Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Automatlåda som rycker mellan R & D 9-5 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Automatlåda som rycker mellan R & D 9-5 -02

    Hej

    Jag har en Saab 95 2,3t 2002 automat (5-växlad).

    Växellådan växlar bra när man kör, både upp och ned.

    Men då bilen står still och man går från R till D eller tvärt om tar det några sekunder och sedan känner man hur den hugger till när den lägger i växeln. Ibland hugger den väldigt mycket och ibland lite mindre.
    Känns inte heller som att kopplingen slirar, för det märks inga sådana tecken då man kör i övrigt.

    Hade bilen inne på service för 800 mil sedan och bytte växellådsoljan. Ryckningarna har funnits både innan och efter oljebytet.

    Vad för slags olja som är ifylld vet jag inte. Ingen auktoriserad Saab-verkstad.


    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det finns ju problem med ventilhuset i de tidiga 5-växlande AisinWarner lådorna. Jag har lagt upp en WIS info om detta för länge sedan. Får se om vi kan finna det eller om inlägget försvunnit. Finns endel att finna om detta i forumet. Ryck mellan olika växellägen är ett av dessa fenomen.

    Det är dock extremt viktigt att använda rätt olja. JWS3309 specifikation & ingen annat. Mobil var ursprungstillverkaren. Då det från insatta har hävdats att det skall vara mineral olja till våra AisinWarner lådor, så är det med viss tveksamhet man ser att det finns syntetiska 3309 nuförtiden från andra tillverkare.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hittar inte mitt men detta är samma/motsvarande info

    http://www.scribd.com/doc/8142034/Sa...ansmission-TSB

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tacksam för ditt svar!

    Av länken antar jag att det rör sig om antingen punk 2:
    "Replace valve housing with amodified one (part no. 5449780)"

    eller punkt 9:
    "a) Read the value for the temperature sensor when the caris cold. Check that the valuecorresponds with the ambient temperature.
    b) If the value differs too much,check that the temperature signalis working. Make sure that thewiring harnesses and connectorsare working without open circuit".


    Vet du hur man mäter temperaturgivaren? Tänkte det vore enklast att börja med den i och med att delen till punkt 2 kostar många tusenlappar.




    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Hittar inte mitt men detta är samma/motsvarande info

    http://www.scribd.com/doc/8142034/Sa...ansmission-TSB

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Kan tillägga att det rycker värre när bilen är varm. När man kallstartar och lägger i D eller R gör den det mjukare än om man kört 10 mil och gör det.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag vet tyvärr inte hur man kan mäta upp sensorn. Förmodar att man kanske behöver verkstadsdatorn Tech2 för detta.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tack för dina tips!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag vet tyvärr inte hur man kan mäta upp sensorn. Förmodar att man kanske behöver verkstadsdatorn Tech2 för detta.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag vet tyvärr inte hur man kan mäta upp sensorn. Förmodar att man kanske behöver verkstadsdatorn Tech2 för detta.
    Det jag läst mig till är att rent allmänt behöver 02-03 en mjukvaruuppdatering för att fungera riktigt bra, den ursprungliga programvaran var inte helt 100 på någon av växlingarna, vilket framför allt drabbade Areon. Som jag minns det med ventilblocket drabbade problemen inte alla bilar. Sedan så framgår det också i dokumentationen att en sliten växellåda kan behöva kalibreras om, det är någon timing vid växlingarna om skulle kunna ändra sig (och, gissar jag, sannolikt kan behövas vid brist på ovannämnda mjukvaruuppdatering). Så, jag skulle börja med att leta upp en verkstad som har både Tech2 och har god kompetens på växellådorna. Volvo hade f.ö. liknande barnproblem på sina AisinWarner-lådor av samma sort, och just kraftinkopplingen på D var ett så stort felbenäget område att Volvo tog bort sin urkoppling-vid-nertryckt-bromspedal-funktion på V70 just pga. av detta.

    Med tanke på felbeskrivningen, att den har ett systematiskt glidande felbeteende och fungerar bra i vissa lägen skulle jag sannolikt börja med att stoppa i garanterat rätt olja - observera att oljekylaren hindrar enkelt byte av all olja - och efter detta uppdatera mjukvaran samt kalibrera om den, om nu inte oljebyten löser hela problemet. För det skulle faktiskt kunna vara ett oljeproblem, skulle inte vilja försöka med något annat annat än original mineral 3309, denna växellådan verkar mycket känslig för fel olja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Vilken typ av verkstad är duktig på just dessa växellådor om man nu vill lämna iväg och kalibrera och uppdatera mjukvaran. Jag bor i Helsingborg.

    Oljan som finns i lådan nu är denna: http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps4734a71889sv och där står det att den kan användas för Aisin Warner JWS 3309.

    Är det så att det kan vara fel olja ändå? Det är ju ingen original-olja trots att det står att den KAN ANVÄNDAS till Aisin Warner JWS 3309?

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag hade inte vågat chansa efter vad som diskuterats tidigare & vad för info som kommit från säkra källor.

    Denna skall det vara , hette tidigare SAAB3309
    http://www.maptunparts.se/olja-vatsk...2002-2010.html (bilden ser inte ut att stämma)

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol...ja/so0393.html

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Jag skulle tro att nästan vilkensomhelst auktoriserad saabverkstad kan flasha senaste mjukvara i TCM, skölja lådan och fylla ny olja och därefter adaptera lådan (=nolla minnet i styrenheten och sen köra en speciell testrunda som kalibrerar mjukvaran till lådan).

    Att ta ned ventilhuset, rengöra och byta/justera enskilda ventiler tror jag ganska få verkstäder åtar sig (även om jag hört att saab bytte ventilhus på tidiga 9-5 som garantiåtgärd när de växlade konstigt, men nytt ventilhus kostar nog mer än en begagnad låda). Finns ju några automatlådespeciallister i landet man kanske ska höra med då...

    Viktigt att kolla att de verkligen sköljer lådan, inte bara gör enklaste sortens byte. Finns trådar om detta. Och att de adapterar lådan, tror det finns trådar om det också. Inte svårt men tar nog 30-60 minuter att köra igenom "programmet" seriöst (består om jag minns rätt varmköra, nolla minnet, sen att ett antal gånger i rad långsamt accelerera och bromsa i automat och manuellt läge samt gå mellan D-N-R ett antal gånger).

    Sammantaget tror jag allt detta tar ganska många arbetstimmar = dyrt för en 2002a i normalskick.
    Man kan nog överväga att själv fulbyta oljan med 2 byten med varmkörning imellan, sen kolla om nån på forumet kan läsa ut och vid behov uppdatera SW (men tidiga TCM sägs vara känsliga för att krascha vid flashning) och nolla adaptionen och sen själv köra igenom programmet. Viktigt att byta oljan innan adaptionen, om nu oljan skulle vara fel, annars adapterar lådan till den gamla oljan.

    Om allt detta funkar är ju en chansning, men att lämna in på auktoriserad verkstad tror jag springer iväg i flera tusen i arbete, plus oljan är dyr per liter och ingen kan nog garantera att problemet är löst efter detta. Vad det är värt att kosta på bilen kan nog bara bilägaren själv svara på.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Kolla denna tråden med lite info om samma låda http://forum.saabturboclub.com/showt...15#post1315815
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tack för tips!

Liknande ämnen

  1. Automatlåda rycker og slår, ventilhus?
    Av yellow car i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 15:52
  2. bilen rycker mellan 140 -160 som att turbon slutar ladda.
    Av edis58 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 19:27
  3. Skillnad mellan automatlåda 9-5 -99 respektive -04?
    Av stefsven i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •