Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilprovningens elektroniska miljökontroll

  1. #1
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160

    Bilprovningens elektroniska miljökontroll

    Jag var i dag på bilprovningen för att besiktiga min Saab 9-3 1.9 TiD -06 (original). När besiktningsmannen kopplar upp sig mot OBD2 för att göra den "elektroniska miljökontrollen" frågar han om jag servat bilen nyligen. Tydligen säger hans dator att bilens självtest inte har slutförts, och att detta kan bero på att bilens system nyligen nollats vid service och därför inte har hunnit slutföras. Ingen anmärkning gavs.

    Saken är den att jag inte servat bilen nyligen, däremot läste jag ut felkoder med Tech2 igår. Inga felkoder gavs eller raderades.
    Kan min utläsning av felkoder påverka bilprovningens resultat?

    Samma sak hände även vid förra årets besiktning, och då utfördes istället ett riktigt avgasprov utomhus. Det gjordes inte idag.

    Är det någon som känner till detaljer om detta självtest och hur det utförs?
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    tror att bilen ska "gå" ett tag efter felkoder nollas för att testet ska passeras, just för att man inte ska ha en intermittent kod och nolla på väg in i besiktningshallen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Ja, det kan jag förstå. Men jag har nog kört mer än hundra mil sedan jag nollade en felkod. När jag gick igenom bilen igår inför besiktningen gjordes endast en läsning av eventuella felkoder, dvs inget nollades.
    Påverkar det också självtestet som bilprovningen läser, eller har jag möjligtvis ett problem som gör att testet inte slutförs?

    EDIT:
    Dessutom skulle det vara intressant att veta vad för slags "självtest" som bilprovningen läser. Är det något "testresultat" som man själv kan läsa ut via Tech2? Eller handlar det enbart om felkoder?
    Senast redigerat av canard1971 den 2014-08-14 klockan 11:54.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag kan inte så mkt om detta, men googlade, du finner säkert svaret i denna länk, eller kan söka vidare...

    http://repairpal.com/drive-cycle-emi...iness-monitors

    En länk till, tyvärr ingen specifik info för din motormodell...

    http://www.saablink.net/forum/car-pr...-only/8873.htm

    Men googla vidare så hittar du säkert nåt...
    Senast redigerat av risig9000 den 2014-08-14 klockan 16:58.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    EDIT: Såg ditt svar först efter jag skrev mitt inlägg nedan, men tack ändå risig9000


    Efter att ha sökt lite på nätet har jag hittat lite info.

    - Det finns något som heter "Readiness Monitor Status" som indikerar om bilens självdiagnos relaterat till avgasutsläpp har avslutats eller ej (Ready, Not Ready)
    - "Readiness Monitor Status" nollställs då felkoder nollas, eller då bilen görs strömlös (urkopplat batteri)
    - För att "Readiness Monitor Status" ska indikera klar (Ready) måste en full körcykel avslutas.

    Jag hittade även lite info om GMs körcykel, http://www.obdii.com/drivecycle.html. Jag vet inte om samma körcykel gäller för alla modeller.

    To perform an OBDII Driving cycle do the following:

    - Cold Start. In order to be classified as a cold start the engine coolant temperature must be below 50°C (122°F) and within 6°C (11°F) of the ambient air temperature at startup. Do not leave the key on prior to the cold start or the heated oxygen sensor diagnostic may not run.
    - Idle. The engine must be run for two and a half minutes with the air conditioner on and rear defroster on. The more electrical load you can apply the better. This will test the O2 heater, Passive Air, Purge "No Flow", Misfire and if closed loop is achieved, Fuel Trim.
    - Accelerate. Turn off the air conditioner and all the other loads and apply half throttle until 88km/hr (55mph) is reached. During this time the Misfire, Fuel Trim, and Purge Flow diagnostics will be performed.
    - Hold Steady Speed. Hold a steady speed of 88km/hr (55mph) for 3 minutes. During this time the O2 response, air Intrusive, EGR, Purge, Misfire, and Fuel Trim diagnostics will be performed.
    - Decelerate. Let off the accelerator pedal. Do not shift, touch the brake or clutch. It is important to let the vehicle coast along gradually slowing down to 32km/hr (20 mph). During this time the EGR, Purge and Fuel Trim diagnostics will be performed.
    - Accelerate. Accelerate at 3/4 throttle until 88-96 km/hr (55-60mph). This will perform the same diagnostics as in step 3.
    - Hold Steady Speed. Hold a steady speed of 88km/hr (55mph) for five minutes. During this time, in addition to the diagnostics performed in step 4, the catalyst monitor diagnostics will be performed. If the catalyst is marginal or the battery has been disconnected, it may take 5 complete driving cycles to determine the state of the catalyst.
    - Decelerate. This will perform the same diagnostics as in step 5. Again, don't press the clutch or brakes or shift gears.


    Frågan är då varför min bil inte indikerar "Ready". Körcykeln innehåller inga konstigheter och jag har varken nollat felkoder eller kopplat ur batteriet nyligen, bara läst ut felkoder.
    En annan undran är om "Readiness Monitor Status" är synlig i Tech2. Man tycker att den borde vara det.
    Senast redigerat av canard1971 den 2014-08-14 klockan 17:14.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Det borde gå att läsa i Tech2, har inte provat, men har den i min "enkla" OBD läsare (AUTEL, som fn är utlånad iofs).
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Väcker denna tråd till liv igen.
    Har drabbats av samma problem på bilprovningen.

    Först fick dom inte alls kontakt, det visade sig till slut bero på att vissa modeller av 9-5 med Z19DTH-motorn har CAN-bus kopplad till OBD-uttaget. CAN-bussen har dock ingen OBDII-info på dessa modeller, varvid lösningen var att helt sonika backa ur stift 6 och 14 i kontakten.
    Till saken hör att Dekra och Carspect lyckats få ut info tidigare, så det var bara hos Besikta (gamla SBP det klabbade)

    Nu fick jag dock reda på att självtesten inte var utförd, vilket jag tolkar är det samma som nämns i inläggen ovan. Till saken hör att jag hade en slang på intercoolern som hoppade av för ungefär en veckan sedan, med felkod som följd. Slangen sattes tillbaka och felkod återställdes. Bilen bör ha gått ca 70 mil (mest motorväg, men även lite stad) sedan dess.

    Om man med Tech2 går in på "generic scan tool" så kan man få upp några tester där samtliga säger "ready", samt några rader där svaret är "yes" och "no"

    Någon som har mer info om hur man ska tolka denna info?
    Är det rimligt att självtesten inte bör ha gått igenom på denna tid som bilen är körd?

    Hjälpte det i ditt fall Canard1971 att köra enligt den cykel du beskrev här?

    //Johan

    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    EDIT: Såg ditt svar först efter jag skrev mitt inlägg nedan, men tack ändå risig9000


    Efter att ha sökt lite på nätet har jag hittat lite info.

    - Det finns något som heter "Readiness Monitor Status" som indikerar om bilens självdiagnos relaterat till avgasutsläpp har avslutats eller ej (Ready, Not Ready)
    - "Readiness Monitor Status" nollställs då felkoder nollas, eller då bilen görs strömlös (urkopplat batteri)
    - För att "Readiness Monitor Status" ska indikera klar (Ready) måste en full körcykel avslutas.

    Jag hittade även lite info om GMs körcykel, http://www.obdii.com/drivecycle.html. Jag vet inte om samma körcykel gäller för alla modeller.

    To perform an OBDII Driving cycle do the following:

    - Cold Start. In order to be classified as a cold start the engine coolant temperature must be below 50°C (122°F) and within 6°C (11°F) of the ambient air temperature at startup. Do not leave the key on prior to the cold start or the heated oxygen sensor diagnostic may not run.
    - Idle. The engine must be run for two and a half minutes with the air conditioner on and rear defroster on. The more electrical load you can apply the better. This will test the O2 heater, Passive Air, Purge "No Flow", Misfire and if closed loop is achieved, Fuel Trim.
    - Accelerate. Turn off the air conditioner and all the other loads and apply half throttle until 88km/hr (55mph) is reached. During this time the Misfire, Fuel Trim, and Purge Flow diagnostics will be performed.
    - Hold Steady Speed. Hold a steady speed of 88km/hr (55mph) for 3 minutes. During this time the O2 response, air Intrusive, EGR, Purge, Misfire, and Fuel Trim diagnostics will be performed.
    - Decelerate. Let off the accelerator pedal. Do not shift, touch the brake or clutch. It is important to let the vehicle coast along gradually slowing down to 32km/hr (20 mph). During this time the EGR, Purge and Fuel Trim diagnostics will be performed.
    - Accelerate. Accelerate at 3/4 throttle until 88-96 km/hr (55-60mph). This will perform the same diagnostics as in step 3.
    - Hold Steady Speed. Hold a steady speed of 88km/hr (55mph) for five minutes. During this time, in addition to the diagnostics performed in step 4, the catalyst monitor diagnostics will be performed. If the catalyst is marginal or the battery has been disconnected, it may take 5 complete driving cycles to determine the state of the catalyst.
    - Decelerate. This will perform the same diagnostics as in step 5. Again, don't press the clutch or brakes or shift gears.


    Frågan är då varför min bil inte indikerar "Ready". Körcykeln innehåller inga konstigheter och jag har varken nollat felkoder eller kopplat ur batteriet nyligen, bara läst ut felkoder.
    En annan undran är om "Readiness Monitor Status" är synlig i Tech2. Man tycker att den borde vara det.

  8. #8
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Problemet med självtesten har löst sig, men jag är lite osäker på vad orsaken var. Jag körde ett par år med fallerande självtest. En sak jag misstänker utan att ha belägg för är att dieselvärmaren är inblandad. Under perioden då självtestet fallerade hade jag problem med styrdonet till dieselvärmaren. Det funkade ibland, men satte felkod ibland. Senare fick jag styrdonet reparerat. Tänkte inte mer på självtestet (eftersom bilen gick igenom avgaskontrollen ändå), men på senare tid har självtestet passerat utan anmärkning.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  9. #9
    Har också problem med dieselvärmaren (som jag svarade i "min" tråd ) Har inte koll på alla protokoll, men det är inte omöjligt att det varit klabb med självtesten de senaste åren när värmaren strulat (men att det då varit OK på avgaskontroll). Vill dessutom minnas att det var högre gräns då än nu. Står både 3.0 och 2.0 tidigare protokoll, men nu var det tydligen 0.5 som var märkt på etikett på bilen.

Liknande ämnen

  1. Bilprovningens monopol försvinner
    Av decube i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 20:35
  2. Ny miljökontroll hos bilprovningen!
    Av Johannyman i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 15:04
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 16:42
  4. Bilprovningens Bildiagnos ?
    Av Falcy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 23:31
  5. Bilprovningens statistik över fel på bilar
    Av Brun7 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 12:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •