Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: B284 och E85 Etanol

  1. #21
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Just avseende förbrukningen så är det inte något som avskräcker mig, min förra drack ca 1.7l milen och tankar man då 98ok för 15:- litern så gråter man vid macken. Känns bättre för psyket att tanka E85 för 9:- litern även om den dricker 2 liter milen
    Har nordic detta på sin sida eller någon som har detta och kan informera om det?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är inget som de skyltar med då de inte tyckte det var värt det helt enkelt. Om du brukar få dem att dra 1,7 så kan du ju räkna med att den kommer dra 2,5 eller med på E85 och då blir det täta besök på macken...

  3. #23
    Från: 29.668:- .. som hittat ju!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det är väl bara BSR som jag sett kunna erbjuda detta http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1177 "Detta steget gör att du kan köra på valfri blandning av bensin och E85."

  4. #24
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Gäller att skilja på de olika V6orna. BSRs E85 program ovan gäller väl bara för B284L (250/255 hk) inte B284R (280 hk). Har akdrig sett något standard steg med E85 för R-motorn.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag planerar på att titta på en 9-3 Aero 2.8T, sport combin tills nästa sommar eller så, vill ha en rolig familje räser

    Men, med nuvarande priser på bensin etc så är ändå etanol intressant, men V6an går väl inte så bra på etanol direkt?

    Kollade BSR men där är endast etanol inräknad först vid trimsteg 3 då man byter spridare.
    Misstänker att spridarna är det största första hindret för etanol på dessa bilar?
    Finns det något ställe som kan ordna etanoldrift på dessa?

    Räknar självklart med en högre förbrukning, kör focus flexifuel just nu, är är en ca 30% högre förbrukning på den.

    Räknar med att man kommer behöva eventuellt byta bränsleledningar, filter etc då etanol ändå äter lite på dem.

    Men om man bortser till det extra underhåll som etanol medför är det genomförbart och i så fall vart?

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    E85 konvertera B284

    Hej.
    Har en 93 V6a som jag kör på sommaren. Fundsrar lite på att Ethanolkonvertera den. Är det någon som gjort det på forumet är det värt det eller ska man behålla bilen orginal så mycket det går?

  7. #27
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Värt? För bränsleekonomins skull verkar det inte så.
    Maptun verkar tacka nej till såna jobb.
    Nordic Dalarna säger ja.
    Några andra firmor är väl knappast aktuella (för lite Saab-fokus känns det som).
    Det finns trådar om detta om du är söksugen.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #28
    Och den lilla tanken så lär man ju tanka varje dag

  9. #29
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Jag kör min 2.8T V6 på E85.

    Jag kör ju dock min året runt, och det blir ca 3500-4000 mil/år.
    Jag började med att körde den helt orörd (originalprogram på 250 hk), därefter blev det steg 1 på E85 som gav 280 hk/450(?) Nm har jag för mig. Nu med steg 2 som då inkluderade spridarbyte till Bosch 550 cc så plockar jag ut 320 hk och 500 Nm. Förutom spridarbytet är den helt original.
    Tycker det är värt varenda krona med tanke på vilket drag det blir i maskinen

    Har som sagt 5 mil enkel väg till jobbet och den här kärran går som pendlingsbil och vardagsbrukis. Har under vintern snittat kring 1,2 l/mil så det är inte så farligt. Vid långkörning har jag kört den på under 1,1 l/mil utan att anstränga mig.

    Givetvis blir det att tanka ofta, men jag kör typ 40 mil mellan tanktillfällena, men efter att vi inom familjen kört på E85 sedan 2002 så är man ganska van

    Men som det var förra sommaren sparade jag typ 1 kr mot bf95 och 2 kr/mil mot bf98.

    Som prisbilden är nu och mitt körmönster så är det 0,5 kr/mil fördel för E85 mot bf95, och 1,5 kr/mil mot bf98.

    Men som sagt, det är inte plånboken som styr. Hade plånboken styrt hade jag inte haft en sån här bil.
    Så fördelarna är ju en härlig motorkaraktär, och i mitt fall även ideologiska och miljöskäl. Att jag sedan inte går back på det hela jämfört med bensin är bara ett plus

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2019-04-13 klockan 13:00.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Helt rätt tänkt, inte fan kör man omkring i en V6 om man oroar sig för bränsle ekonomin för det finns det inte. Jag är mer intresserad över om den går så pass mycket bättre att det är värt det, sen vill jag inte ha några biverkningar. Fixade min vanliga på Maptun förra året och har fått lite problem när jag kör E85 för den tjuvstannar innan den är varm. Vill inte ha dessa problem på V6an. Gillar tanken med E85 miljömässigt tyvärr så är vi tydligen inte många som gör det.

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har du bytt bränslefiltret efter konverteringen ?

  12. #32
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Ptja alltså jag pendlar ju med den året runt, och det har funkat bra nu även när vi hade nedåt -26 grader i vintras. Visserligen kör jag ju med motorvärmare, men ändå. Jag har en eller flera tändspolar som är kass så ibland kan den smårycka lite, både varm som kall. Sen är det något tjall som gör att den får frispel på spridartiderna vid kallstart, men det hat vi inte riktigt löst än....men inget stort bekymmer egentligen. Den uppför sig liksom lika oavsett om det är -15 och man glömt värmaren eller om det är +10.

    Bränslefiltret har jag bytt då det ändå var dags men det är ju å andra sidan ingen stor operation oavsett på dessa

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Nej. Har kört på 98 nu i vinter och har tankat E85 två gånger nu, och just nu fungerar den perfekt av någon anledning.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-16 klockan 16:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2022
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    E85 ( Etanol ), Erfarenheter?

    Hej
    Tänkte dela erfarenheter med er som har erfarenheter av detta drivmedel.

    Har själv kört min 2006 Aero V6 2.8T på Etanol till och från utan problem. Hackar lite vid höga hastigheter över 140km/h men med rätt blandning (ca 60% bensin) går den ruskigt bra.

    (Bättre Acceleration än på ren 98 bensin)

    Bilen är för övrigt inte mappad eller anpassad för e85.

    Tankar och ideer?

Liknande ämnen

  1. Vilken motorvärmare NG9-3 B284
    Av Yeri i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 14:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •