Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Göra om till aero

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560

    Göra om till aero

    Vad behövs för att göra om en 9-5 2,3t vector-02 till aero alltså vi pratar om motorn.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997

    Re: Göra om till aero

    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Vad behövs för att göra om en 9-5 2,3t vector-02 till aero alltså vi pratar om motorn.
    Turbo och mjukvara. Koppling

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    Avgasventilerna är inte samma.

    Andreas
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Jo, fr.o.m. årsmodell -02 skall de vara det.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Jo, fr.o.m. årsmodell -02 skall de vara det.
    -01, -00 på aeron
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Haram City
    Inlägg
    167
    Glöm inte att du behöver:

    oljereturrör, oljetrycksrör, vattenrör x 2.
    KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.

    Och nu även Saab 9-5 Aero-03.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    Enligt epc har b235r(och b234L 04-05) en avgasventil som heter 9179219 och resterande bilar har 9399965. Därav vågar jag påstå att aero och 220 hk inte har samma som övriga. Detta gäller alla årsmodeller av 9-5

    MVH
    Andreas Larsson
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Isåfall har du rätt och jag fel.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    Hoppas inte du tog illa upp, lät nog lite hård i tonen där!

    Får väl säga att jag hade för mig det också att 185hk hade de "nya" ventilerna tills vi pratade om det för ett halvår sedan eller ngt

    MVH
    Andreas Larsson
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Nej då, det är ingen fara. EPC är ju svår att argumentera emot. Bara glad om någon för en gång skull kan tala om hur det verkligen ligger till!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    trevligt att höra,

    väldigt många som har lite svårt för att ha fel här tyvärr, eller iaf inse det

    MVH
    Andreas Larsson
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Haram City
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av turbo_larsson
    Enligt epc har b235r(och b234L 04-05) en avgasventil som heter 9179219 och resterande bilar har 9399965. Därav vågar jag påstå att aero och 220 hk inte har samma som övriga. Detta gäller alla årsmodeller av 9-5

    MVH
    Andreas Larsson
    Ok Så här kan jag påstå, och det är FAKTA.
    Årsmodellerna -01 -02 -03

    Så har B205 L/R samt alla B235 Motorer Avgasventil 9179219

    Medans B205 E motorerna (150HK) har avgasventil 9399965


    Årsmodell -04 fick en ändring av spec i mitten av modell året, och då fick bara 250Hk och 220Hk dessa 9179219 ventiler.
    Så det finns vissa tidiga 185Hk -04 med 9179219 ventiler.

    Sen om epc påstår att inte tex en 185Hk -02 har dessa ventiler så är det fel, och det är ju en -02 vi pratar om.
    KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.

    Och nu även Saab 9-5 Aero-03.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Citat Ursprungligen postat av Greken
    Ok Så här kan jag påstå, och det är FAKTA.
    Fakta är fakta, det behöver man inte påstå.



    Men då hade jag rätt iallafall! hehe...tji fick du, turbo_larsson!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Haram City
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Fakta är fakta, det behöver man inte påstå.
    BAH !

    Jag blev så uppviglad bara
    KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.

    Och nu även Saab 9-5 Aero-03.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    Hej
    Det låter ju intressant att EPC har fel menar jag

    har iofs hänt förut, men men
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    Citat Ursprungligen postat av turbo_larsson
    Hej
    Det låter ju intressant att EPC har fel menar jag

    har iofs hänt förut, men men
    har du senaste årdmodellerna?
    9-3x TTID 20x9,5

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av turbo_larsson
    Hej
    Det låter ju intressant att EPC har fel menar jag

    har iofs hänt förut, men men
    Om det nu är så att en förändring har gjorts under M/2004 så borde det ju ganska lätt besvaras genom att kolla i EPC 2003 och kolla upp motsvarande komponenter?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    Missade nog lite text i Grekens utalande där, fick för mig att det motsa mitt tidigare utalande men det gör det ju inte alls, med tanke på att han inte har skrivit ngt om att B235/B205E har "aero" ventiler. För bilen som vi pratar om är ju en b235e.

    Kanske på samma gång förtydliga mig lite om det jag skrev innan att detta gäller 9-5:an och inte 9-3:an. Så om man lägger ihop det som Greken skrev om 205L/R så vet man ju snabbt vilka bilar som har "aero" ventiler.
    Dock vill jag och EPC inte hålla med om att 185hk någonsin på 9-5 har "aero" ventiler.

    Som jag skrev innan så har inget hänt med ventilerna mellan årsmodellerna, aeron och L moterna har en ventil och alla E en annan

    Japp EPC:n sträcker sig till 05

    Om det nu skulle vara så att det är ändrat ngn gång under 04:a så borde EPC:n ange det. Pga att om man av ngn anledning bara byter en avgasventil så måste ju EPC:n visa rätt model och kommer då att ha en chassi nr gräns för detta.

    Andreas
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Haram City
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av turbo_larsson
    Missade nog lite text i Grekens utalande där, fick för mig att det motsa mitt tidigare utalande men det gör det ju inte alls, med tanke på att han inte har skrivit ngt om att B235/B205E har "aero" ventiler. För bilen som vi pratar om är ju en b235e.

    Kanske på samma gång förtydliga mig lite om det jag skrev innan att detta gäller 9-5:an och inte 9-3:an. Så om man lägger ihop det som Greken skrev om 205L/R så vet man ju snabbt vilka bilar som har "aero" ventiler.
    Dock vill jag och EPC inte hålla med om att 185hk någonsin på 9-5 har "aero" ventiler.

    Som jag skrev innan så har inget hänt med ventilerna mellan årsmodellerna, aeron och L moterna har en ventil och alla E en annan

    Japp EPC:n sträcker sig till 05

    Om det nu skulle vara så att det är ändrat ngn gång under 04:a så borde EPC:n ange det. Pga att om man av ngn anledning bara byter en avgasventil så måste ju EPC:n visa rätt model och kommer då att ha en chassi nr gräns för detta.

    Andreas
    Vad är det du inte fattar ???

    Att en reservdels katalog säger att det inte finns "aero" ventiler i en 185 Hk motor, vad säger det ??

    Inte ett jävla SKIT.

    Jag jobbar på Saabs motor fabrik och har gjort det sedan -98, så jag vet exakt vad för ventiler som har används i motorerna.

    För och skriva det till dig på svenska:

    Så har samtliga saab motorer till 9-5 och og9-3 mellan -01 till -03 avgasventil 9179219, förutom B205E motorerna dvs 150hk till 9-5 och og9-3 för dom har avgasventil 9399965

    Sen gjordes det en ändring i mitten av -04 med ventilerna, och detta kan ju ha ändrat hela reservdels katalogen.
    Eftersom Saab kommit på att "aero" ventilen är onödig i 185hk motorn,
    alltså är den onödig (enl Saab) i 185hk motorerna från -01 , -02 , och -03 också, därför så har dom väl lagt in det i reservdels katalogen också.

    Så alla 185 hk motorer -01 , -02 och -03 HAR avgasventil 9179219, om det inte har bytts efter motorn lämnat motorfabriken.

    Förstår vi varann nu då ??
    KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.

    Och nu även Saab 9-5 Aero-03.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Greken
    Sen gjordes det en ändring i mitten av -04 med ventilerna, och detta kan ju ha ändrat hela reservdels katalogen.
    Eftersom Saab kommit på att "aero" ventilen är onödig i 185hk motorn,
    alltså är den onödig (enl Saab) i 185hk motorerna från -01 , -02 , och -03 också, därför så har dom väl lagt in det i reservdels katalogen också.

    Så alla 185 hk motorer -01 , -02 och -03 HAR avgasventil 9179219, om det inte har bytts efter motorn lämnat motorfabriken.
    Hej,

    Det var precis så jag menade. Att man från Saabs sida troligen har gjort en "efterhandskonstruktion" i EPC, där man "ger" icke Aeromodeller samma ventil som man numera sätter i dem. Således borde svaret stå att finna genom att kolla i en EPC från 2002 eller 2003. Där borde icke-Aero ha samma ventil som Aero, vilket jag också "har fått lära mig" är fallet fr.o.m. M/01.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. göra om avgas till aero?
    Av Mendi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 19:30
  2. hur ska jag göra med min nyköpta 900ng aero? (snygga till)
    Av sjobas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 02:39
  3. hur mycket att göra för uppdatering från 98 till 04 aero
    Av abbe86 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 00:46
  4. Aero emblem till min 9-3 aero saknas. Vad kan jag göra?
    Av Boggen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •