Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hackar vid lite högre laddtryck NG9-3 B207 BSR steg1

  1. #1

    Hackar vid lite högre laddtryck NG9-3 B207 BSR steg1

    Tjena, jag har en 9-3ng 1,8 -03 med BSR steg 1.

    Efter att bilen hade stått avställd över vintern och när jag började köra den igen har den börjat hacka till, ibland hugger det verkligen till och i bland bara hackar den, det känns som den vill men den kan inte.

    Har bytt bränslefilter, rengjort min bsr luftfilter, kollat lite med startgas efter läckage, ställt om bilen till original programvara sedan trimmat den med PPC igen samt hällt i injector cleaner.

    Men inget av detta har hjälpt, tänkte byta magnetventil och tändstift, men stötte på ett problem på maptuns hemsida, vilka av dessa två är rätt?

    http://www.maptunparts.se/turbosyste...207-03-12.html

    http://www.maptunparts.se/turbosyste...284-03-12.html


    Någon som har något bra tips varför bilen beter sig så? blev somsagt efter avställningen.

    Nedan finns lite korta klipp.

    https://www.youtube.com/watch?v=0Rn7...AKNTeFvFEWQ69g

    https://www.youtube.com/watch?v=mgEt...AKNTeFvFEWQ69g
    9³ Vector SS Bsr Steg 1 204hk/310nm

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Hur gick bilen bilen när du återställt till originalprogrammet? Alltså innan du laddade in trimprogrammet igen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Då hackar den inte eftersom att den laddar rätt lågt original och det är inte förrens man ger på den som det börja hacka, så full gas på 3:an 4:an och 5:an, när man kommer runt 0,8 ladd då börjar den hacka.
    9³ Vector SS Bsr Steg 1 204hk/310nm

  4. #4
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Garanterat tändstift eller tändspolar som är fel. Det går att se vilken eller vilka cylindrar den missar på med Tech2:an Spolarna på 03 och 04 är inte bra. Om det är fel på en eller fler spolar, köp beg. från årsmodel 05 eller nyare. Samma på alla 4 cyl. 9-3 upp till -11
    Swedish performance

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning Visa inlägg
    Garanterat tändstift eller tändspolar som är fel. Det går att se vilken eller vilka cylindrar den missar på med Tech2:an Spolarna på 03 och 04 är inte bra. Om det är fel på en eller fler spolar, köp beg. från årsmodel 05 eller nyare. Samma på alla 4 cyl. 9-3 upp till -11
    Jag beställde nya tändstift så får jag hoppas på att de är dom som är problemet.

    Jag har ingen tillgång till en tech 2:a, har bara bluetooth obd-läsare och kan inte se några felkoder då inte CE-lampan lyser.
    Finns det något annat sätt att kolla att tändspolarna är okej, eller är det bara att lämna in den hos en Saabverkstad?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Provbyta mot fungerande spolar kanske. Någon polare med samma bil/spolar som man kan låna tillfälligt av.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Farsan har ju en Saab 9-5 från 2007, är det likadana tändspolar?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej

  9. #9
    Bytte tändstift nu och det är samma sak, hackar fortfarande väldigt mycket, mest på 4:an.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    13
    Jag har en 9-3 1.8t BioPower från -07 med BSR steg 1 som beter sig likadant men har oxå ett svajande laddtryck mellan 0.4-0.6bar. Inga felkoder lagrade.
    Har oxå bytt tändstift, kontrollerat turbo och alla slangar. Det som återstår att kolla är membran i avlastningsventilen och själva magnetventilen.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    13
    Nu är mitt problem löst. Ny magnetventil samt ny avlastningsventil.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar vid högre turbotryck NG9-3 B207 BioPower
    Av Kal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2022-02-24, 23:28
  2. Varm motor hackar på högre RPM - Jaguar XJR -96
    Av Prodigal_Son i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 11:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •