Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Bor en råtta i mitt kök

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    688

    Unhappy Bor en råtta i mitt kök

    Hur i h-e fångar man en råtta? Jag har fått fällor av anticimex, men den verkar livrädd för just fällor. Två veckor med deras superbete, men ingen fångst. Jäkligt obehagligt att höra hur den lever runt i köksskåpen och gnager sönder inredningen. Har tagit bort all form av mat från skåpen, men den verkar leva på något i alla fall.

    Jag la en korvbit på golvet en gång och satt helt stilla. Då kom den ut och drog in korvbiten. Men när jag lägger korvbitar på en icke apterad fälla tar den det inte. Funderar på att skaffa ett gevär... Hilfe!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Be Anticimex prova en annan fälla. Det är svårt och tidsödande att skjuta råttor med gevär. Licensfria luftgevär är lite för klena för ändamålet. Det går men det gäller att träffa väldigt rätt om de ska dö på första skottet.

  3. #3
    Kanske det fungerar med en annan typ av fälla?

    https://www.youtube.com/watch?v=QDgAuVK1Br0


    Kanske du känner någon med en dvärgpinscher eller Jack Russel?

    https://www.youtube.com/watch?v=4-ujBNCgJIM

    http://www.ratting.co.uk
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    skaffa en stor hink och fyll den med glykol och vatten, och så köper du en ramp med en platta längst ut som har "tipp" funktion. finns oftast att köpa i en järnhandel (jag hittade de där iallefall). funkade skitbra i garaget förra sommarn
    Seat leon Cupra r-11 265hk/350Nm

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    688
    Den verkar sjukt misstänksam iaf. Slagfälla är helt uteslutet verkar det som.

    Med ett gevär behöver jag bara lägga ut en korvbit och sitta och vänta. Men jag har ingen licens för vapen så det går väl bort. Om jag skadeskjuter den kommer den väl bara att springa och dö på ett olämpligt ställe. Funderade på att injicera kaliumcyanid i korvbiten, men jag vet inte hur lång tid det tar innan den dör då (vi har det på jobbet, kemilabb). Slutar väl med att jag själv kolar vippen.

    Tror att det bara är en råtta, men kan ha fel. Tog ett foto på den, är c:a 35 cm lång inkl svans. Ringer Anticimex imorgon!

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Plastflaskefällan är kul men har 2 problem:
    Det är sällan man har råttor i huset, för som man ser så krävs lite kraft för att lösa ut den. De man brukar ha hemma är snarast så små att de knappt löser ut vanliga fällor.
    För det andra så kräver den konstant övervakning. Lämna den någon timme med en råtta i och du har en trasig råttfälla och en mätt råtta...

    Man kan ju vara grym eller human, jag gillar den humana vägen, men annars är ju hink halvfylld med vatten med något väldigt tunt över och en skiva ost mitt på och sen en väg upp inte helt oeffektiv. Den humana övervakar ofta och struntar i vattnet, den grymme låter den drunkna.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Team_larsson Visa inlägg
    skaffa en stor hink och fyll den med glykol och vatten, och så köper du en ramp med en platta längst ut som har "tipp" funktion. finns oftast att köpa i en järnhandel (jag hittade de där iallefall). funkade skitbra i garaget förra sommarn
    Det hade kanske funkat!

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Oj jävlar, så stor! Ja, då har du ett större problem. Men som du ser är vipp-varianten och hink populär

    Vi har haft möss inne, de är kanske 10cm med svans, max.
    Vi hade en lite läskig incident för 2 vintrar sen. Vi hade fälla i ett skåp och sambon öppnade. Där inne såg det ut som att musen hade exploderat av att fällan slagit igen, men tyvärr var det inte så kul, snarare att musens polare tyckt vi hade för lite mat inne (hade vi inte en kräks-smiley förr?)

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Problemet med att förgifta dem är att de ju gärna kryper och gömmer sig någonstans och dör, sen får du njuta av den härliga lukten under ett bra tag framöver

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Oj jävlar, så stor! Ja, då har du ett större problem. Men som du ser är vipp-varianten och hink populär

    Vi har haft möss inne, de är kanske 10cm med svans, max.
    Vi hade en lite läskig incident för 2 vintrar sen. Vi hade fälla i ett skåp och sambon öppnade. Där inne såg det ut som att musen hade exploderat av att fällan slagit igen, men tyvärr var det inte så kul, snarare att musens polare tyckt vi hade för lite mat inne (hade vi inte en kräks-smiley förr?)
    Aouch... Möss är jag van vid, men en råtta är något annat. Dessutom sprider de sjukdomar. Jag tänker inte vara human för fem öre denna gången.Sitter och lyssnar till dess gnagande just nu.

    Problemet är nog att jag trodde att det var en mus och satte ut musfällor med Snickers. Fällorna löste ut gång på gång utan att det satt något i. Så nu är den liksom inlärd på att fällor gör ont och skall undvikas

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Tyvärr så är det ovanligt att ha EN råtta, iallafall inte speciellt länge. Satsa på hinken eller Anticimex.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Tyvärr så är det ovanligt att ha EN råtta, iallafall inte speciellt länge. Satsa på hinken eller Anticimex.
    Samt, om möjligt så försöka ta reda på vart den har hittat vägen in

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Det hade kanske funkat!
    Funkade kalas för oss. Fast den ska ju givetvis inte fyllas helt, utan bara halva.

    - - - Uppdaterad - - -

    Just det, det finns feta luftgevär som det inte är licenskrav på. Om man nu gillar skjuta mer än att vänta på att det trillar något i plurret. Svensktillverkade Fx Airguns. Fruktansvärt fräna, men de kostar ju också att vara på topp
    Seat leon Cupra r-11 265hk/350Nm

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    688
    Körde runt på lite blandade ställen igår men hittade ingen vippbrädefälla Köpte en giljotinvariant, men ingen fångst inatt.

    Jag tror (hoppas) att den har smitit in via altandörren (som stått öppen mer eller mindre konstant under sommaren). Avloppen är kollade, där kommer ingen råtta igenom.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Du kan göra en sån vipp-moj själv av en kartongskiva. Se till att hinken inte är så full att den kan klättra upp bara så.

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Granngården brukar ha vippbrädor till hinkar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    http://www.jula.se/musfalla-717037

    Tveksamt om den fungerar för råttor.

    Varför inte skaffa en orm?
    Signaturlös

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    23
    Om inget annat hjälper är en iller perfekt. Som bonus för du lite underhållning.
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av olja Visa inlägg
    Om inget annat hjälper är en iller perfekt. Som bonus för du lite underhållning.
    Underhållning var det
    https://www.youtube.com/watch?v=RrTMwBVCFNw

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540
    Att dränka råttor med en vipp bräda med en nougatbit längst ut på en hink med vatten/glykol-blandning fungerar perfekt.
    Dock är det förbjudet då det räknas som djurplågeri...

    Men bra funkar det.

    Sån här har "en kompis till mig": http://www.wippomatic.nu/swe/wippomatic.html

    Råttgift gör bara att du får dem döda i väggarna och det luktar ruttet lik i 2-6 veckor beroende på storlek på råttan / musen.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Är Philips det enda rätta fabrikatet på Xenonlampa OG9-5 -03
    Av terner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 17:49
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 19:35
  3. Rätta till skadad fälg?
    Av arsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 01:36
  4. problem med skenande laddtryck(Rätta lösningen = belöning)
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •