Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bilvård: Tvätta Lackförseglad bil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Bilvård: Tvätta Lackförseglad bil

    Jag har suttit en hel dag och sökt på Google och känner att jag inte kommit fram till något vettigt om hur jag ska göra, så jag hoppas att någon här kan svara...

    Jag har köpt mig en 9-3a i veckan som är väldigt välvårdad och fin då förra ägaren varit väldigt pedant med den.
    Där faller jag själv inte in i samma kategori då jag nästintill enbart använt mig utav maskintvätt.
    Men det vill jag ändra på nu då denna bil är i betydligt bättre skick från början och jag vill att den ska fortsätta vara det!
    Bilen är lackförseglad på Mr.Cap och det gjorde den väldigt lättvättad, däremot vet jag inte hur länge sen det var det gjordes.
    Men det hoppas jag inte ska spela någon större roll för min huvudsakliga fråga.

    Vad ska jag använda för produkter för att tvätta och fräscha upp min fina bil? som dessutom är svart..


    Jag har lästa flertal sidor om att avfettning inte är att rekommendera då
    det förstör behandlingen. Andra säger att man kan använda det, men det då ska spolas bort efter 5min..
    Jag har 2 mil landsväg till jobbet med grusparkering och det dammar mycket ifrån området så jag vill gärna försöka skölja av den om inte 1 gång så åtminstone varannan vecka.

    All hjälp uppskattas! // Bagge

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    När jag hade gjort MrCap så hade de ett eget schampo som de sålde. Vill minnas att det var utan vax. Men kolla lämpligen med din närmaste mrcapare http://www.mrcap.com/ vad de rekommenderar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Hej.. Köp schampoo utan vax och tvätta bara med mjuk trasa. Vax sliter på behandlingen. Jag tvättar ute på självtvättar på program 1 avspolning oftast schampoo utan vax. Programm 2 går mjukt med borstar över bilen, där det är tuffare smuts får du ha en mjuk svamp. Sen går du direkt på programm 5 eller det sista och spolar med avkalkat/avmineraliserat vatten

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit, och grattis till nya bilen!
    Vanligt schampoo, rejäl tvättsvamp och sedan torka bilen torr efteråt är vad jag brukar göra. Avfettning kan du använda om ffa asfaltsrester och liknande inte försvinner med vanlig tvätt.
    Räkna dock med att göra om lackförseglingen någon gång om året om du vill ha kvar den lena lättvättade ytan, förseglingen slits ned med tiden.
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar!

    Använde Turtle Wax Extreme Nano-Tech Shampo tillsammans med skum munstycke.
    Hade dock inget att torka av med så riktigt hundra vart det inte, det blir till nästa gång!
    Saab 9-3 1.8T Vector -08
    |Nordic Stage One|

Liknande ämnen

  1. [Bilvård] Tvätta insida vindrutan/sidorutor
    Av Galdr i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-12-17, 22:14
  2. Tvättråd lackförseglad 9000
    Av oceaN666 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 18:46
  3. Bilvård.
    Av stammler i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 10:07
  4. Bilvård
    Av Nicke_25 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 21:19
  5. Bilvård?
    Av Källén i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 00:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •