Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad är det för fel? oljekladd där det inte ska vara..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Vad är det för fel? oljekladd där det inte ska vara..

    Såg att det var kladdigt runt ena avgasporten och dessutom vid ena sidan av motorn, tror det är mellan blocket och topplock.. Är det så illa att min topplockspackning har gått? :S
    Bifogar bilder. Har ett till problem, det är att motorfläkten startar direkt när motorn startas och går med jämna intervaller på några sekunder på/av. Om termostaten var paj borde den ju gå hela tiden/inte alls? Acn kyler men rasslar rätt mycket, kan det ha med det att göra? Motorn går hur fint som helst för övrigt!




  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Vad är det för bil?
    Jag får inte upp de stora bilderna Men av det jag ser skulle jag gissa på att ventilkåpspackningen läcker, den är enkel att byta
    Vad gäller motorfläkten så finns det på vissa modeller en tempgivare som är skruvad i kylet, om den har gett sig så går fläkten hela tiden för säkerhets skull.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Välkommen hit!
    Vad är det för bil?
    Jag får inte upp de stora bilderna Men av det jag ser skulle jag gissa på att ventilkåpspackningen läcker, den är enkel att byta
    Vad gäller motorfläkten så finns det på vissa modeller en tempgivare som är skruvad i kylet, om den har gett sig så går fläkten hela tiden för säkerhets skull.
    /Johan
    Hej och tack!
    Det är en saab 9-3 -99 med t5 motorn. Men det låter ju skitbra i så fall, för om toppackningen gett sig borde väl oljenivån och vattennivån sjunka? Men ska det vara olja innanför ventilkåpspackningen eller varför kommer det ut olja när den är trasig? Kan inte se att den har gjort det nämligen.
    Men fläkten går inte hela tiden, den går med intervall på några sekunder. Tempmätaren inne i bilen rör sig som den ska med.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Laddade upp bilderna på ett annat ställe så dessa kanske funkar
    Men en annan fundering, om det är ventilkåpspackningen, varför kommer det då olja vid avgasporten? Den sitter ju mycket längre ner.


  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    T5-motor = T5 topplockspackning. Den är ju inte jättehållbar (säger jag som kör med den själv). Men första bilden ser ut att vara ventilkåpspackningen. Andra bilden vid avgaset där ser ut att vara topplockspackningen. Sett nåt vatten i oljan eller olja i vattnet?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    T5-motor = T5 topplockspackning. Den är ju inte jättehållbar (säger jag som kör med den själv). Men första bilden ser ut att vara ventilkåpspackningen. Andra bilden vid avgaset där ser ut att vara topplockspackningen. Sett nåt vatten i oljan eller olja i vattnet?
    Har inte sett nån olja i vattnet eller vatten i oljan. Och bilen går hur fint som helst, ingen vit rök och inget vatten försvinner ur kärlet.. Kollade när jag startade bilen i morse, och då kunde jag se att det sipprade riktigt små bubblor av nånting ut vid sidan av avgasporten där det är kladdigt. Måste vara bensin eller olja?

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Börja med att efterdra toppen om du inte ar gjort det.
    /Johan

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Börja med att efterdra toppen om du inte ar gjort det.
    /Johan
    Okej, nej har inte skruvat nånting på den alls än. Är nybörjare men förstår inte riktigt varför det kan läcka ur avgasporten för att det inte är tätt mellan blocket och toppen? Och om man ska efterdra toppen, är det moment 60 man ska ha då? Måste man plocka ur hela motorn i så fall? Är det inte lika bra att byta packningen också då om man ändå håller på?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    nej det läcker inte ur avgasporten det läcker troligen i delningsplanet mellan motorblock och cylinderhuvudet och rinner ner runt avgasporten.
    men jag tycker inte ( av bilderna att döma ) att det läcker så mycket.
    tvätta rent med lite avfettning och kör ett tag o kolla sen hur mycket det läcker ( jag hade kallat detta för oljesvettning möjligtvis, läcker det så rinner/droppar det)
    fortsätter det att komma så efterdra cylinderhuvudet
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    nej det läcker inte ur avgasporten det läcker troligen i delningsplanet mellan motorblock och cylinderhuvudet och rinner ner runt avgasporten.
    men jag tycker inte ( av bilderna att döma ) att det läcker så mycket.
    tvätta rent med lite avfettning och kör ett tag o kolla sen hur mycket det läcker ( jag hade kallat detta för oljesvettning möjligtvis, läcker det så rinner/droppar det)
    fortsätter det att komma så efterdra cylinderhuvudet
    Nja alltså grejen är att jag kan se att det kommer små bubblor av någonting från grenrörspackningen när motorn är igång, därför jag antar att det kommer därifrån. Men alltså delningen mellan topp och block sitter väl under avgasportarna om jag inte är helt ute och cyklar?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    det är nog ett mindre avgasläckage då troligen, känn lite på bultarna om dom går att efterdra ( eller gått av)
    riktigt att delningsplanet är under avgasporten men det kan dra sig uppåt beroende på fartvind, kylfläkt, mm
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #12
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299
    Troligtvis den grenrörsbulten som gått av inne i toppen.
    Ska du efterdra toppen så dra 90 grader.
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av dino Visa inlägg
    Troligtvis den grenrörsbulten som gått av inne i toppen.
    Ska du efterdra toppen så dra 90 grader.
    Nej så efterdrar man inte toppen. Man lossar en bult och drar den 40nm, sen 60nm och sist 90 grader. Sen går man vidare till nästa bult och gör samma sak.

    Här är ordningsföljden:

Liknande ämnen

  1. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 18:50
  2. Framrutestreamer. Vara eller inte vara?
    Av Mugen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 20:47
  3. SVC motorn vara eller inte vara?
    Av Fredrik.j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 17:49
  4. Apropå bromsad effekts vara eller inte vara
    Av perr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •