Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Att tänka på? Köp av 08- 9-3SC 2.0t Biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -

    Att tänka på? Köp av 08- 9-3SC 2.0t Biopower

    Skall nu sälja min trogna OG9-3 Aero och uppgradera mig till en SC 08- som titeln säger.
    Vad finns det att tänka på? Fått höra av min far bl.a att ett problem som har börjat visa sig nu när de kommer upp i milen är att kamkedjesträckaren ger upp runt 20t mil.
    Svajar mellan en 1.8t Bp eller 2.0t Bp, diesel är ute ur frågan då jag ofta kör korta sträckor och vill inte riskera ett byte av partikelfilter.

    Bränsleförbrukning? Någon som har någon koll på 1.8t/2.0t?

    Kommer även mappa till steg 2 220hk, blir det någon avsevärd skillnad i bränsleförbrukningen jämtemot original?

    Tack på förhand, Patric.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Åtminstone jag har inte hört om problem med kamkedjan på ng9-3. Säkert finns det fall, men det verkar inte alls vara lika vanligt som på t.ex. 9-5.

    Framfjädrarna är ett klassiskt problem, de verkar gå av tidigare än man kan vänta sig. Mina är fortf. hela efter 70000 km.

    Vissa BP kan ha problem med igenkletade spridare som leder till startproblem. Testa starta med både varm och kall motor.

    Kärvande tändlås tycker jag börjar dyka upp mer och mer på olika diskussionsforum, men det verkar räcka med rengöring och ifall det inte fungerar ser det enkelt ut att byta hela låset.

    Testa alla funktioner, elspeglar, fönsterhissar, elsäten om såna finns, handsfree... så du ser att de fungerar!

    I övrigt har åtminstone jag fått den bilden att det är en relativt felfri bil. Skön att köra också!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Fått det intrycket jag med, känns som det är dax för billigare bil nu när jag har lagt ner lite över 25 i motorutrymmet på og9-3:an^^

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163
    Är en väldigt bra bil! Hittills har jag inte haft några problem alls med min.
    Jag har en 9-3SC 2,0t 2008 som jag köpte när den gått 3000mil och den har nu gått 10500mil och jag har endast lämnat in min på vanlig service var 1500mil.
    Visst, nu kanske det snart är dags för bromsar men det är ju slitage delar som ändå måste bytas.
    Men inga problem alls med bilen på dem 7500mil som jag har kört med den.

    Nått att tänka på är väl att köra en tank bensin lite då och då istället för etanol. Märks ganska tydligt på min när jag kört på etanol ett antal tankar då den börjar tveka lite när den är kall och man kör den första kilometern men sen är det OK. Dock lite irriterande kan det vara. Men tankar man en tank bensin och sen går över till Etanol igen så brukar det vara Ok igen.

    Start problem har jag faktiskt haft en sväng här i våras men då var det väldigt många andra här på forumet som märkte av exakt samma problem. Så någonting var det med den Etanol som fanns i pumparna just då.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av visslaren Visa inlägg
    ett antal tankar då den börjar tveka lite när den är kall
    Av nyfikenhet bara, ungefär hur många tankar rör det sig om?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163
    Börjar väl efter en 5-6 tankar etanol. Håller inte räkningen och när jag kommer ihåg så tankar jag en tank Bensin.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Kolla så ACn funkar.
    Kondensorn brukar pajja ofta.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Kolla så ACn funkar.
    Kondensorn brukar pajja ofta.
    Mja, ett välriktat stenskott kan säkert punktera den. Nedre delen av min ser ut som om man skulle ha skjutit med hagelbrakare i den.

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av hqs Visa inlägg
    men det verkar inte alls vara lika vanligt som på t.ex. 9-5.
    Hej,

    Min gamla 9-5 Aero 05 hade rullat innan jag sålde den 22000 mil ,kamkedja var inga problem trots 30-40000 acceleration repor under min tid.Nu har den gått ca 26000 mil inga problem.
    Oljan bytes var sjätte månad oavsett miltal.
    Jag tror att kedjan har inte med modell att göra utan mer hur man kör och sköter bilen för övrigt!

    Ursäkta för off topic !

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Hur ofta tanka bensin i Biopower?
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 23:31
  2. Tanka E85 i Saab BioPower 2,3t Orginal?
    Av Etuna_9-5_2.3t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 22:35
  3. Farligt att tanka E85 i en bil som ej är BioPower?
    Av tornros i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 20:56
  4. Hur skall man tanka en biopower?
    Av sund i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 10:41
  5. Vad tänka på vid köp av en 9-5 2,0t BIOPOWER -06?
    Av Sundance Kid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •