Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SAAB 9-5 Aero 2000, NAVI

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    östersund
    Inlägg
    8

    SAAB 9-5 Aero 2000, NAVI

    Hej!
    Har ovanstående bil "stora navin" är eftermonterad av föregående ägare och jag har stört mig på att rattknapparna inte fungerar, har nu konstaterat att Bus kablarna inte är inkopplade.
    Om jag förstått allt rätt så är det ju via dom som stereon får informationen från rattknapparna, frågan är nu om jag riskerar att sabba något giftermål om jag kopplar in dom?
    Jag har ju ingen aning om stereon skildes från sin förra bil då den monterades ur.
    Någon som har koll på detta?
    Tack på förhand /Patrik

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    I 99 fall av 100 så kommer inget hända om du kopplar in, framförallt inte om den fungerar utan sladdarna nu. Om den fungerar utan så kan den ju inte få kontakt med resten av bilen och om den krävde ett giftermål skulle du redan märkt det.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nu räknar jag dock med att det är navin från en 9-5 2005 som sitter där? Alltså denson med volymratt?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    östersund
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu räknar jag dock med att det är navin från en 9-5 2005 som sitter där? Alltså denson med volymratt?
    Jo det är en denso med volymratt!
    Tänkte att den kanske inte fattade att den var "ogift" om den inte hade Bus-kontakt!
    Tack för ditt svar, nu törs jag koppla in och prova!

    mvh Patrik
    Senast redigerat av patrikw den 2014-08-17 klockan 23:34.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    östersund
    Inlägg
    8
    Kopplade in bus kablarna i går och de gick väl lite sådär, både bra och dåligt!
    Det bra var att det inte var några problem med giftermål och att jag kan skifta låtar från ratten, det dåliga är att jag bara kan sänka volymen från ratten och då med +knappen.
    Antar att felet ligger i knapparna och inte i själva Bus-funktionen

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Låter märkligt. Inte så att navin kommer från en 06a från början eller så? Någon har bytt fronten bara?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    östersund
    Inlägg
    8
    Har just nu ingen aning vart den kommer ifrån, får kolla upp detta! Antar att dom i så fall pratar olika språk?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Rattknapparna kan vara lite mossiga om man inte använt dom ett tag. Märkte det efter semestern men med en massa knappande så har den kommit igång.
    Troligtvis smuts och oxider på kontakt ytorna.

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Var det inte någonting med SID att man kunde få just den effekten med volymknapparna? I dom fallen berodde det väl på utbytt SID eller någonting sådant. Här är väl inte SID:en pillad med, men om man nu monterar en stereo (navi) från annan årsmodell så kanske det blir någon liknande inkompabilitet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Hm, möjligen skulle det kunna vara så att någon varit klantig nog att de bytt till en SID från en 03a?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    östersund
    Inlägg
    8
    En djungel det är med elektroniken märker jag!
    Vet inte om SID är bytt men i samband med att jag kopplade in Bus-kablarna till stereon så byte jag även flatkabeln i SIDen för att få igång pixlarna vilket åxå lyckades.
    Jag själv tror mer på att själva ratt knapparna ger fel "ohm signaler" till SID då vissa funktioner till Navin kommit igång den stänger ju numera även av sig när man tar ur nyckeln och startar igen när man startar bilen!
    Jag ska ta och ohm mäta när tiden dyker upp!

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fast det är ju som så att de olika motstånden tolkas av SID som sen kodar detta till meddelanden som skickas på I-bussen. Resistanser som "inte finns" borde rimligen inte innebära några andra sorters knapptryckningar om man säger så.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    östersund
    Inlägg
    8
    Du har så rätt Bollman ohm mätte knapparna idag och det hade rätt värden och när jag ändå hade Sid ute för mätningen så noterade jag att den var datum märkt med 071204 vilket jag antar är December 04.
    Kan det vara fler funktioner än stereo styrningen som inte funkar rätt tror du?
    Vill även passa på att tacka för hjälpen så här långt!

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Den borde varna för låg nivå på spolarvätskan eftersom den sensorn blev "tvärt om" på 2003.

Liknande ämnen

  1. Pris på Saab org navi till 9-5 Aero 05 ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 00:04
  2. Köpråd OG9-3 Aero 2000-03
    Av imported_LaKe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 01:00
  3. värdering SAAB 9-5 aero 2000
    Av leif_e i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •