Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur får man loss torkar bladen? OG9-5 -07

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    534

    Hur får man loss torkar bladen? OG9-5 -07

    Hej,

    Har farsans 9-5 vector 2007 för tillfället och misstänker att torkarbladen inte bytts på flera år, så jag tänkte ordna det. Problemet är att jag inte får loss de gamla bladen. Har aldrig misslyckats med att byta torkarblad på någon bil förr, men jag hittar inget att trycka in för att släppa spärren. De blad som sitter nu står det GM på om det spelar någon roll.

    Något tips?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Det är väl ingen spärr på dem? Fäll upp torkararmana, vinkla bladen så de står i 90 grader mot torkararmen och pressa bladet rakt ner (i armens riktning) så ska de släppa.

  3. #3
    Vissa har en flärp över toppen som man måste lossa och vika undan.
    Signaturlös

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    534
    Vika 90 grader gick inte. I manualen talas om någon spärr, men jag hittar ingen. Får lägga upp en bild när jag kommer hem för att se om det blir lättare.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Det är en liten flärp/spärr på plastbiten som sitter runt leden på torkaren och som träs in i den U-formade ändan av torkararmen. Det är beskrivet i instruktionsboken exakt likadant på båda mina 9-3. Troligen likadant på 9-5. Om någon monterat fel torkarblad kanske plastbiten passar dåligt och sitter för tight. Klipp sönder plastbiten med en sidavbitare om den vägrar släppa.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    534
    Beskrivningen i manualen var inte helt lätt att tyda. Nu lyckades jag få bort den gamla till slut genom att bryta bort en skyddsplast.
    Perfekt, då kan jag montera det nyinköpta torkarbladet... Icke. Det passade inte alls. Dum som jag är så hade jag knappat in regnumret på bilen på Biltema och valt deras dyraste torkarblad. Biltema skriver att bilen är tillverkad februari 2007 och föreslår ett blad som det står 200801-200912 på. Suck. Som tur var gick det att montera tillbaks det gamla. Får bli en tur till Biltema för byte. Anledningen till att jag köpte på Biltema var att torkarbladet som satt på var så uselt så jag blev desperat och jag skulle ändå handla en vattendunk på Biltema... Suck

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Jag brukar använda Biltemas billiga torkarblad. De har alltid passat bra. Det brukar ligga ett par alternativa plastbitar i förpackningen.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    534
    Jag borde kanske kört med de billiga. Jag har gjort det förr med ok resultat, men inte helt perfekt. Här följde det inte med några plastbitar och den verkar vara gjord för en rak arm, inte en med krok.

Liknande ämnen

  1. Torkararmarna 9-5 raka? Hur fästa bladen?
    Av Bowman i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 20:41
  2. Rostskyddsmedel torkar ej
    Av RK 9-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 16:47
  3. Strålkastar-torkar motor
    Av Lobocut i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 02:37
  4. Bakre torkar arm
    Av mortimer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •