Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Högtalare og9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Högtalare og9-3

    Tänkte dra igång projekt "fixa till ljud bilen" på min og 9-3!

    Har kollat på denna FAQ:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ab-9-3og-AS3-2

    Dock har jag en fråga, går det att löda en AUX kabel direkt på signalerna från CD spelaren, så när man trycker en gång på "CD" på stereon så blir det aux? Alltså, om man kan skippa CD:n (använder den ALDRIG). Känns som detta skulle bli enklare i mitt fall (om det nu går).

    Sen tänkte jag även fråga om folket här har något tips om byte av högtalare. Mina orginalhögtalare låter gärna lite sprängda vid lite bas. Jag skulle behöva lite tips på framhögtalare (i instrumentpanelen) samt bakhögtalare, jag har inga högtalare i dörrarna och det behöver jag inte. Jag är absolut inte ute efter något wow-ljud men vill ha bättre ljud än orginal! Det ska vara högtalare som är "bolt on".

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Att bygga om cd'n till aux är möjligt, kolla på http://saabauxin.blogspot.se/

    Angående högtalare så bytte jag ut mina original mot Hertz, kommer inte ihåg exakt modell men kan kolla upp det om du vill.
    3.5" fram och 6x9" i hathyllan. Gjorde en enorm skillnad.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tack för infon!

    Vad jag förstår så har jag AS1 i min bil? Alltså 80W ut från stereon som går till högtalarna? Som du säger så har jag högtalare i instrumentpanelen samt hatthyllan. Hade varit kanon om du kunde kolla vilka du köpte. Gör det stor skillnad utan att lägga till slutsteg?

    Det finns ju plats för högtalare i dörrarna men där finns inga installerade.

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    I min bil gjorde det en enorm skillnad, framförallt högtalarna i instrumentbrädan.
    6x9'orna i hatthyllan tyckte jag inte gjorde så mycket, men jag har en misstanke om att det kan bero på att stereon inte riktigt orkar driva dom, skulle nog behöva ett slutsteg där.

    Jag har AS3 i min så jag har även högtalarna i dörrarna. Det är dom som står för den mesta basen, riktigt bra dunk i dom för att vara originalgrejer.

    Jag har för mig högtalarna fram kostade drygt 900:-, tror dom hette Hertz Energy någonting. Jag har kartongen kvar i garaget så jag kan kolla nästa gång jag är upp dit.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Sugmotor romaols avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderåkra, Kalmar, Småland, Sweden osv osv... =)
    Inlägg
    41
    Medlem#
    170
    Bytte ut mina gångna original frontar till ett par Alpine.
    Riktigt bra skillnad kan jag säga.
    Kostade under 5hundringen.
    Driver dom med stereons steg.
    http://www.garaget.org/?car=357119&image=3441127
    #STCS 170#
    99TCC-78 + 9000CDE 2,3T-94 + 9-3AERO Cab 2,0T-00 + 9-3SE Coupé Sport Edition 2,0T-99 + 9-5SC 2,3t-08 + 900GLi Toppola-84... TECH2
    Flest grejer när man dör vinner.... http://www.garaget.org/Roosterman

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    hmm kanske endast ska uppgradera högtalarna i instrumentpanelen då! När jag tittar runt efter andra högtalare, är det 4 ohms koaxialer man ska titta på?

  7. #7
    Kicker KS35 här...

    Helnöjd!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Går lite i tankarna att sätta dit ett slutsteg. Har sökt runt en del men det är lite oklart ändå för mig. Om jag ska koppla ett slutsteg till min orginalstereo, vad behöver jag då? Som jag förstått det så finns det ingen signalutgång på orginalstereon. Har kopplat billjud för rätt många år sedan och kom då ihåg att man kopplade signalkablar från stereon till slutsteget (en för L och en för R) samt remotekabel och strömkabel.

    Tänkte att det bör väl bli rätt markant ljudskillnad om man kör bättre 3.5" i instrumentbrädan (på stereons slutsteg) och sedan driver ett par 6x9" där bak med ett externt slutsteg?

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Går lite i tankarna att sätta dit ett slutsteg. Har sökt runt en del men det är lite oklart ändå för mig. Om jag ska koppla ett slutsteg till min orginalstereo, vad behöver jag då? Som jag förstått det så finns det ingen signalutgång på orginalstereon. Har kopplat billjud för rätt många år sedan och kom då ihåg att man kopplade signalkablar från stereon till slutsteget (en för L och en för R) samt remotekabel och strömkabel.

    Tänkte att det bör väl bli rätt markant ljudskillnad om man kör bättre 3.5" i instrumentbrädan (på stereons slutsteg) och sedan driver ett par 6x9" där bak med ett externt slutsteg?
    http://www.backesljud.se/lagnivaadapter

    Du behöver en av ovanstående adaptrar för att kunna köra eftermarknadsslutsteg på originalstereon.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tack!

    Om jag t ex skulle välja denna som känns mest passande för mina behov:

    http://www.backesljud.se/saab-lagnivaadapter

    Då får jag ju 4 lågnivåutgångar. Hur gör jag för att behålla att framsystemet drivs av stereon och baksystemet av ett slutsteg. Tänkte mest att det kanske är mest ekonomiskt att ha ett tvåkanals slutsteg.

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Tack!

    Om jag t ex skulle välja denna som känns mest passande för mina behov:

    http://www.backesljud.se/saab-lagnivaadapter

    Då får jag ju 4 lågnivåutgångar. Hur gör jag för att behålla att framsystemet drivs av stereon och baksystemet av ett slutsteg. Tänkte mest att det kanske är mest ekonomiskt att ha ett tvåkanals slutsteg.
    Du gör väl i princip ingenting, framsystemet är väl redan kopplat direkt till stereon?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Aha nu är jag med. Tänkte lite fel. Jag har ju ingenting kopplat till detta uttaget på stereon då jag inte har något slutsteg i nuläget. Så om jag nu tänker rätt borde det bara vara till att använda två av dom 4:a lågnivåerna.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Lyfter tråden igen. AUX-kabeln är på plats och funkar klockrent. Kicker KS35 ska inhandlas till i-panelen. Min fråga är, jag har AS1 i bilen (endast högtalare IP och hattisen, inga i dörrarna). Hur mycket är fördraget för slutsteg och högtalare i dörrarna? Har sökt en del men inte riktigt fått klarhet i det.

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tack, är det samma slutsteg på 9-5 som på 9-3?

  16. #16
    Nej!

    Slutsteget du ska ha är på 2 kanaler. Är gjort för att passa till vänster om passagerarens fötter bakom panelen.

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är gjort för att passa till vänster om passagerarens fötter bakom panelen.
    Precis!
    Plug n´ play!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. 9-3 högtalare
    Av pindead i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 00:03
  2. Högtalare 9-5 -99
    Av Arc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 12:48
  3. Högtalare
    Av Henke9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •