Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vinglig vid hård inbromsning från hastigheter över 100 OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Vinglig vid hård inbromsning från hastigheter över 100 OG9-5

    Tjena!

    Skulle prova hur bilen beter sig vid en hårdare inbromsning tidigare och upptäckte då att bilen är väldigt slingrig. Detta var en hård inbromsning från ca 130-0. Kan börja med att beta av vad som finns på bilen.

    Däck: Nokian Hakka Z 215/55/16 (har tidigare suttit på en polisbil som har voltat och är dessutom ca 5 år gamla)
    Bromsar: Aerobromsarna runtom (bromsvärdet på besiktningen var va 2,1 fram och 1,9 bak så det är ju nästan 50/50 vilket inte känns bra)
    Chassi: Aero fjäderben fram och fjäderben från polisbil bak. PF-bussningar i A-bussningen och splirrans nya kulbussningar. Fram är det PF-bussningar i bärarmar och i subframe.

    Min tanke är att det antingen har med däcken att göra eller bromsarna. Ett såpass jämnt bromsvärde mellan fram och bakvagn känns ju inte jättesäkert för det kan väl nästan få bilen att snurra när det tar så jämnt? Tycker det är lite märkligt då tjejens bil har standardbromsarna runtom och får ett mycket högre bromsvärde än mig fram och bak är ungefär lika. Allt jag nämnt ovan är relativt nytt och fräscht förutom däcken då. Sen har jag en bussning som är dålig i bakvagnen och det är den ena inre bussningen till undre tvärlänken på vänster sida men jag tvivlar på att den kan påverka bilen såhär mycket.

    Tjejen tror ju att det är däcken som är orsaken men vill gärna dubbelkolla lite här vad ni tror. Vågar inte bara chansa på att det är däcken pga ekonomiska skäl.

    Men jag mottar gärna tips och ideer om vad det kan vara. För att förtydliga är bilen dessutom en 9-5 kombi från 2003.

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Och vad är däcktrycket?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Om båda bilarna,din och tjejens,är SAAB så prova att skifta hjulen mellan bilarna,då vet du om det är hjulen eller ej.
    Glapp i hjul-motorupphängning är min nästa misstanke.
    Har bilen råkat ut för ngt.så att hjulvinklar inte stämmer?Toe in och caster påverkar stabiliteten.
    Några förslag........

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Däcktryck 2,8 runtom. Hjulvinklarna är inte en dum tanke. Verkstan har nyss bytt växellådan och efter det så gjordes ingen hjulinställning trots att subframen vart nere. Börjar med en hjulinställning och om det inte hjälper lånar jag tjejens hjul.

    Men jag fattar dock inte varför bromsarna tar såpass jämnt mellan fram och bak?

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Men jag fattar dock inte varför bromsarna tar såpass jämnt mellan fram och bak?
    Bilprovningens test säger inget om hur kraften fördelas vid en verklig inbromsning. Bilen har elektronisk bromskraftsfördelning som ser till att fördelningen fram/bak alltid är optimal under en hård inbromsning. I verkligheten flyttas viktfördelningen pga. decellerationen, det gör det inte i bilprovningens testbänk eftersom bilen står still.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Har för mig att man inte ska stirra sig för blind på de där bromsuppgifterna. Huvudsaken är att de är jämna axelvis. För det har med friktionen mot bromsrullarna att göra. Så parametrar som fukt, hur däcken är slitna samt olika däckfabrikat kan spela in på resultatet. Så de är inte direkt jämförbara med något annat utan gäller för det specifika tillfället i fråga när däcken släpper från rullarna. Men det finns säkert någon som har bättre koll på detta, utifall jag har fel.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Jo har hört det innan att man inte skall bry sig om bilprovningens bromstest så mycket men lite surt för jag har grejat en hel del med bromsarna, nya skivor, nya belägg, ny bromsvätska och renoverat oken runtom men ändå får jag väldigt lågt värde fram. Jämför man t.ex tjejens 9-5 och morsans v70 så har båda dom mindre bromsar än mig men får nästan upp värdet fram till 3.0. Sen vad det betyder vet jag inte.

    Men min bil bromsar iaf inte dåligt så jag får väl vara nöjd ändå. Hade bara hoppats på att få högre värde när jag uppgraderade till aero förra året. Med mina gamla originalbromsar så fick jag också högre värde på bilprovningens bromstest.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Bilprovningen brukar testa bromsarna axelvis. Först kör man framhjulen på rullarna och bromsar, därefter bakhjulen. Testet visar att bromsarna fungerar och att bromskraftsfördelningen höger/vänster är korrekt så att bilen inte drar snett vid inbromsning. Testet avslöjar inte bromsfördelningen mellan fram och bakaxel eller hur kraftigt bromsarna biter vid hård inbromsning.

  9. #9
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Testet avslöjar inte bromsfördelningen mellan fram och bakaxel eller hur kraftigt bromsarna biter vid hård inbromsning.
    Största missuppfattningen gällande detta, bara för att det står ett visst värde, säg exempelvis 2.8 på frambromsarna på pappret så betyder inte det att
    den bilen har bättre bromsar än polarens bil där pappret säger 2.6, ni måste väl ganska enkelt förstå att det påverkas avsevärt av hur hårt det trycks på pedalen. ganska logiskt.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Saaben Visa inlägg
    Största missuppfattningen gällande detta, bara för att det står ett visst värde, säg exempelvis 2.8 på frambromsarna på pappret så betyder inte det att
    den bilen har bättre bromsar än polarens bil där pappret säger 2.6, ni måste väl ganska enkelt förstå att det påverkas avsevärt av hur hårt det trycks på pedalen. ganska logiskt.
    Bad ändå besiktningsgubben att trycka hårt som fan på pedalen men ändå fick jag ett lågt värde.

  11. #11
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Har du luftat på rätt sätt? låter som luft i systemet tycker jag.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Saaben Visa inlägg
    Har du luftat på rätt sätt? låter som luft i systemet tycker jag.
    Har också tänkt den tanken för ibland så känns pedalen hur bra som helst och tar nästan direkt när man trampar på den. Ibland sjunker pedalen längre ner innan bromsarna biter. Men jag gick ändå runt bilen 2-3 gånger med luftman och såg inga fler bubblor. :/ Huvudcylindern bytte jag i vintras.

Liknande ämnen

  1. Oljetryckslampa blinka till vid hård inbromsning? OG9-5
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 05:01
  2. Metallskrap vid inbromsning i låga hastigheter (beläggen?)
    Av m0set i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 23:21
  3. Ålande vid hård inbromsning
    Av Fredrik / 1941 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •