Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Frågor om mina opensid-avläsningar..samt allmänna funderingar!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -

    Frågor om mina opensid-avläsningar..samt allmänna funderingar!

    Hej alla!
    Jag har redan via PM fått god hjälp av en mycket kunnig forum-medlem men några mer allmäna frågor tänkte jag lägga här så att det kan komma andra med liknande funderingar till godo. Vet väldigt lite om bilen, ingen historik att tala om, så hoppas kunna få lite tips här.

    Först och främst: Visar mReq ALLTID vad programmet begär eller kan det ställa ner vad det begär på egen hand som en säkerhetsåtgärd om det detekteras hårdvarufel? Jag tror att dessa eventuella hårdvarufel visar sig i mAir och att mReq alltid visar vad programmet begär men vet inte och ställer alltså frågan.

    Om mReq och mAir skiljer sig åt (t.ex mReq 1200, mAir 1120), var börjar man lämpligen sin felsökning? Värden i Tair är fina så IC bör fungera som avsett. Trodde dessa värden i min bil följdes åt bra men har idag märkt att när man verkligen ger den kaffet så blir det en diff.



    Knocks=0, Miss=0.. Betyder detta att bränsle och tändning (spridare, tk, stift osv) är i ordning?

    När jag startar bilen står i SID: T =76CA=85%
    Vad betyder detta?

    Mer allmänna funderingar:
    Har märkt att laddet är svårjagat.. På 40% gas, inget ladd.. 80% gas och det laddar marginellt, men ger jag 100% kommer laddet och ligger stabilt. Körde tidigare en 9-3 T5 185hk med steg 1 och den laddade vid betydlligt mindre gas och där styrde jag laddet med gaspådraget på ett helt annat vis. I den aktuella bilen (9-3 Aero T7) är det inte alls så utan den beter sig som en sugmotor tills jag ger den kaffet.. Hård eller mjukvara? Självklart svårt att svara på när man inte sett programmet men finns hårdvaruproblem som ger denna typ av symptom?
    Tänkt göra en "bolt mod" i morgon för att se om det blir skillnad. Någon som avråder?

    Jag vet att bilen tidigare gått ganska hårt trimmad och med annan hårdvara (större turbo och andra spridare, den tuffare kopplingen osv verkar sitta kvar) och att rätt kunnigt saab-folk har haft den. På tomgång (runt 800-850r/m) går bilen rätt hårt och vibrerar en del, mellan 1000-1800 varv hörs ett ljud ifrån maskinrummet som tyder på vibrationer men det försvinner sedan och bilen går gutt upp emot 4500r/m där den återigen börjar gå rätt rejsigt och "hårt" (med ett för all del gutt sound) och maskin i allmänhet känns jäkligt villig att varva in i kaklet (till skillnad ifrån den förra på högvarv rätt ovilliga T5-motorn som för all del hade ett mindre T25-aggregat). Misstänker att balansaxelkedjan är bortplockad.. Stämmer de sypmtom jag nämner ovan in något sånär på just plockad balansaxelkedja eller ska jag börja kolla motorfästen osv?

    Kommer kanske mer funderingar senare i tråden (beroende på de eventuella svar jag får.. Man är ju skapt sådan att svar på frågor leder till fler frågor.. )..
    Senast redigerat av BPM den 2014-08-04 klockan 22:23. Anledning: Komplettering

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Hej alla!

    När jag startar bilen står i SID: T =76CA=85%
    Vad betyder detta?
    Motortemp 76c grader (när du startar bilen). a=85.du har tankat e85 med rätt mängd sprit i.
    Seat leon Cupra r-11 265hk/350Nm

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Bra början, stort tack! Är mycket riktigt Statoils E85 i tanken.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 16:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Vet att man inte ska dubbelposta men eftersom jag ändå är först i listan nu så blir det ingen bump...
    En fundering.. Jag har bara testat mReq/mAir på etanol.. Att mAir inte når hela vägen.. Kan det ha att göra med att programmet är felskrivet och att det helt enkelt begärs effekter som originalspridarna inte klarar av att leverera med etanol i tanken och att det kan bli en annan visa med bensin? Känner att det borde innebära att det går för magert på etanol under last isf och att det borde yttra sig som knackningar men SID visar alltså inga sådana..

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    mReq alltid visar vad programmet begär
    Ja, så är det, MEN det begärda luftmassaflödet beror på många ingångsvärden, inte bara gaspedalens läge. Om motorn t.ex. börjar knacka så kommer den minska begärt luftmassaflöde för att lindra knackningarna. När det händer så kommer det synas på mReq.

    Om mReq och mAir skiljer sig åt (t.ex mReq 1200, mAir 1120), var börjar man lämpligen sin felsökning?
    Först och främst, mAir kommer alltid att vara fördröjd jämfört med mReq. Det tar tid för motorn att reagera pga. turbolagg, dödtid i givare och gasspjäll med mera...
    Om mAir är för lågt hela tiden så kan det tyda på fel. Då kan det vara en bra början att kontrollera vad man har för laddtryck. Hur mycket laddtryck har du när mAir visar 1120?

    Har märkt att laddet är svårjagat.. På 40% gas, inget ladd.. 80% gas och det laddar marginellt, men ger jag 100% kommer laddet och ligger stabilt. Körde tidigare en 9-3 T5 185hk med steg 1 och den laddade vid betydlligt mindre gas och där styrde jag laddet med gaspådraget på ett helt annat vis. I den aktuella bilen (9-3 Aero T7) är det inte alls så utan den beter sig som en sugmotor tills jag ger den kaffet.. Hård eller mjukvara?
    100% mjukvara. Din gamla bil med T5 fungerade lite annorlunda. Där är gaspedalen mekaniskt kopplad till gasspjället med en vajer. På T7 så är gaspedalen elektronisk. Den skickar bara en signal till motorstyrdonet, som sedan styr gasspjället med en elmotor. Hur gaspedalen reagerar beror därför helt och hållet på hur mjukvaran är kalibrerad.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Känner att det borde innebära att det går för magert på etanol under last isf och att det borde yttra sig som knackningar
    Nej. Det extremt höga oktantalet hos E85 gör att det är i princip omöjligt att få bränslet att knacka, till och med när motorn går lite magert. Det som händer är att motorn kommer kännas ganska normal, men kommer utveckla väldigt mycket värme (utan att föraren märker det). Om den går mycket magert så kommer den börja misstända. Det kommer bara hända på höga varvtal. Under 4500rpm tror jag inte du klarar bottna spridarna.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Tack (igen) Brisse!
    Jag vet inte var laddet ligger när jag når mitt max mAir men kollar gärna i morgon. Vilken "förkortning" i opensid visar laddtrycket?

    Någon som har en fundering angående balansaxelkedjan? Föregående ägare "hade hört" (?) att den var borttagen i samband med något motorjobb.. Stämmer symptomen, eller är de så kraftiga att om kedjan verkligen varit plockad hade jag inte undrat utan vetat?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Team_larsson Visa inlägg
    a=85.du har tankat e85 med rätt mängd sprit i.
    Men mätaren bottnar väl på 85%, så det är mellan 85% och 100% sprit.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vilken "förkortning" i opensid visar laddtrycket?
    pdif

    Men mätaren bottnar väl på 85%, så det är mellan 85% och 100% sprit.
    Ja, så är det. Har man etanolhalt över 85% så kommer det läggas på amul istället. Är man lite händig med matematik kan man räkna ut etanolhalter över 85% om man vet sitt amul.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    pdif

    Kanon! Kollas upp i morgon!

    Hur mycket laddar förresten en original 9-3 Aero T7?

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Runt 1,0 bar. Det beror ganska mycket på utetemperaturen. T7 laddar mindre på vintern än på sommaren, och det kan vara ganska stor skillnad.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Nu har jag varit ute och kört lite, och bilen gick initialt som vanligt.. D.v.s sådär.. Går fint på fullgas (efter att varvet kommit upp över 3k) men annars som en Saab 99 från 1980...
    Eftersom jag hört att en "bolt mod" använts med framgång mot knepighet att få igång laddet ordentligt och även att det inte skadar motorn så...testade jag. Tog ju bara någon minut..och jäklar..
    Natt och dag! Bilen känns mycket mer som den gamla T5:an att köra, laddet kommer upp i gult redan runt 2K varv och bilen känns helt annorlunda att köra. Nu har jag tillbaka känslan av att kunna styra laddet med gasfoten även vid mindre pådrag.

    Detta skapar dock andra frågor..
    Vad exakt är det som är sönder? Jag begriper att något måste vara sönder och mina begränsade kunskaper i utrikiska språk (nästan allt som går att läsa är på engelska.. "Bolt mod" verkar inte speciellt vanligt här i gamla Svedala men kanske söker jag fel och det helt enkelt kallas något annat här. Förfarandet är i alla fall att dra "R"-slangen i MV:n och plugga slangen med en...bult..) verkar tyda på någon backventil men jag vet inte vilken/var den sitter. Tydligen ska man med detta komma förbi den trasiga backventilen och även ta något som kallas EVAP ur ekvationen och det "känns" ju inte helt bra men bilen ska tydligen inte må dåligt av operationen så..
    Vet någon här mer om vad som egentligen händer? Att bilen går bättre märker jag klart och planen är att reda ut vad som behöver bytas och byta det men är det ok att åka så här så länge eller finns risker som min dåliga engelska fått mig att missa?
    Mina konstiga ljudfenomen och vibrationerna påverkades inte. Och jag vill poängtera att det inte handlar om några större grejer, kanske rent av på den nivån att jag inte reagerat om jag inte kört 9-3 tidigare och hade att jämföra med. När man beskriver något blir det lätt att man förstorar upp så att det ska bli tydligare vad man menar.

    "Brisse"

    Då jag inte vet hur man ställer in så att man kan se olika saker samtidigt (jag vet att det går, men inte hur) så vet jag inte hur min mAir ser ut när jag maxar laddtrycket men min Pdif ger strax över 1000 på 2:an, ca 1380 på 3:an och ungefär samma på 4:an (kollade aldrig på 1:an eller 5:an men på 1:an verkar jag ha begränsat ladd om ens något.. Det tackar man iofs för..)
    Jag har dock ingen aning om vad siffrorna betyder.

    Har märkt ytterligare ett problem. TCS går bara att stänga av kanske var 10:e gång jag kör bilen. Oftast händer ingenting när jag trycker på knappen (ingen indikation i instrumentet, alltså). När jag har tändningen på lyser "TCS off" men den slocknar snart och sedan händer alltså inget med knappen (utom i sällsynta fall alltså, då knappen tänder indikatorn). Något som glappar?

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det du kallar "bolt mod" är inget man ska köra med permanent. Det är bara ett sätt att felsöka. Om bilen går bättre när man rycker R-slangen så är backventilerna i EVAP-systemet trasiga. Kolla i forumets FAQ-avdelning, där finns en guide hur du fixar detta. När du har gjort det så kommer den gå mycket bättre. -> FAQ: [T7] EVAP/Tankurluftning/Bränsleavdunstningssystem

    På trean, fyran och femman bör du ha samma laddtryck. Att det är mindre på ettan och tvåan beror på momentbegränsningar i mjukvaran. De är där för att bilen ska bli lättare att köra och för att spara på drivlinan. I min egen bil har jag de ställda på 280Nm på ettan och 350Nm på tvåan. Det gör att jag kan hålla full gas utan att få hjulspinn.

    TCS går inte stänga av om bilen håller en viss hastighet. Tror man måste sakta ner till under 50km/t eller något sånt för att det ska gå att stänga av.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 16:51. Anledning: Länkat in FAQ-tråden om EVAP

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Tackar! Ska genast lusläsa FAQ!
    Angående TCS:en så brukar jag alltid försöka stänga av den direkt när jag startar och innan jag kör iväg. Stillastående, alltså.. Har nog aldrig försökt "i fart"..

    Vad innebär siffrorna i SID? Laddtryck i bar känner jag såklart till men "1380" behöver omvandlas till just bar för att jag ska ha en referensram. Vad blir 1380 i bar?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 16:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    OpenSID visar laddtryck (och alla andra tryck också för den delen) i millibar, så 1380mbar = 1,380bar.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    1,38, dvs åt skogen för högt vilket beror på att du ryckt slangen som gör att bilen skan styra trycket. Om du kör så för länge så kommer motorlampan tändas.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Är det för högt för 1200mg/c? Bilen är ju alltså inte original...och borde ladda högre än original. Det är sedan runt 25C här (om det räcker)..
    Men det kanske är för högt, jag vet inte.

    Brisse:
    Var det SÅÅÅ enkelt..*s*
    Tack för infon! Hittade tråden i FAQ direkt så det blir nog en tur till stan redan i eftermiddag!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 16:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, 1,38bar är lite väl högt. Det finns folk här på forumet som kör närmare 550Nm och 375hk med bara 1,30bar på den motorn, då givetvis med lite större turbo än original.

    Hursomhelst så är det kanske lite tidigt att dra några slutsatser. Fixa EVAP först och kör sedan ett tag så den hinner adaptera ordentligt. En sak i taget
    Senast redigerat av Brisse den 2014-08-05 klockan 15:09.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Will do! Och tack för all hjälp så här långt.. Läser som en tok och lär mig mer och mer varje dag. Problemet är att man rätt ofta läser olika svar på samma typ av frågor så det är kanon att ha klippor här att luta sig mot..*s*
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 16:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    pdif
    Stämmer detta? jag har utgått från pinl
    9-5 2,0t SC (2001) @ 220hk,
    9-3 2.0T Aero SC (2010) @ 200hk mer ska det bli

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Allmänna frågor om bakbromsarna på OG9-5
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 10:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •