Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 83

Ämne: Aero slutar att "suga" luft....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -

    Aero slutar att "suga" luft....

    Hej alla!

    Är ny här och en nybliven ägare av en 9-5 aero -01.

    Har precis bytt tändkassetten och satt i nya NGK Tändstift PFR6H-10.
    Bilen går jämt och fint i ca en minut, sen börjar den att gå ojämnt på tomgång.
    Motorn börjar att skaka och gå orent, men går bättre när man gasar den.
    Man hör hur den slutar suga in luft, har tagit bort luft filtret så det hörs tydligt.

    Har läst lite här på forumet men inget som jag hittat passar, men har inte läst allt.

    Check Engine lös fast innan jag bytte kassetten och stiften, nu blinkar den.

    Hoppas nån här har några bra tips att ge mig.

    Lennart

  2. #2
    Och det är en original TK?

    Läs ut felkoder.
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Ja det ska det vara, den är beggad men skulle vara Ok.

    Ska beställa en OBD läsare, men får den nog inte förrän till veckan.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 529
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit! Har du kollat alla vakuumslangar så de sitter där de skall och är fräscha? Låter som ett luftläckage på insugssidan någonstans....
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Tack Johan för ditt svar.
    Håller på att gå igenom dom, men det är ju en del.
    Hittade några, bl.a. en från spjällhuset som var lös som skulle "sitta" på nån ventil vid torpedväggen.
    Den gick aningen mjukare när den monterades tillbaka.
    Sen var vevhus ventilationen sprucken från blocket och upp till toppen, men dessa är åtgärdade nu.

    Ska försöka lokalisera fler imorgon.

    Hur är det med lambda:n, kan den styra sånt här?
    Spjällhuset, är det något att försöka rengöra?

    Min TK har benämning 3.7, vilket borde vara den som passar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Nu har jag låtit den stå utan batteri inatt.
    Då startade den utan motorlampan lysande och gick tyst och fint.
    Men efter en minut började man höra hur insuget började sluta ta in luft.
    Då började den gå ojämnt och hela motorn började skaka och lampan började blinka.
    Gav då lite varv på, motorn gick jämt och lampan slutade blinka, men så fort jag släppte gasen började den blinka igen.

    Har kollat dom vakuumslangar jag kan se och följa, dom är lite torra en del, men ser inga sprickor eller liknande.

    Finns det något schema på hur alla dessa ska vara kopplade?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    617
    Medlem#
    9614
    Hur menar du att den slutar suga luft?

    Hur ser slangar till och från intercooler ut när detta sker? Är de ihopsugna?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Har tagit ur luftfiltret och hör vid start att det är ett "sug" till motorn.
    Efter ca en minut så avtar detta och motorn börjar vibrera.

    Ser inget på slangarna till IC:n.
    Bilen går bra så fort jag ger gas, men vid gasuppsläpp och återgång till tomgång börjar den gå dåligt.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av nylandet Visa inlägg
    Check Engine lös fast innan jag bytte kassetten och stiften, nu blinkar den.
    Då är det ju lämpligt att byta tillbaka.

    Varför kör du utan luftfilter, och varför tar du bort batterikabeln och därmed raderar felkoder du ska läsa ut?
    Senast redigerat av frippe64 den 2014-08-10 klockan 14:04.
    Signaturlös

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Vad ska jag byta tillbaka, menar du?
    Den trasiga TK:n och dom "dåliga" bosch stiften som satt i från början då bilen gick bedrövligt på alla register.

    Har inte kört utan, bara provat för att se om filtret var igensatt.

    Batterikabeln togs bort för att batteriet dog och jag laddade upp det.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    282
    Läs ur fälkoder! Kan tänka mig at din bil inte adapterar, möjligen något fel så den får för mycket bensin. FELKODER!!!
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av nylandet Visa inlägg
    Vad ska jag byta tillbaka, menar du?
    Den trasiga TK:n och dom "dåliga" bosch stiften som satt i från början då bilen gick bedrövligt på alla register.

    Har inte kört utan, bara provat för att se om filtret var igensatt.

    Batterikabeln togs bort för att batteriet dog och jag laddade upp det.
    Okej, du kommer med ny info nu.
    Nej, Bosch-stift ska det såklart inte vara. Du har alltså konstaterat att gamla kassetten är trasig, vilken felkod har du på den? Du fick katalysatorskadliga misständningar (blinkande lampa) efter bytet, vilket imo är värre än fast lysande motorlampa. Har du kollat att du inte spräckt porslinet på nåt stift vid monteringen?
    Signaturlös

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    617
    Medlem#
    9614
    Montera på luftfilter så bilen är som den ska. Dra sladd till lmm och se om den går bättre. Jag utgår från att du VET att den nya tk är bra. Och som alla andra säger, läs ut felkoderna.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Okej, du kommer med ny info nu.
    Nej, Bosch-stift ska det såklart inte vara. Du har alltså konstaterat att gamla kassetten är trasig, vilken felkod har du på den? Du fick katalysatorskadliga misständningar (blinkande lampa) efter bytet, vilket imo är värre än fast lysande motorlampa. Har du kollat att du inte spräckt porslinet på nåt stift vid monteringen?
    Vet inte vad du menar med ny info, skrev att jag bytt till nya NGK stift.
    Dom har jag tittat på, inget stift är skadat.

    Är inte 100% på TK:n, men den "gamla" fick bilen att misstända över hela registret.
    Det gör den inte nu, den slutar att ta in luft, som att spjällhuset stänger sig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Montera på luftfilter så bilen är som den ska. Dra sladd till lmm och se om den går bättre. Jag utgår från att du VET att den nya tk är bra. Och som alla andra säger, läs ut felkoderna.
    Japp, ska monter tillbaka filtret.
    Vad menas med att sladd till LMM:n?

    Finns det nått sätt att testa TK:n om den är hel, t.ex. OHM-mäta den eller dylikt?

    Ska få en felkodsläsaren till veckan, då ska jag kunna läsa koderna.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    617
    Medlem#
    9614
    Sladden till luftmängdmätaren. Om bilen går annorlunda med den urkopplad tyder det på luftläckage alt dålig lmm även om det inte är helt vanligt. Tycker du ska prova med en kassett du vet fungerar. Kommer bli svårt att hjälpa dig vidare förrän du fått din läsare och ver vilka koder som satts.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Tack Fidel för ditt svar.

    Förstår att en OBD läsare kan visa vägen på ett enklare sätt.

    Att få tag på en TK som fungerade vore enklast att prova.
    Men bor mitt ute i obygden, har 15 mil till ett rödljus bara..
    Så det är inte så lätt att hitta nån här att bara prova, tyvärr.

    Men ska nu testa att koppla ur LMM och se vad som händer.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Sladden till luftmängdmätaren. Om bilen går annorlunda med den urkopplad tyder det på luftläckage alt dålig lmm även om det inte är helt vanligt. Tycker du ska prova med en kassett du vet fungerar. Kommer bli svårt att hjälpa dig vidare förrän du fått din läsare och ver vilka koder som satts.
    Var nu ute och provade det du sa, Fidel.
    Kopplade ur kontakten som var mot lykthuset, för den andra, mot motorrummet är förbunden med den, eller?
    Tänkte så jag kopplade ur rätt sladd bara.

    Nu till det som hände, ja det hände ingenting, bilen gick på samma sätt.
    Rent första minuten sen började den gå "tungt" och "orent" igen.
    Med andra ord märktes ingen skillnad.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    617
    Medlem#
    9614
    Om du stänger av bilen och sedan startar den direkt. Vad händer då? Händer detta både vid kall och varm motor? Är det någon skillnad på motorgpngrn beroende på motortempen?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Kölsillre
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Om du stänger av bilen och sedan startar den direkt. Vad händer då? Händer detta både vid kall och varm motor? Är det någon skillnad på motorgpngrn beroende på motortempen?
    Testade det nu, bilen går bra direkt men den orena gången kommer tillbaka fortare då.
    Har inte kört bilen varm, för den står inte på så länge, men motor tempen har stigit lite i alla fall.

    När den startas nu står motorlampan och lyser fast, men övergår i blinkning i samma sekund som den börjar gå illa.

    En liten fråga från en novis person, men vad är "motorgpngrn" för nått.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    617
    Medlem#
    9614
    Motorgången på en telefon som älskar att stava själv...

    - - - Uppdaterad - - -

    Har den gått som den ska tidigare eller har du haft detta problem hela tiden?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. Känns som bilen "tjuvar" luft?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 18:21
  2. Va betyder "magnetventils. cirk. luft" ? og9-3
    Av Lampan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 08:50
  3. Slutar suga efter 4000varv? öppet luftfilter 93 -01
    Av bobbaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 18:50
  4. [LÖST] CEL P0171 "Adaption br/luft,för mager blandning"? NG900 ej turbo
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 17:36
  5. ng900 "slutar ladda" vid 3000 rpm?
    Av Saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •