Vad behövs för att göra om en 9-5 2,3t vector-02 till aero alltså vi pratar om motorn.
Vad behövs för att göra om en 9-5 2,3t vector-02 till aero alltså vi pratar om motorn.
Turbo och mjukvara. KopplingUrsprungligen postat av extreme
Avgasventilerna är inte samma.
Andreas
2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
Opel Vectra OPC -06
Opel Astra Cab -94
Jo, fr.o.m. årsmodell -02 skall de vara det.
-01, -00 på aeronUrsprungligen postat av petson
B256R@1100kg. SwedishPerformance.
Att trimma är silver, lätta är guld.
Glöm inte att du behöver:
oljereturrör, oljetrycksrör, vattenrör x 2.
KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.
Och nu även Saab 9-5 Aero-03.
Enligt epc har b235r(och b234L 04-05) en avgasventil som heter 9179219 och resterande bilar har 9399965. Därav vågar jag påstå att aero och 220 hk inte har samma som övriga. Detta gäller alla årsmodeller av 9-5
MVH
Andreas Larsson
2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
Opel Vectra OPC -06
Opel Astra Cab -94
Isåfall har du rätt och jag fel.
Hoppas inte du tog illa upp, lät nog lite hård i tonen där!
Får väl säga att jag hade för mig det också att 185hk hade de "nya" ventilerna tills vi pratade om det för ett halvår sedan eller ngt
MVH
Andreas Larsson
2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
Opel Vectra OPC -06
Opel Astra Cab -94
Nej då, det är ingen fara. EPC är ju svår att argumentera emot. Bara glad om någon för en gång skull kan tala om hur det verkligen ligger till!
trevligt att höra,
väldigt många som har lite svårt för att ha fel här tyvärr, eller iaf inse det
MVH
Andreas Larsson
2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
Opel Vectra OPC -06
Opel Astra Cab -94
Ok Så här kan jag påstå, och det är FAKTA.Ursprungligen postat av turbo_larsson
Årsmodellerna -01 -02 -03
Så har B205 L/R samt alla B235 Motorer Avgasventil 9179219
Medans B205 E motorerna (150HK) har avgasventil 9399965
Årsmodell -04 fick en ändring av spec i mitten av modell året, och då fick bara 250Hk och 220Hk dessa 9179219 ventiler.
Så det finns vissa tidiga 185Hk -04 med 9179219 ventiler.
Sen om epc påstår att inte tex en 185Hk -02 har dessa ventiler så är det fel, och det är ju en -02 vi pratar om.
KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.
Och nu även Saab 9-5 Aero-03.
Fakta är fakta, det behöver man inte påstå.Ursprungligen postat av Greken
Men då hade jag rätt iallafall! hehe...tji fick du, turbo_larsson!
BAH !Ursprungligen postat av petson
Jag blev så uppviglad bara
KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.
Och nu även Saab 9-5 Aero-03.
Hej
Det låter ju intressant att EPC har fel menar jag
har iofs hänt förut, men men
2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
Opel Vectra OPC -06
Opel Astra Cab -94
har du senaste årdmodellerna?Ursprungligen postat av turbo_larsson
9-3x TTID 20x9,5
Om det nu är så att en förändring har gjorts under M/2004 så borde det ju ganska lätt besvaras genom att kolla i EPC 2003 och kolla upp motsvarande komponenter?Ursprungligen postat av turbo_larsson
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Missade nog lite text i Grekens utalande där, fick för mig att det motsa mitt tidigare utalande men det gör det ju inte alls, med tanke på att han inte har skrivit ngt om att B235/B205E har "aero" ventiler. För bilen som vi pratar om är ju en b235e.
Kanske på samma gång förtydliga mig lite om det jag skrev innan att detta gäller 9-5:an och inte 9-3:an. Så om man lägger ihop det som Greken skrev om 205L/R så vet man ju snabbt vilka bilar som har "aero" ventiler.
Dock vill jag och EPC inte hålla med om att 185hk någonsin på 9-5 har "aero" ventiler.
Som jag skrev innan så har inget hänt med ventilerna mellan årsmodellerna, aeron och L moterna har en ventil och alla E en annan
Japp EPC:n sträcker sig till 05
Om det nu skulle vara så att det är ändrat ngn gång under 04:a så borde EPC:n ange det. Pga att om man av ngn anledning bara byter en avgasventil så måste ju EPC:n visa rätt model och kommer då att ha en chassi nr gräns för detta.
Andreas
2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
Opel Vectra OPC -06
Opel Astra Cab -94
Vad är det du inte fattar ???Ursprungligen postat av turbo_larsson
Att en reservdels katalog säger att det inte finns "aero" ventiler i en 185 Hk motor, vad säger det ??
Inte ett jävla SKIT.
Jag jobbar på Saabs motor fabrik och har gjort det sedan -98, så jag vet exakt vad för ventiler som har används i motorerna.
För och skriva det till dig på svenska:
Så har samtliga saab motorer till 9-5 och og9-3 mellan -01 till -03 avgasventil 9179219, förutom B205E motorerna dvs 150hk till 9-5 och og9-3 för dom har avgasventil 9399965
Sen gjordes det en ändring i mitten av -04 med ventilerna, och detta kan ju ha ändrat hela reservdels katalogen.
Eftersom Saab kommit på att "aero" ventilen är onödig i 185hk motorn,
alltså är den onödig (enl Saab) i 185hk motorerna från -01 , -02 , och -03 också, därför så har dom väl lagt in det i reservdels katalogen också.
Så alla 185 hk motorer -01 , -02 och -03 HAR avgasventil 9179219, om det inte har bytts efter motorn lämnat motorfabriken.
Förstår vi varann nu då ??
KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.
Och nu även Saab 9-5 Aero-03.
Hej,Ursprungligen postat av Greken
Det var precis så jag menade. Att man från Saabs sida troligen har gjort en "efterhandskonstruktion" i EPC, där man "ger" icke Aeromodeller samma ventil som man numera sätter i dem. Således borde svaret stå att finna genom att kolla i en EPC från 2002 eller 2003. Där borde icke-Aero ha samma ventil som Aero, vilket jag också "har fått lära mig" är fallet fr.o.m. M/01.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.