Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Automatlåda feldemonterad 9-5 -01

  1. #1

    Question Automatlåda feldemonterad 9-5 -01

    Hej!

    Jag har en 9-5 Aero -01 som jag håller på att renovera motorn till, när jag delade motor och växellåda så visste jag inte att turbinen/momentomvandlaren skulle med lådan ut och har den således löst nu...
    Inte bra vad jag förstått, hur får jag tillbaka den rätt?

    //Niclas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 407
    Går den inte bara trycka tillbaks igen?
    Jag har inte skruvat med någon Saab-automat men de andra jag skruvat med har bara varit att trycka in igen, försiktigt så man inte skadar packboxen i lådan och se till att den bottnar -man kan behöva vrida den för att få den rätt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Ja jag har ju inte testat än kan ju vara så enkelt vilket jag förutsatte när jag drog isär skiten, men jag såg ett inlägg på fejjan där en snubbe förstört pumpen eller dyligt och då var detta på tapeten.
    Jag får prova lite sen.
    Håller på med återmontering av motorn nu så det är ingen panik än.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    Hej
    Såvitt jag förstår så kommer det ut 2 eller 3 axlar från v lådan ( från diverse planetväxlar o sånt) dessa får man lirka in i momentomvandlaren så att den kan gripa tag i pumpen med "vingarna" på momentomvandlarens axel. passa packboxen i pumpen. enligt wis så lägger man sen en stålskala tvärs över delningsplanet och mäter avståndet mellan delningsplanet och klackarna där skruvarna till startkransen monteras ska vara minst 9 mm
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    förstör sakerna gör man om man plockar ihop motor och låda på samma sätt. Man får aldrig turbinen i ingrepp på det viset. Man kan behöva snurra ganska mycket och verkligen känna efter att den halkar in rätt och det gör man absolut inte med den skruvad på motorn.
    Har du plockat isär den som du gjort så skulle jag definitivt byta packboxen så du inte riskerar att den är skadad. Det är mycket mycket tråkigt om det börjar läcka olja den vägen när man startar upp........

  6. #6

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    nä det där är utgående axlar, dvs drivaxlarna. Turbinens ände brukar kallas ingående axel.

Liknande ämnen

  1. Automatlåda 9-5
    Av CF i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 22:32
  2. Automatlåda 9-5 2,3t
    Av Puh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 23:54
  3. Automatlåda
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-11, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •