Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rycker och tappar kraft 9000 -98 CSE A50

  1. #1

    Rycker och tappar kraft 9000 -98 CSE A50

    Såg direkt att jag råkat skriva "Saab 900", ska vara Saab 9000.

    Hej där igen... Nu när jag äntligen har fått igång min 9000 igen efter 4 år så körde jag den Göteborg - Sundsvall (70 mil) vilket gick hur bra som helst. Efter att jag har kommit upp och startade bilen igen efter ett litet tag, den hade hunnit svalna, så "rycker" motorn väldigt mycket. Jag tappar ingen kraft men om jag sitter i bilen så skakar den fruktansvärt mycket. Varvar jag ut motorn så går den tillbaka till vanligt. Jag tänkte inte mer på det men nu idag när jag kör den på motorvägen och svänger av, motorbromsar ner lite och sen gasar på lite igen så "Rycker" hela bilen. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara detta, jag kan fortfarande trycka på, jag tappar inte varvtal men hela motorn rycker och skakar. Typ som att den dör i en sekund och fortsätter sen. Detta sker ganska snabbt och det fungerar återigen att varva ut motorn men det återkommer snabbt igen.

    När jag kommer fram och parkerar bilen så öppnar jag motorhuven och ser vit rök, gissningsvis ånga, från baksidan av motorhuset. Jag kan inte se vad den kommer ifrån men den finns där. Jag har stort behov av bilen nu när jag är nyinflyttad så att lämna in den på verkstad vill jag bara gör om det verkligen behövs. Jag lägger till en liten film där jag vinklar kameran mot var ångan kommer ifrån, man kan dock inte se den fören jag håller telefonen ovanifrån.

    All hjälp hade uppskattats hur mycket som helst.

    https://www.youtube.com/watch?v=QaRX...ature=youtu.be
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2014-08-09 klockan 10:57.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Jag skulle börjat med nya stift, NGK BCPR7ES-11.

    Sen hålla koll på kylarvätskenivån, toppen kanske räcker med att efterdras.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Jag skulle börjat med nya stift, NGK BCPR7ES-11.

    Sen hålla koll på kylarvätskenivån, toppen kanske räcker med att efterdras.
    Kan man byta bara stiften i en bil med tändkasett?

  4. #4
    Jag åkte och köpte mig en helt ny tändkasett och tryckte i, nu spinner den som en katt! Tack för hjälpen, nu går bilen bättre än på länge. Den blev bra mycket "rappare" när man trycker på gasen, den spinner upp snabbare och låter bättre.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Jag åkte och köpte mig en helt ny tändkasett och tryckte i, nu spinner den som en katt! Tack för hjälpen, nu går bilen bättre än på länge. Den blev bra mycket "rappare" när man trycker på gasen, den spinner upp snabbare och låter bättre.
    Och då hoppas jag att du var snäll mot bilen och gav den nya stift! Det gör även TK:en gladare ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Och då hoppas jag att du var snäll mot bilen och gav den nya stift! Det gör även TK:en gladare ((=
    Stiften ska ha byts på 19 000 mils servicen som gjordes cirka 70 mil sen. De såg helt nya ut i alla fall! Måste säga att 9000 bilen med ny tändkasett är sjukt skön att köra, tyst motor (tystare än tidigare 9-5 från 02 som jag kört) men jag har fortfarande kraften att stampa gasen i botten och ta mig förbi i omkörningar. 150 km/h med farthållare var inga som helst problem med den! Glatt överraskad .

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 rycker och tappar laddtryck!
    Av motorfreak92 i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 22:35
  2. [LÖST] Smårycker lite vid acc och tappar kraft
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 22:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •