Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Saab 9-3 V6 - långmil?

  1. #21
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Kan kliva in och berätta att min V6 XWD automat kommer inte under 1.3L/Mil ens på motorväg
    Har väl kanske inte försökt sådär jättemycket men den dra nämnvärt mer än min förra V6 FWD, även den med automatlåda.
    v6 är i övrigt en helt underbar motor som verkligen lyfter 9-3an till en helt annan nivå.
    Ljudet, styrkan och flexibiliteten i motorn gör bilen så mycket mer "premium" än dessa ganska tunna 4-cyl som brukar husera i 9-3an...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Kan kliva in och berätta att min V6 XWD automat kommer inte under 1.3L/Mil ens på motorväg
    Där fick du för att ha laddat in Turbo-X mjukvara

  3. #23
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Haha den var nog lika törstig innan det med
    Känns dock som att V6 ans alla andra fördelar väger upp mot bränsleförbrukningen och att folk som kollar på V6an faktiskt inte köper dom för att köra Eco...
    P.s kan informera att Turbo-X mjukvaran gör det lilla sista som en Aero XWD saknar från början. Den går numera att åka sidled när det är blött ute...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    P.s kan informera att Turbo-X mjukvaran gör det lilla sista som en Aero XWD saknar från början. Den går numera att åka sidled när det är blött ute...
    Vet du vad som skiljer? Är det mer än momentbegränsningen på låga växlar?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Dagens förbrukning till jobbet: 0,93 och då körde jag helt normalt utan att tänka på förbrukningen.

    Kan det vara ESP som är ändrad också? Jag har fått för mgi att ESP i TurboX tillåter mer?

  6. #26
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Vet du vad som skiljer? Är det mer än momentbegränsningen på låga växlar?

    Momentbegränsning på 1an och 2an, ESP som tillåter lite mer lek och uppenbarligen puttar rätt mycket kraft bak när man accar ur kurvor och jag vill gärna tycka att den är lite rååare men då jag gjorde Hirsch modifiering av luftburken samtidigt kan det vara det som gör det...
    Men momentbegränsningen gör definitivt stor skillnad, speciellt när man står still, ger fullgas och svänger.
    Bilen går numera loss och går lite smått sidled ett tag, något den definitivt inte gjorde innan..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Momentbegränsning på 1an och 2an, ESP som tillåter lite mer lek och uppenbarligen puttar rätt mycket kraft bak när man accar ur kurvor ...
    Tre system är inblandade i ovanstående mening; ME9, ESP och XWD. ESP styr inte hur mycket kraft som skickas bakåt, det är ett beslut som tas helt av styrdonet i XWD-systemet (lyssnar på PBUS efter gaspedalläge, rattvinkel, ABS-sensorer, gir-vinkel mm). EPS tar över (kopplar ur XWD) och börjar bromsa när den tycker att det går åt hel**** (det är då antispaddvarningslampan tänds) annars gör ESP inget.

    Om det bara är programvara i ME9 som har bytts till TurboX-variant ska inte XWD-systemet ha påverkats direkt (kanske indirekt genom att mer moment finns tillgängligt på lägre växlar).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #28
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Min är inte heller original Min är ju dessutom automat så jag kan ju inte köra så lågt som 1000 rpm, då växlar den ju ner själv, oavsett manuellt läge eller inte.
    Min kan jag lätt köra på 600rpm på treans växel när jag rullar hemma i kvarteret i 20km/h. Fast det kanske man inte ska fortsätta med om det är dåligt av olika anledningar.

  9. #29
    Inget problem att köra automaten på 600 varv, bara att släppa både broms- och gaspedalerna ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    jag hade inga problem med min SAAB 93. Den hade gott närmare 30000mil när jag sålden. det var dock en 2,0t och inte en V6a.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Jag bytte tändspolar till bosch 126 290 37 och stift till NGK DILFR7B-10G (platina) och förbrukningen gick ner till 0,85 landsväg i 100-140km/h och 1,05 blandad körning på min 9-3 V6 cab automat-06.
    Köpte från Maptun.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  12. #32
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Med automatlåda så har man ju mycket hög förbrukning vid kortare körningar. I min gamla 4-stegsautomat cirkulerar 7 liter (!) mineralbaserad olja som skall värmas upp vid kallstart. Konstigt att det inte drar ännu mer än den gör? Jag vet att det är en annan fråga men förbättringar i lågtemperaturegenskaperna i den olja måste ju ha betydelse?

  13. #33
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Kan då informera att efter dagen körning så hamnade jag ända nere på 1.1l/mil med min V6 Aero XWD Automat!
    Den har sedan sist fått ett Maptun steg 2 program som ansvarar för soppaslurket
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Kan då informera att efter dagen körning så hamnade jag ända nere på 1.1l/mil med min V6 Aero XWD Automat!
    Den har sedan sist fått ett Maptun steg 2 program som ansvarar för soppaslurket
    Å då var det ändå allt annat än fis-eco-drive-körning Jag hamnade också därikring.

  15. #35
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Förvånande nog drog cabben bara 0,85L/mil i snitt under senaste Cabriochallenge. Visserligen mycket landsväg i farter mellan 70 och 100.

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-5 Aero "långmil"
    Av mixbox i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 18:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •