Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Backsensor NG95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52

    Backsensor NG95

    backsensorn varje vinter ballar mina backsensorer ur rätt dyrt att byta på verkstad tycker jag ..är det svårt att byta själv? finns ju att köpa sensorer på bildelsbasen för en liten penning

  2. #2
    Nu är inte detta för NG9-5, men antar det är något liknande ingrepp http://saabworld.net/f9/2003-saab-9-...venture-28780/
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Paudius Visa inlägg
    Nu är inte detta för NG9-5, men antar det är något liknande ingrepp http://saabworld.net/f9/2003-saab-9-...venture-28780/
    tack men detta såg skapligt kompliserat ut för en amtör hoppas det är enklare på nya

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Högboda Värmland
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Tack för denna hemsida. Nu vet jag hur jag ska demontera för att komma åt sensorerna när jag vet vad det är för fel på dem. Troligen fukt i el-kopplingen. Ska kolla vilken felkod först.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Borde vara enklare på ng9-5. Min 2005:a har de nyare helt runda sensorerna och på den slipper man demontera hela stötfångaren. Går att komma åt de 4 10mm skruvarna underifrån. Antar att det gör det på 98-04 också. En sak som skiljer är dock att man inte behöver ta bort de svarta sidobitarna på stötfångaren på 05 då de inte är ihakade på samma sätt.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Citat Ursprungligen postat av JP Hjorth Visa inlägg
    Tack för denna hemsida. Nu vet jag hur jag ska demontera för att komma åt sensorerna när jag vet vad det är för fel på dem. Troligen fukt i el-kopplingen. Ska kolla vilken felkod först.
    Snackar vi dom bakre p-sensorerna så har jag i princip bara bytt dom yttre, väldigt enkla att komma åt, bara att sticka upp handen och lirka loss dom. Är bilen upplyft så underlättar det ju en hel del såklart.. Likaså på Opel Insignia.

    MVH

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel Visa inlägg
    Snackar vi dom bakre p-sensorerna så har jag i princip bara bytt dom yttre, väldigt enkla att komma åt, bara att sticka upp handen och lirka loss dom. Är bilen upplyft så underlättar det ju en hel del såklart.. Likaså på Opel Insignia.

    MVH
    tack skall testa detta

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Ett tips är att inte byta en åt gången, då tycker man bara att systemet alltid går sönder, eftersom en efter en går sönder. Byt alla på en gång, så fungerar det ett par år åt gången istället.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Hur vet man vilken som är trasig egentligen?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Hur vet man vilken som är trasig egentligen?
    Det ser man med Tech2. Har man inte tillgång till en dylik så kan man lyssna på dem. Lägg örat emot, de tickar några sekunder efter att tändningen slagits på. Är det tyst så är den kass. Fördel om man är två när man testar.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Inte Tech 2 till NG9-5, utan MDI och GDS som gäller. Har aldrig någonsin hört att man kan lyssna på backsensorerna Dom är ju inte mekaniska.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Inte Tech 2 till NG9-5, utan MDI och GDS som gäller. Har aldrig någonsin hört att man kan lyssna på backsensorerna Dom är ju inte mekaniska.
    Sorry har ingen koll på vad som gäller för ng9-5. Nej det är inget mekaniskt läte i dem, mer som ett elektrostatiskt knäppande en liten stund, antar att de kalibrerar sig eller nåt.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

Liknande ämnen

  1. NG95 har alla blåtandshansfree ?
    Av gucpm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 02:18
  2. Hirsch avgassystem för ng95 2.0t 220 hlr fwd passar på TiD4?
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •