Tänkte byta min orginala dump (saab 9-3 Aero 01:a) då jag misstänker att den kan va i sönder. Så har jag hört att många bytat till evo 6:ans dump. Men vad skiljer mellan saabs orginal & evons orginala dumpventil??
Tänkte byta min orginala dump (saab 9-3 Aero 01:a) då jag misstänker att den kan va i sönder. Så har jag hört att många bytat till evo 6:ans dump. Men vad skiljer mellan saabs orginal & evons orginala dumpventil??
Har du verkligen kontrollerat ordentligt om den är kass? Finns ingen anledning att byta om du inte är helt säker på att den är trasig. Läcker membranet?
Antingen är det dumpen som inte riktigt håller tett eller så är det givaren (slangen från dumpen går upp till en givare) då motorlampan har tänts. Koppla upp bilen till datan som gav det felmeddelandet. Sen blir det väl lite annat ljud med evo:s dump??
Nej, slangen går inte till en givare. Det är en magnetventil som bestämmer när avlastningsventilen ska öppnas.
Kolla så alla slangar är rätt inkopplade och att de inte läcker först. Läckande slangar kan tända felmeddelande för avlastningsventilen.
Själva ventilen är ganska pålitlig. Det brukar ofta vara läckage runtomkring som är problemet.
Avlastningsventilen från evo är nästan identisk. Tror inte den låter annorlunda. Den är väl också återcirkulerande?
Ska kolla allt i helgen. Om den inte återcirkulerad kan jag ej ha den då jag har T7 systemet.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Om jag nu väljer att byta dump fast min är hel, vilken dumpventil hade ni då kunnat rekommendera (måste va återcirkulerad)????
Om jag var tvungen att byta så skulle jag välja original, utan tvekan.