Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: OBD2-lösning till en 9-3 2,0t -00 som garanterat funkar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12

    OBD2-lösning till en 9-3 2,0t -00 som garanterat funkar?

    Jag har en såndär 185hk-modell.

    Vad finns det för lösning som funkar:

    1. Med telefon (android)
    2. Med laptop (kör win8 i min)

    Främsta behovet är att läsa ut felkoder.
    Sekundärt är att övervaka värden och läsa ut i efterhand. Bilen ska gå på bana så i nåt skede kommer saker att krångla och då vill jag veta varför
    Ät fransk ost!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Det finns många som funkar.

    Jag kör OBD2 till blåtand från Kjell http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...adapter-p48500
    Betalade 249 kr i våras, nu har de höjt till 299 kr.

    Jag använder adaptern ihop med en Sony Xperia ZR android. Fungerar bl a i min 9-3 Aero -00. Bilen är tillverkad 99-09.
    Kör Torque på telefonen.

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det finns många som funkar.

    Jag kör OBD2 till blåtand från Kjell http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...adapter-p48500

    Jag använder adaptern ihop med en Sony Xperia ZR android. Fungerar bl a i min 9-3 Aero -00. Bilen är tillverkad 99-09.
    Kör Torque på telefonen.
    Använder du loggfunktionen i Torque?
    Tolkar det som TS är ute efter det, jag också, inte förstått mig på den funktionen riktigt...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Jag har nog inte förstått loggfunktionen? Det enda jag fick ut av den var körsträcka. Har dock bara provat en gång. Jag kör bara gratisversionen av Torque.

    - - - Uppdaterad - - -

    Just det, ligger inte felkoderna kvar så att de kan läsas ut när som helst i efterhand? Jag har inga felkoder så jag har ingen erfarenhet av det.

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Jo, felkoder ligger kvar, men ofta (speciellt under hård körning) vill man logga flera utav ECUns mätvärden för att kunna läsa av efterhand...
    DET vill jag använda loggen till.. :-)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12
    Tack för en input!
    Primärt är det ju att få ut felkoder när de dyker upp. Jag har inga illusioner om att bilen ska funka felfritt

    Att få en loggningsfunktion vore ju skitbra också
    Ät fransk ost!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Nu har jag förstått lite mer om loggningen i Torque och det verkar fungera. Det jag hade lite problem med att förstå var loggade data hamnar.

    I min telefon (Sony ZR) hamnar de i en fil: /storage/sdcard/torqueTrackLog.csv
    csv indikerar att filformatet är comma separated values som går att importera i t ex excel, openoffice m fl program.

    Man kan inifrån Torque skicka ett mail med log-filen. Då måste man explicit lägga till filen som bilaga.

    Om man inte gör några speciella inställningar så kommer filen att innehålla datum och klockslag samt GPS-data (position, hastighet, höjd, acceleration)

    Sedan kan man lägga på loggning av alla sensorvärden som man är intresserad av (Settings - Select what to log) samt välja hur ofta den ska logga (intervall 0.1 0.5 1 2 eller 5 sekunder). Har nu bara provat att logga med 1 sekund intervall (förvalt värde) så jag vet inte om den klarar 0.1 sekund.

    Det finns exempel på webben där de importerar data i google earth i form av ett spår där hastigheten är färgkodad. Det går nog att ha mycket kul med det här.

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nu har jag förstått lite mer om loggningen i Torque och det verkar fungera. Det jag hade lite problem med att förstå var loggade data hamnar.

    I min telefon (Sony ZR) hamnar de i en fil: /storage/sdcard/torqueTrackLog.csv
    csv indikerar att filformatet är comma separated values som går att importera i t ex excel, openoffice m fl program.

    Man kan inifrån Torque skicka ett mail med log-filen. Då måste man explicit lägga till filen som bilaga.

    Om man inte gör några speciella inställningar så kommer filen att innehålla datum och klockslag samt GPS-data (position, hastighet, höjd, acceleration)

    Sedan kan man lägga på loggning av alla sensorvärden som man är intresserad av (Settings - Select what to log) samt välja hur ofta den ska logga (intervall 0.1 0.5 1 2 eller 5 sekunder). Har nu bara provat att logga med 1 sekund intervall (förvalt värde) så jag vet inte om den klarar 0.1 sekund.

    Det finns exempel på webben där de importerar data i google earth i form av ett spår där hastigheten är färgkodad. Det går nog att ha mycket kul med det här.
    Bra jobbat!
    Ska försöka ta mig tid att kolla detta...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Tänk bara på att den data man får ur OBD2 är väldigt grov, man får ju i genomsnitt 3 läsningar per sekund. Tar man då ut 3 värden så får man ett värde i sekunden (av samma parameter), tar man ut 6 värden så blir det varannan sekund, osv.
    För banbruk kan jag inte tycka att det är något att ha, för det hinner hända väldigt mycket på 2 sekunder på en bana..
    Nä, då får man nog koppla in sig på P-bussen med en canbus-adapter och logga den vägen, då får man ut betydligt bättre data.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Hade på känn att det måste finnas nån hake, tack för förtydligandet! Som vanligt så får man vad man betalar för. Det duger ju t ex för att övervaka hur batteriet laddas.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Lite mer funkar det till Jag har använt det till att kontrollera funktionen på olika IC. Om man bara läser varvtal, ladd och temp så får man ändå en uppfattning om hur en IC presterar. Man kan ju också bara läsa insugstempen och strunta i det andra så ser man ju hur tempen ökar och minskar, men man får ju kanske svårt att korrelera det med hur motorn har presterat.
    Man kan ju köra samma repa dock, typ, 0-200 och så tittar man på hur olika IC presterar under en sådan repa. Det svåra är ju att få till hyffsat lika externa förhållanden

Liknande ämnen

  1. Kablarna till 16-pin kontakten ISO till OBD2
    Av Mathias72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-30, 14:11
  2. Turbo som garanterat klarar 300hk ?
    Av BEEEMERBOY i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:04
  3. OBD2-enhet som funkar på en 9-5:a från -99?
    Av ullet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 21:53
  4. OBD2 verktyg som funkar på 9-5 2002 ?
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •