Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Frågor om mina opensid-avläsningar..samt allmänna funderingar!

  1. #41
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    kudos!!
    Då är ju inte hårdvaran original utan ic spridare dp mm är bytt. Enligt det som står på garaget.

    Film hur du ställer in fler värden i opensid (vy med 6 värden)
    http://youtu.be/vKF2AClQggw
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #42
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det beror ju som sagt vad man är ute efter. E49 är ju dock rätt så bra att ha, man får betydligt lägre förbrukning än med E85 och nästan lika bra knackresistans (nåja, bättre än BF95 iaf) vilket torde göra att effekten inte begränsas i så stor utsträckning sålänge man kör runt Steg 1. Däremot så kommer man få sanslöst bra förbrukningssiffror och en otroligt bra körekonomi!
    Ja, eller ett totalhaveri om det är så att man mappat enbart för E85.
    Det var ett flertal 1000+hk bilar som fick rätt spektakulära ras vid Gatebil på Mantorp senast efter att en av dom lokala mackarna tydligen serverat E40 och kallat det E85.

    Visst, medelsvensson i en Biopower åker säkert glatt omkring och märker bara att bilen går billigt, men jag kommer aldrig någonsin att anse det vara ok att skriva E85 på pumpen och sen sälja i princip vad som helst.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #43
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Håller med dig RCY. Kraven för att det ska få heta E85 är 74,9 - 85,9% etanolhalt, och då ska det bannemig vara det också. Ligger det utanför så är det fritt fram att stämma bränsleleverantören. Leder det till ett motorras så är det mycket möjligt att man har rätt till skadestånd.

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Får man fråga varför mackarna är så dumma i huvudet? Om de försöker servera för ren sprit kan man begripa det, men E40 och sälja det som E85 borde vara en rätt dålig affär...

    Och vems är felet? Antar att macken inte kollar bränslet så vid en eventuell rättssak så är väl mackens leverantörer de som skulle få skiten..

  5. #45
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Får man fråga varför mackarna är så dumma i huvudet? Om de försöker servera för ren sprit kan man begripa det, men E40 och sälja det som E85 borde vara en rätt dålig affär...
    Mackarna är nog oskyldiga. Fråga raffinaderierna/tillverkarna ist, ngt måste gått fel med tanke på att problemen varit stora. Dålig sprit kan vara en orsak. Men vi konsumenter får nog aldrig veta vad det beror på.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #46
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jo, det var ju det jag sa. Men, sen kan man ju mena att det som säljs på mackar inte är avsett för rejsbruk. Finns ju leverantörer av sådant bränsle också.

  7. #47
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Absolut, men även det som säljs på mackar måste ju ha någon form av innehållsdeklaration som man borde kunna lita någorlunda på.
    Hade det stått "~ E20 - E100" på pumpen hade jag inte sagt något, men nu står det E85 och någon form av innehållskrav måste det finnas.

    Jämför med om det exempelvis hade serverats E50 ur bensinpumparna, då hade nog fan halva Sverige ringt konsumentverket och klagat som satan när deras bilar vägrar fungera.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 16:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #48
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Mkt off topic här nu.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hade jag fått E49 för E85-pris hade jag tankat mig blå!
    Ja jo, man var väll glad på ett sätt, men jätte missnöjd på ett annat. Billigt var de ju ioförsig, men de saknades ju kräm istället.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det finns risk att du hittar ett ställe som säger att de säljer E85 men levererar något annat.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-start-problem!
    Jo den tråden har jag följt och skrivit mina resultat. Men som ovan så är jag glad att jag får rätt tryck i maskinen igen. många ställen runt örebro som inte ger ut e85.

    Känns som att jag skickat denhär tråden helt åt pipan nu xD Sorry ^^,
    Seat leon Cupra r-11 265hk/350Nm

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Allmänna frågor om bakbromsarna på OG9-5
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 10:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •