Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tips inför bilköp till svärmor.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Tips inför bilköp till svärmor.

    Ska hjälpa svärmor att köpa ny bil. Hon vill ha en saab 9-3. Sedan. Innan har hon haft en gammal 900 i16 från 1992. Den har endast gått 11 000, så hon kör inte så jättemycket.
    Viktigast är att den är driftsäker och går billigt, samt gärna billig i försäkring och skatt.
    Årsmodell runt 07-10. Vad bör man kolla efter? nån årsmodell som man absolut inte skall kika på. Alla tips mottages tacksamt :-)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Det låter ju som ett lätt val om hon redan har bestämt sig för en 9-3ss. Det som bara återstår är i så fall motorval
    Kör hon lite går dieslarna bort (högre inköpspris som inte kompenseras av den lägre bränsleförbrukningen om man kör lite), förmodligen är hon inte ute efter 250+ hk och då går ju V6an bort också.

    Kvar är då de 4-cylindrig bensinarna, antingen 1.8i som är en importerad opelmotor (de flesta tycker den är trist men verkar vara ganska pålitlig, har dock kamrem) eller saabs egen 207 som heter 1.8t, 2.0t eller 2.0T beroende på turbo och mjukvara. Finns även som biopower. Alla turbo-fyror är ju samma motor så pålitligheten är densamma.

    Därefter är det val av utrustning som avgör, och du är en smaksak. Från 2008 fick 9-3an en ansiktslyftning om nu utseendet är viktigt.

  3. #3
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Hur lång är svärmor? Är hon hon kortare än ~160 cm blir det problem med att se framåt! Går inte att justera stolen! Helt otroligt Jag vet flera kvinnor som noga får välja bilmodell om det inte vill sitta på en kudde och köra. Men vem vill det om man betalar dyra pengar för en bil? .... om nån undrar varför Saab inte sålde så många bilar i Asien är det kanske nåt att fundera på...

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Perzy Visa inlägg
    Hur lång är svärmor? Är hon hon kortare än ~160 cm blir det problem med att se framåt! Går inte att justera stolen! Helt otroligt Jag vet flera kvinnor som noga får välja bilmodell om det inte vill sitta på en kudde och köra. Men vem vill det om man betalar dyra pengar för en bil? .... om nån undrar varför Saab inte sålde så många bilar i Asien är det kanske nåt att fundera på...
    Stämmer inte. Min hustru är kortare än 160 cm och hon fullkomligt älskar vår ng9-3 bland annat för att hon sitter så bra. Se till att köpa bil med elinställbar förarstolen för då är det enklare justera den rätt. Jag kan rekommendera 1,8t motorn och aut.låda, perfekt kombination. Se upp med dörrspeglar som korroderat i fästena, brustna framfjädrar, kolla speciellt om det varit problem med antisladd och rattvinkelgivare inte ovanligt men kostar lite stålar (sök trådar på forumet om du vill veta mer). Mina egna erfarenheter efter 9 år med en ng9-3 SC säger bara "Köp". Enda utgifter har varit service och framfjädrar (som man enkelt byter själv).

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Perzy Visa inlägg
    Hur lång är svärmor? Är hon hon kortare än ~160 cm blir det problem med att se framåt! Går inte att justera stolen! Helt otroligt Jag vet flera kvinnor som noga får välja bilmodell om det inte vill sitta på en kudde och köra. Men vem vill det om man betalar dyra pengar för en bil? .... om nån undrar varför Saab inte sålde så många bilar i Asien är det kanske nåt att fundera på...
    Jaha. Vilken utrustning hade den bilen då? Alla ng9-3 jag har sett har haft justerbara säten.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Min sambo är 158 lång och hon har lyckats köra Ng9-3 utan några större problem.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Jag vill se svärmor byta framfjädrar!

    Opps nu var fördomstrollet där. Dessutom, min hade klarat det om hon ville, hon spelade bara okunnig ibland.....

    Hustrun som annser sig allmänt oteknisk, vilket jag inte annser, blev överbevisad för några månader sedan. Hon genomförde de mönstringstester man har idag för att bli antagen till GrundläggandeMilitärUtbildning. Höga värden fick hon, men nästan högst i "teknisk förståelse", så nu får hon bannemig läsa manualerna själv!

    Nej, hon är inte så ung, berodde på att det bedömts att hon på sin position var bra om hon visste hur testerna praktiskt går till.

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518
    En exflickvän är 158 cm och hon körde utan problem sin faders snikutrustade (läs: billigaste stolarna, ingen elinställning) 9-3 1.8i. og9-5 var inga problem det heller..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

Liknande ämnen

  1. Råd och tips inför köp av diff till og9-3 Aero
    Av timilito i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 22:02
  2. Behöver lite tips och råd inför ev bilköp! Snarligen
    Av Reagger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 00:26
  3. Bilköp, tips
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 13:42
  4. en del frågor inför bilköp (og900T16)
    Av Zorax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 18:47
  5. Tips inför byte av fjädrar OG9-3
    Av Jonas Grankvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •