Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: bildlösa Faqar...

  1. #1

    bildlösa Faqar...

    Vad är det med alla dessa bildlösa faqar? bilderna försvinner snabbare än kommunalarbetare till fikarasterna.

    finns det inte något bra sätt att ändra på det?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Det blir så när bilduppladdningstjänster läggs ner.

  3. #3
    Finns där ingen möjlighet att ladda upp bilder på forum servern? Ja bara i Faqen förstås.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jo, om man är medlem. I klubben alltså, inte bara på forumet. Forumet drivs ju av STCS och dom som är medlemmar har vissa förmåner.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det finns en idé om att vi skulle "ta över FAQarna" in till forumet och på så vis undgå att bilderna försvinner. Tyvärr skulle vi ju behöva få hjälp av trådskaparen att åter ladda upp bilderna och det är inte alltid så lätt, en del FAQ är skrivna av personer som inte längre är aktiva och ibland finns kanske inte bilderna kvar hos dem heller.

  6. #6
    ja då är det ju svårt när faqskaparen försvunnit, men gillar helt klart ideen att ta över faqarna till forumet, varför inte börja med de som är nyaste och gå bakåt. och när det brister i bildinfo, söka hjälp på någon forumdel för att få lämpliga bilder till faqarna.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Gärna så. Vi skulle vilja ha en "FAQ-ansvarig", för vi behöver bli fler människor, man orkar bara göra så mycket ideellt.
    Den som känner sig sugen att fixa FAQar och raggar bilder osv kan gärna anmäla sig!

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Låt mig fundera lite över upplägg så ska jag se vad jag kan ordna.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Finns det något sätt att få fram information om vilka FAQ som saknar bilder och vem som laddade upp bilden/bilderna som nu är borta?
    Om användaren i fråga är aktiv så borde det då gå att efterlysa bilder, t.ex. via PM om det går att automatisera med något script eller dylikt.
    Jag vet att jag fotat och lagt upp bilder i trådar om Larmsirenen på 9-5OG, Huvudinstrument 900NG och Lampkontrollrelä (Och några av dem tror jag blivit FAQ)

    Om jag får veta i vilka trådar så kanske jag kan återskapa bilder.
    Bara en tanke
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Finns det något sätt att få fram information om vilka FAQ som saknar bilder och vem som laddade upp bilden/bilderna som nu är borta?
    Om användaren i fråga är aktiv så borde det då gå att efterlysa bilder, t.ex. via PM om det går att automatisera med något script eller dylikt.
    Jag vet att jag fotat och lagt upp bilder i trådar om Larmsirenen på 9-5OG, Huvudinstrument 900NG och Lampkontrollrelä (Och några av dem tror jag blivit FAQ)

    Om jag får veta i vilka trådar så kanske jag kan återskapa bilder.
    Bara en tanke
    Jag kan inte hitta inläggen för larmsiren och lampkontrollrelä, men du kan ju få börja med denna i alla fall
    http://forum.saabturboclub.com/showt...147#post641147

    Däremot hittade jag en tråd för larmsiren startad av någon som heter oso där bilderna saknas. Om du har bilder som kan passa även hans tråd så vore ju det fint.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-00-med-bilder
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Tack, jag skall kika igenom mitt bildarkiv för att se hur jag kan dra mitt strå till stacken, förlåt FAQen

    följdfråga, finns det något sätt att hitta till rätt tråd i gamla forumet?
    I den undre av dina länkar så refererar Fredrik / 1941 i post #9 till viewtopic.php?f=6&t=35171 som inte leder nån vart längre

    Bra Idé med en blänkare längst upp på sidan om detta problem.


    En idé till ang. FAQ, Som vi haft det hittils så förekommer det ju att en lång och bra tråd blir FAQ men ibland kan det vara svårt att gallra ut relevanta poster från resten,
    En sådan tråd borde rensas från allt ovidkommande och gå rakt på sak om det är möjligt.
    Denna tråd är en som är oändligt lång men som innehåller info som skulle kunna bli en kort FAQ om de blå backventilerna i EVAP systemet.




    Edit> Hittade tråden om Larmsirenen där jag hade bilder tidigare, skall som sagt kolla efter bilder.
    I denna tråd finns också mycket nyttig info som man summerar
    1) Byt batterier till rätt typ. 2) Byt kondingar 3) Se över och löd om dåliga/tveksamma lödningar.
    Se post #12 #53 #88 #91 #99 #151
    Och Måsen har lite bilder här som han skriver om i post #14
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-08-25 klockan 22:43.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Det finns tyvärr inget sätt att hitta vart den länken ledde förut, tyvärr.

    Att rensa FAQ-trådar kan man ju göra, men det är ett tämligen tidskrävande jobb då man måste läsa alla inlägg noga för att se vad som är strunt och inte. Det är kanske något för en regnig dag

    Fint att du hittade tråden! Känner du dig manad att skriva en summerad FAQ, du som har koll på det där?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Ang FAQ på larmsirenen i 9-5 så gjorde jag det så seriöst att den funkat felfritt, tyvärr är det så längesen att det har passerat ett antal datorer på skrivbordet och backup har inte tagits på alla bilder genom åren.
    Men 9-5or har jag ett antal och det äldsta står i garaget för div reparationer så om ingen hinner före alt. att någon i Västerås /Eskilstuna har en defekt siren de vill ha hjälp med att laga så får jag plocka loss den igen för lite fotografering.
    Det har dock inte högst prioritera men vintern lär bli mörkt i år också.

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ang FAQ på larmsirenen i 9-5 så gjorde jag det så seriöst att den funkat felfritt, tyvärr är det så längesen att det har passerat ett antal datorer på skrivbordet och backup har inte tagits på alla bilder genom åren.
    Men 9-5or har jag ett antal och det äldsta står i garaget för div reparationer så om ingen hinner före alt. att någon i Västerås /Eskilstuna har en defekt siren de vill ha hjälp med att laga så får jag plocka loss den igen för lite fotografering.
    Det har dock inte högst prioritera men vintern lär bli mörkt i år också.
    Hellre att det kommer bilder senare än inte alls
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Jag kan för övrigt meddela att jag inte har fått något napp än vad gäller bilder.
    Det är tråkigt att en så bra FAQ-avdelning blev bildlös, och med det inte fullt lika bra, när Geting såldes.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    En tanke som slog mig var att varför inte spara ner FAQ'er i exempelvis pdf format?
    Då får man ju med alla bilder och all text och det tar inte särskilt mycket plats. Dessutom skulle det vara enkelt att ladda ner pdf'en och skriva ut för att exempelvis ta med den till garaget.

    Detta räddar givetvis inte dom FAQ där bilderna redan är borta men kanske vore en god ide för framtida trådar?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    En tanke som slog mig var att varför inte spara ner FAQ'er i exempelvis pdf format?
    Då får man ju med alla bilder och all text och det tar inte särskilt mycket plats. Dessutom skulle det vara enkelt att ladda ner pdf'en och skriva ut för att exempelvis ta med den till garaget.

    Detta räddar givetvis inte dom FAQ där bilderna redan är borta men kanske vore en god ide för framtida trådar?
    Ja det är inte alls en sån dum idé!
    Jag ska kika vidare på vad vi kan hitta på.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •