Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9000 Aero cs 1996 med varnibgsblinkers som har gått bananas...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    9000 Aero cs 1996 med varnibgsblinkers som har gått bananas...

    Hej,

    Jag har problem med att säkringen till centrallåset går så fort jag försöker låsa bilen. När jag skulle felsöka detta problem genom att koppla ur motor för motor förut så började helt plötsligt varningsblinkersen att blinka som en tok.

    Den blinkar på alla blinkerslampor och den blinkar snabbare än vanligt. Det går inte att få den att sluta genom att ta ur varken varningsblinkerssäkringen eller den vanliga blinkerssäkringen. Enda sättet att få stopp på blinkande är att koppla från batteriet och det startar så fort jag kopplar på det igen.

    Vad kan vara orsaken till detta problem? Något jordfel kanske och var är det i sådana fall troligast att det sitter? Väldigt tacksam för hjälp..

    EDIT: Man hör att det är ett relä som klickar när det blinkar men det verkar inte vara samma relä som för varningsblinkersen... Trycker man in den knappen låter det som att ett annat relä klickar mellan de andra klicken.

    Bil: 9000 CS Aero 1996

    Mvh Martin
    Senast redigerat av Wallborg den 2014-08-05 klockan 19:21.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Öppna alla dörrarna, det är dörrkontakten till innerbelysningen som troligtvis jordats, hade så en gång på passagerar-platsen fram. Kontakten sitter med en ensam torx och sen bara lirka ut.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Öppna alla dörrarna, det är dörrkontakten till innerbelysningen som troligtvis jordats, hade så en gång på passagerar-platsen fram. Kontakten sitter med en ensam torx och sen bara lirka ut.
    Tack för ditt svar! Jag har nu kopplat ur alla de brytarna men problemet kvarstår... :/ Kan det vara nåt skumt med larmet i styrboxen? Bilen går inte att starta..

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Lyser pictogrammet när alla dörrar är stängda?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Lyser pictogrammet när alla dörrar är stängda?
    Ibland lyser indikeringen på att bakluckan är öppen fast den inte är det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och även fast förardörren är öppen varnar den inte om det.. Kan det ha med det att göra? Är det samma givare som för belysningen?

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg Visa inlägg
    Ibland lyser indikeringen på att bakluckan är öppen fast den inte är det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och även fast förardörren är öppen varnar den inte om det.. Kan det ha med det att göra? Är det samma givare som för belysningen?
    Nä, tror inte det, i dörren sitter en liten microbrytare. Ibland vrider sig pinnen lite i dörrkanten, 3 stora torx skall lossas och där innanför sitter pinnen.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ight=%C3%A5sna



    Har du satt i säkringen och tittat på innerbelysningen när du rör brytarna i dörrkanterna? Jag var tvungen att ta ur den brytaren så att kablarna kom upp så att man inte riskerade någon jord.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Nä, tror inte det, i dörren sitter en liten microbrytare. Ibland vrider sig pinnen lite i dörrkanten, 3 stora torx skall lossas och där innanför sitter pinnen.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ight=%C3%A5sna



    Har du satt i säkringen och tittat på innerbelysningen när du rör brytarna i dörrkanterna? Jag var tvungen att ta ur den brytaren så att kablarna kom upp så att man inte riskerade någon jord.
    Okej den pinnen var lite böjd men det gjorde ingen skillnad efter att jag rättade till den. Men mitt pictogram visar alltid att förardörren är stängd så det borde inte ställa till med några problem!?

    Ja belysningen tänds som den ska när man rör brytarna.

    Nu har för övrigt bilen slutat blinka och den startar igen helt av sig själv... Känns ju dock som att felet kommer att komma tillbaks när det passar allra sämst igen...

    Centrallåset bränner dock säkringar som vanligt.. Suck. Har du eller någon annan en idé om vad som kan spöka?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Plocka bort kontakterna mellan dörrar och chassi. Nu ska centrallåset inte fungera och inte bränna säkringar. Stoppa tillbaka en efter en och kolla vilken av dörrar framkallar kortslutning och säkring bränns .Har man lokaliserad felet kan vara att fönster motor eller c-lås är boven.
    Senast redigerat av George den 2014-08-05 klockan 22:03. Anledning: uppdae
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Så lite återkoppling då. Jag lyckades att lösa problemet med centrallåset till slut (tjoho)! Tack så mycket för alla tips och råd.

    Felet visade sig vara av mekanisk typ och kostade inte en krona att fixa. Jag började med att koppla ur motorn i varje dörr och testade centrallåsets funktion med en ny säkring varje gång för att försöka lokalisera vart problemet låg. Efter att jag hade provat alla dörrar förutom förardörren utan resultat riktades misstankarna mot den. Om man lyssnade riktigt noga när man tryckte på låsknappen så kunde man höra ett väldigt kort och plågat ljud precis innan säkringen brann. Dörrsidan plockades bort och felsökning började. Jag hakade loss kroken som förbinder motorn med lås-länkaget och tryckte i ännu en ny säkring för att testa - motorn rörde på sig och alla andra dörrar låstes!!

    Med andra ord var det något i mekaniken som hindrade motorn från att röra axeln tillräckligt mycket, säkringen brann då upp när motorn drog för mycket ström. Jag kunde fortfarande inte begripa vad som var felet, allt såg ok ut tyckte jag. Men efter mycket jämförande med mekaniken på passagerarsidan såg jag att det såg skumt ut vid "pinnen" som RZ tipsade om tidigare (och som jag då också kontrollerade och justerade så att den blev rak). Felet var så enkelt fixat att det bara var att lossa på de tre torxen som håller fast "låskistan" igen, sätta den i låst läge, och sen montera den igen. Då hamnade pinnen i rätt läge och allt fungerade klockrent. När jag kontrollerade pinnen första gången hade jag inte en tanke på att man kunde montera tillbaks låset på fel sätt, men det kunde man tydligen. Förmodligen så har den hoppat fel någon vinter när låset i dörren har fryst och man har varit allt för våldsam med nyckeln och handtaget för att försöka få upp dörren. (Centrallåset har inte fungerat på ett bra tag men jag har inte haft tid att ta tag i det tidigare, bilen har också stått avställd de senaste tre åren.)

    Jag är dock fortfarande lite orolig över larmet (tror det hade med larmet att göra) som fick frispel tidigare idag. Tror inte att dessa två fel hade någon koppling då larmfelet verkar vara av helt elektrisk karaktär medan centrallåsproblemet var ett mekaniskt fel som framkallade ett elektriskt fel. Så om någon har något tips på vad jag kan undersöka där vore jag tacksam. Det känns för bra för att vara sant att det felet aldrig kommer återkomma...

    Mvh
    Martin

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Har du provat att låsa och larma bilen och sedan efter en stund låsa upp dörren med nyckel.
    Då ska du få den att larma med ljud och blinkande blinkers.
    Det kan vara så att din larmtuta inte fungerar och att du tidigare lyckades larma bilen med
    blinkandet som följd men utan ljud.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Har du provat att låsa och larma bilen och sedan efter en stund låsa upp dörren med nyckel.
    Då ska du få den att larma med ljud och blinkande blinkers.
    Det kan vara så att din larmtuta inte fungerar och att du tidigare lyckades larma bilen med
    blinkandet som följd men utan ljud.
    Ja tanken har slagit mig också att det kunde vara så. Men borde det då inte ha gått att stänga av larmandet med dosan? Och fortsätter den verkligen att larma om man kopplar bort batteriet och sen kopplar på det igen efter en stund?

    Mvh
    Martin

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Larma av med förardörren stängd borde fungerat. Med batteriet vet jag inte om den inte "kommer ihåg" att den var i larmtillstånd när strömmen bröts.

Liknande ämnen

  1. Hjälp! Har en Saab 9000 1996 Aero som dör vid belastning
    Av sebastianfrodin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 23:20
  2. Ang 900 aero 1996 styling
    Av Jonas Tygesen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 13:02
  3. Topplockspackningen har gått(9000 Aero) - vad göra?
    Av Mr_Gear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 13:28
  4. Värdering 9000 AERO -1996??
    Av kungen08 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •