Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Steg 1, Nordic, Hirsch eller Maptun OG9-3 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    43
    Medlem#
    -

    Steg 1, Nordic, Hirsch eller Maptun OG9-3 Aero

    Hej

    Ännu en sån här trdå, I know. Jag har använt sökfunktionen och läst i princip varenda tråd som finns, men känner fortfarande att jag saknar lite info och jag vill gärna försöka få lite input från er med erfarenhet av dessa firmor.

    Bilen är en 9-3 aero cab -02. Jag kommer stanna vid steg 1, så det spelar mindre roll om leverantören erbjuder steg 2 och 3...

    Jag har förstått från tidigare trådar att magkänslan får styra en del i valet, då de olika leverantörerna ger i princip samma sak med lite skillnad på var/när effekten kommer och tar slut. Men det finns ju en del saker som rimligtvis kan skilja mellan leverantörerna.

    Jag vill ha nåt som är likt original, men självklart med lite mer klös. Jag vill också försöka hitta ett trim som inte ställer till med massa strul. Min motor är i bra form och har inga missljud eller dåligt drag, så risken kanske är ganska liten med ett steg 1.

    Anyhow...
    Nordic tar 2500. Har pratat med dem och fick ett halvdant intryck. Killen på andra sidan telefonen var ganska nonchalant jag kände att jag var mer till besvär än en potentiell kund
    Maptun ligger på 4900. Blev mycket bra bemött.
    Hirsch tar 5900. Jag har inte pratat med dem än, men jag har förstått att de ligger nära originalkurvan och har ju tagit fram sina uppgraderingar tillsammans med Saab.

    Avståndsmässigt har jag typ samma till Norrköping som Örebro. Hirsch verkar bara finnas på Ana i Trollhättan. Dock är jag just nu på västkusten, så trollhättan är inte alls långt borta.

    Så, givet prisskillnaderna, är det värt att gå med Hirsch, eller är resultatskillnaden mellan dem och Nordic försumbar? Det är ju ändå en del pengar som skiljer dem åt.
    Går prisskillnaden mellan Maptun och Nordic att motivera? Jag vet att man får en Maptuner, men jag är mer osäker på hur mycket jag kommer att använda den i framtiden.


    Nån som har erfarenhet av dessa eller som vet skillnaderna som kan ge mig lite stöd i mitt beslut?

    Tack på förhand.

    //Henrik
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    273
    Om du ändå är på "västkusten" så är det ju inte så långt ner till GDM Performance (norr om Helsingborg)......bra service, bemötande å priser.....samma pulver som alla andra!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    43
    Medlem#
    -
    De var väldigt billiga... Men jag gissar att man får vad man betalar för... Rätta mig gärna om jag har fel.

    Men jag har en annan fråga också... Som bekant är ju og 9-3 aero inte direkt en världsmästare i väghållning original. Då tänker jag ju att om man dessutom trimmar den, blir den ännu slingrigare. Nån som har erfarenhet? Konsekvensen blir ju att det blir svårt att få ner kraft i backen, vilket gör att effektökningen blir lite tandlös.

    Har jag fel?
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Väghållning? Väldigt subjektivt ämne. Beror på hur du kör och vilket skick chassit är i. Ett steg 1 brukar inte vara några bekymmer.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Henriklof Visa inlägg
    Hirsch ... Jag har inte pratat med dem än, men jag har förstått att de ligger nära originalkurvan och har ju tagit fram sina uppgraderingar tillsammans med Saab.

    Hirsch verkar bara finnas på Ana i Trollhättan. Dock är jag just nu på västkusten, så trollhättan är inte alls långt borta.
    Hirsch är kanske svåra att få prata med direkt, då de inte har egen representation i Sverige, utan det är något man införskaffar via SAAB-verkstäderna. Men du kan uppgradera din bil hos vilken SAAB-verkstad som helst som har Hirsch iPro-datorn. Hirsch går som "originaldel" ur SAABs perspektiv.

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 105
    Tippar på att det var mig du pratade med som du fick dålig uppfattning av.
    Vi är inte säljare på Nordic och har vi mycket att göra eller helt enkelt bara en dålig dag så är det lätt att det smittar av sig.
    Det är självklart inte meningen att vara otrevlig eller välja och vraka mellan kunder. Vi är i stort behov av våra kunder.
    Mycket hänger också på kundens bemötande också, hur lite gemene man än vågar erkänna det.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Hirsch är kanske svåra att få prata med direkt, då de inte har egen representation i Sverige, utan det är något man införskaffar via SAAB-verkstäderna. Men du kan uppgradera din bil hos vilken SAAB-verkstad som helst som har Hirsch iPro-datorn. Hirsch går som "originaldel" ur SAABs perspektiv.

    Hej,

    Jag har aldrig haft kontakt via Saab om Hirsch produkter utan det har alltid gått via Hirsch i Sweich.
    Att prata med dom kanske är den svåra biten men att skriva har funkat alldeles utmärkt.
    Alltid fått dom svar jag förväntar mig utav Erik på Hirsch och när han inte varit på plats så har man fått svar utan Manfred.
    Så till TT rekommenderar jag att skriva till Hirsch så får han även uppfattning utav dom mm

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Helt riktigt. Jag har också varit i mailkontakt med bl.a. Erik vid ett flertal tillfällen. Men det var henriklof som skrev "pratat med dem" som jag spann vidare på. Men såklart, skeppa ett mail till info@hirsch-performance.ch

  9. #9
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Henriklof Visa inlägg
    De var väldigt billiga... Men jag gissar att man får vad man betalar för... Rätta mig gärna om jag har fel.

    Men jag har en annan fråga också... Som bekant är ju og 9-3 aero inte direkt en världsmästare i väghållning original. Då tänker jag ju att om man dessutom trimmar den, blir den ännu slingrigare. Nån som har erfarenhet? Konsekvensen blir ju att det blir svårt att få ner kraft i backen, vilket gör att effektökningen blir lite tandlös.

    Har jag fel?
    GDM har lika bra kvalite på sina prg som dom stora ( GDM har Celtic Tuning tror jag bakom sig).....största anledningen till deras låga pris är att dom har ingen lokalhyra!!! Jag har deras prg i båda mina bilar å e kanonnöjd!!! Har ett drygt 10-tal vänner mm som åxå har deras prg....inga klagomål alls!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    302
    Du får som vanligt vad du betalar för och med din gamla bil får du mkt för pengarna med hirsch, går inte jämföra.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    594
    Hej.. Tar du hirsch på en så pass gammal bil så vill de att du ska göra en genomgång på den av en SAAB verkstad , jag tror du får 230hp på og aero. Tror även det står när du söker på dit vin/chassinr på hirsch sida.. Jag hade nordic i min men behöll min originalbox bara sa siffrorna på min Box till Rolf så kan du bytta hur du vill ju o fick en ny Box då med trimmet känns tryggare.

  12. #12
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Sid Visa inlägg
    Du får som vanligt vad du betalar för och med din gamla bil får du mkt för pengarna med hirsch, går inte jämföra.
    Kan du förklara och vidareutveckla detta varför Hirsch ska vara så mkt bättre än alla andra????
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    43
    Medlem#
    -
    Pratade just med Ana i Trollhättan som informerade om att det inte går att uppgradera min 9-3 med Hirsch. Det finns helt enkelt ingen mjukvara för den bilen eftersom den är äldre än samarbetet mellan Saab och Hirsch. Kan det stämma? Någon som har en 9-3 som är äldre än -03 och har Hirschuppgradering?

    /H
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Kolla här. Finns från -00 & framåt.

    http://extranet.hirsch-performance.ch/data/

    http://extranet.hirsch-performance.c...rket/46/year/2

    Att det står Not available in your market betyder inte att man inte kan få tag på det, bara att det inte går att reg.besiktiga.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    43
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kolla här. Finns från -00 & framåt.

    http://extranet.hirsch-performance.ch/data/

    http://extranet.hirsch-performance.c...rket/46/year/2

    Att det står Not available in your market betyder inte att man inte kan få tag på det, bara att det inte går att reg.besiktiga.
    Jag har mailat Hirsch för att se om de har förslag på hur jag kan få tag på detta.

    Tack för länkarna.

    /H
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    43
    Medlem#
    -
    Hmmm... Det verkar som att Ana hade rätt...

    Detta fick jag från Hirsch nyss:
    Good morning Henrik

    Thanks for your interest in our products.
    Unfortunately for the Aero Cars hardware is needed to upgrade the power and this hardware is no longer available.
    That is why we do not have a power upgrade for you car.

    Please let us know if we can do anything else for you.

    Best regards
    Felix


    Då återstår Nordic och Maptun. Any suggestions? Är prisskillnaden motiverad om man jämför produkten?

    Tack

    //Henrik
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Okej, så det behövdes hårdvara för din bil. Ja då blir det svårare. Det är bara de rena mjukvaruuppgraderingarna som är tillgängliga numera.

  18. #18
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 668
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Henriklof Visa inlägg
    Då återstår Nordic och Maptun. Any suggestions? Är prisskillnaden motiverad om man jämför produkten?

    Tack

    //Henrik
    Om du valt bort alla övriga(BSR/Speedparts, Autostable, Bilotrim, GDM Perf, TM Racing m.fl) och bara kan tänka dig Nordic och Maptun så är frågan vad du är beredd att betala för att få bilen att gå lite bättre. Maptun tycker jag idag känns tryggare då Nordic i flera år fört för en tynande tillvaro. Frågan är dock om det är värt prisskillnaden när det gäller en bil som är så gammal.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    43
    Medlem#
    -
    Jag har egentligen inte uteslutit någon annan, utan jag har snarare gått på vitsord jag hittat här och vilka som finns i närheten av mig rent geografiskt. BSR har jag hört mycket gott om, men fått höra att de har en ganska aggressiv effektkurva. Jag letar mer efter en förstärkt originalkurva.

    4900 eller 2500 kvittar egentligen. Däremot känner jag att det är vettigt att priset står i proportion till vad man får levererat. Om det är så att Nordic och Maptun levererar i princip samma sak, känns det självklart att jag väljer Nordic. Om Maptun levererar en produkt som är mer skonsam mot bilen, känns mellanskillnaden mot Nordic motiverad.

    Men det är här jag inte riktigt vet hur jag ska välja, då jag inte har erfarenhet av någon av firmorna.

    //H
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Jag tror du kommer bli nöjd vad du än väljer, och ett steg 1 sliter oftast lika mycket på bilen oavsett vem som levererat det, men sen trionic-sviterna kom och man kunde studera de stora aktörernas arbete så undviker iaf jag arbetet från Växjö-firman.
    Jag har faktiskt haft BSR, Maptun och Nordic i mina bilar.

Liknande ämnen

  1. Nordic, Maptun, Hirsch eller något annat till 9-3 SC -08 1,8 BP
    Av delofson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2016-03-21, 08:01
  2. Råd, steg 1: Hirsch, Nordic eller Maptun?
    Av Teufelschlumpf-79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2014-07-07, 00:18
  3. Maptun SAAB 9-5 Aero Steg 4 eller 5 på etanol
    Av tuwesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 22:02
  4. 210hk SS uppgradera Hirsch steg 2 eller byta till Aero V6
    Av Wenchee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •