Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: motorbyte 9-5 2.0t -02 vilka årsmodeller passar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    motorbyte 9-5 2.0t -02 vilka årsmodeller passar?

    som vanligt suttit o grottat runt internet i ett par timmar nu o läst en hel bunt me trådar o lite till om motorbyte även om ja skruvat i många år så e inte van mecka just saab så frågan är från vilka årsmodeller av 9-5 2.0t passar motorerna i min 02:a med automatlåda enligt en del så passar alla 2.0 från 98-04 o enligt andra så passar bara 01-04 men finns inget konkret på varför de bara passar 01-04..... så va e sanningen bland er saabgurus

    samt följdfråga va skiljer mellan automat o manuell på motorerna

    har nämligen fått nys om en billig 9-5 2.0t -99 med manuell låda som e dålig i kaross men fin motor


    bakgrunden till bytet är att jag inte riktigt är sams med min rova köpte bilen ruskigt billigt för ett tag sen med turboras men med hyggligt fin kaross o fräsch inredning så hinkade i en beggad turbo o va ute o provkörde den i dag för o bränna ur katten..

    men så på väg tillbaka så en km garaget så börja den bluddra tappa ork o dog o orka inte starta sig igen på starten (sitter dåligt batteri i den) ringde garagepolaren så han kom o vi provade kabla igång o då bluddra den o lät skumt o stanna igen direkt man släppte gasen... gav upp o polaren fick dra mej sakta tillbaka till garaget o lät den stå där o skämmas

    ska dit o kika imorrn o felsöka lite kan ju va enkelt som tändkasett men tyckte den lät nog så skumt då den startade till nästan mot lagerrashållet

    därav funderar på inte bränna mer krut på rovan utan ist hinka i en annan fungerande rova

  2. #2
    Förslag: Börja med ett komp-test!
    - Vågdelaren som styr andra vägval
    9-5 aero kombi -01.

  3. #3
    Ja, eller läs ut felkoder till att börja med.
    Signaturlös

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    inga felkoder komptest ska göras i helgen men frågan kvarstår fortfarande vad är skillnaden på motorerna före -01 o efter -01

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Motorerna är samma 98-03. 04-10 sitter det en helt uppdaterad vevhusventilation på.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    98-10 lär väl passa. Uppdaterad vevhusvent ska man väl ha oavsett.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn Visa inlägg
    98-10 lär väl passa. Uppdaterad vevhusvent ska man väl ha oavsett.
    Ja, om man byter allt. Motorblocket från 04-10 har ett extra hål för den nya oljefällan, dvs ska bara blocket bytas måste man tänka på att mer delar också behöver bytas inklusive hela vevhusventilationen, insug, turbons insugsrör mm.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Ja, om man byter allt. Motorblocket från 04-10 har ett extra hål för den nya oljefällan, dvs ska bara blocket bytas måste man tänka på att mer delar också behöver bytas inklusive hela vevhusventilationen, insug, turbons insugsrör mm.
    Även spjällhuset om man inte använder någon adapter av nåt slag.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Är du säker på att det inte bara är en luftläcka på insugsidan? Min uppträdde ungefär likadant när jag hade bytt turbo på min ena 9-5a och tog den för en testdrive. Jag hade skjutit av slangen från IC'n för jag hade glömt dra åt slangklämman. Gick att hålla igång med gasen men inte mycket mer.

    /Martin

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    en liten update så här en eftersläntare skulle köra över bilen till jobbet men halvägs dit rasa troligen ramlagren i den så skaffade en reservdelsbil med nyrenoverad snurra i så numera sitter denna i min bil o spinner som en katt e bara besiktning kvar nu sen blir de ut o gasa

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Styrbox T7 vilka årsmodeller passar? OG9-5
    Av formula_0ne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 21:45
  2. Vilka årsmodeller passar?
    Av Ola0007 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 11:43
  3. Vilka årsmodeller passar - 94 styrboxar
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •