Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: fel på aero turbon på 9-5 från 99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    fel på aero turbon på 9-5 från 99

    Läst massa inlägg men min drar inte, olja ryker inte och hoppar inte heller.

    Symtom turbon laddar bara till hälften av skalan.

    Har varit mycket elak mot motorn då den gått med lite olja. (dock ej så olje-trycks lampan tänds)

    Den drar ingen olja.

    Kan det bero på magnetventilerna? Hur kollar jag i så fall det på ett bra och lätt sätt?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Sök på "Bolt mod" på google..
    Jag hade problem med att jag behövde ge rätt hård gas innan turbon laddade och och även andra som blivit hjälpta av modden har precis som du upplevt att turbon inte laddar så mycket som den ska. Vad man gör är att man drar ur den översta slangen i magnetventilen ("R"-slangen) och pluggar slangen med en M8-bult (samt drar fast slangen nånstans med ett buntband så inte bultskallen åker in i kylfläkten..). Då har man tagit EVAP-systemet med 2st blå backventiler ur ekvationen. Dessa ventiler har en förmåga att fallera och symptomen på det är just dåligt laddtryck. Går bilen bättre med bulten så är ventilerna dåliga, är det ingen skillnad så vet man i alla fall att man kan utesluta dem. Det är dock inte ovanligt att dessa ventiler är orsaken..
    Du skadar ingenting genom att testa. Många har kört med bulten i åratal för att slippa byta ventilerna (säljs bara komplett med slang och är svindyrt.. Går att bygga egna billigare med VAG ventiler och slang från t.ex mekonomen..).

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Sök på "Bolt mod" på google..
    Jag hade problem med att jag behövde ge rätt hård gas innan turbon laddade och och även andra som blivit hjälpta av modden har precis som du upplevt att turbon inte laddar så mycket som den ska. Vad man gör är att man drar ur den översta slangen i magnetventilen ("R"-slangen) och pluggar slangen med en M8-bult (samt drar fast slangen nånstans med ett buntband så inte bultskallen åker in i kylfläkten..). Då har man tagit EVAP-systemet med 2st blå backventiler ur ekvationen. Dessa ventiler har en förmåga att fallera och symptomen på det är just dåligt laddtryck. Går bilen bättre med bulten så är ventilerna dåliga, är det ingen skillnad så vet man i alla fall att man kan utesluta dem. Det är dock inte ovanligt att dessa ventiler är orsaken..
    Du skadar ingenting genom att testa. Många har kört med bulten i åratal för att slippa byta ventilerna (säljs bara komplett med slang och är svindyrt.. Går att bygga egna billigare med VAG ventiler och slang från t.ex mekonomen..).
    Detta ska jag testa. Är det samma ventiler på en 2.0? Har en stående tänkte jag..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Det ska vara samma!
    Här finns lite mer info:
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...34&postcount=7

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    inga bilder

    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Det ska vara samma!
    Här finns lite mer info:
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...34&postcount=7


    http://www1.garaget.org/gallery/arch...521_904n4y.jpg

    hade denna sate i en bult i den övre men ingen skillnad

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Finns felkoder? Kollat vakuumslangar? När är bilen servad med stift etc?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10
    misstände på cyl 4 bytt tändkasset, nu misständer den inte (felkod).

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335
    Kolla felkoder. Har du inga så prova byt detta från någon polare Magnetventil. återcirkventil. luftmm. Wastegate. Och kolla vacumslangar. skadade impellrar på turbo. Tryckläckage.
    Jag har samma problem. Provat allt utom luftmm utan förbättring.
    Senast redigerat av blanks den 2014-08-11 klockan 03:01.
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

Liknande ämnen

  1. Missljud från turbon på min 9-3
    Av andreas92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 00:52
  2. Missljud från turbon?
    Av Tord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 19:57
  3. Viner från turbon ?
    Av Stiffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •