Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Saab 9-3 V6 - långmil?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978

    Saab 9-3 V6 - långmil?

    Hej!
    Precis som många här inne har jag fått upp ögonen för 9-3 Aero från 2003 och framåt. Helst vill man ju ha v6an, och det är den min fråga gäller.

    Ganska många av bilarna på blocket som har den motorn har gått relativt långt, runt 20k mil. Visserligen ofta väl underhållna, men är det något man vågar köpa utan att köpa en tickande bomb utan allt för mycket tid kvar? Hur står den sig jämfört med R4an var gäller driftsäkerhet och driftskostnader? Övriga köpråd finns det ju ganska gott om redan, men är det någon som har tips vid köp är jag tacksam för det också!

    Tack på förhand!
    Axel

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Den motorn är såvitt jag förstår ganska stryktålig givet att den servats ordentligt. Problem har varit tändspolar samt att expansionskärlet till kylarvätskan verkar kunna spricka. Snål är den dock inte...
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Tack Johan!

    Nej att den inte är speciellt snål har jag också hört, likaså att skatten är en röding högre per år. Men det kan jag leva med, och sådana utgifter är ju ganska lätta att räkna på. En krånglande spis känns ju däremot inte speciellt lockande, vare sig ekonomiskt eller ur rent praktisk synvinkel.

    Men ett miltal på 20k behöver alltså inte nödvändigtvis avskräcka, om den är välservad och priset är rätt?

    /Axel

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Min har gått snart 24 och enda problemet med den har varit en brusten backventil. Törstigheten beror på körstil och väg. Bäst trivs dessa i motorvägsfart. Jag körde nyligen en resa på 90 mil, nästan enbart motorväg: 0,81/mil.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Min har gått snart 24 och enda problemet med den har varit en brusten backventil. Törstigheten beror på körstil och väg. Bäst trivs dessa i motorvägsfart. Jag körde nyligen en resa på 90 mil, nästan enbart motorväg: 0,81/mil.
    Det låter ju lovande! Att den har kamkedja ser jag också som ett stort plus, annars brukar ju den behöva bytas kring 20000 mil. Angående förbrukningen ligger det ju mycket i uttrycket "det är inte vad du kör, det är hur du kör". En Prius är ju inte heller den speciellt snål om du pressar den lite, till och med törstigare än en BMW M5 som ligger strax bakom som TopGear visade. Hur som helst kan jag gärna ta den extra kostnaden för att få den motorn, iom att jag inte kör mer än runt 1k mil per år.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det som möjligen är lite surt med dessa är att man måste köra så jävla fort för att de skall gå snålt! Kör jag till jobbet ligger den på närmare litern där en 9-5a Aero ligger på kanske 0,7. Sen kör man motorväg så ligger 9-5an på litern och V6an på 0,8!?

  7. #7
    Problemet är väl inte förbrukningen, utan att bensintanken är för liten?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Don't get me started...
    Jag har tänkt prova ett biopower-kit till bilen men jag är rädd att man fan inte kommer komma mellan E85-mackarna
    Värst blev det när jag hade 05-Aeron, då var det 75 litern i tanken på den och den drog mindre. För varje rankning på den gick det 2 på 9-3an...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Kanonbra motor. Det som har strulat under mina år som ägare är... ja det blev nåt skit med xenonlampan så någon huvudenhet a' 5 papp behövde bytas.
    I övrigt så kolla fjädrarna fram, vanligt att dom är brustna. Den är rätt stötig men inte SÅ stötig.

    Edit: Den kunde larma om låg oljenivå (trots att oljan var på rätt nivå) efter en par timmars bilkörning, ofta i konstant varv typ motorväg. Försvann iofs när oljan byttes...
    Senast redigerat av AnteO den 2014-08-02 klockan 21:49.
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    "Ni förstår konstapeln, jag måste köra såhär fort för att skona miljön!" För liten tank känns för övrigt inte som något jätteproblem, om något känns det psykiskt lite bättre om man inte tömmer studiebidraget (that's right, prioriteringar!) varje gång man tankar fullt.

    Etanolkonvertering kan ju vara kul, men finns det inte ganska stora risker med att göra det på en motor som gått hela sitt liv på bensin? Man hör ju ofta om motorer som "geggar igen" av de gamla avlagringar som spriten löser upp? Men visst, det kan det väl vara värt för några extra hästkrafter

    Ante - om det är Xenonlampan som strulat bådar det ju väldigt gott eftersom det inte ens har med motorn att göra (och sådana fel brukar bero på tid snarare än mil). Hur långt har din/era gått förresten? Tack för tipset med fjädrarna, det ska undersökas noggrant innan eventuellt köp!


    Som lite kuriosa till varför den här motorn vore extra kul kan jag säga att jag om somrarna jobbar bland annat i en av de byggnader i Södertälje där SAAB som jag förstår det som utvecklade en stor del av den här motorn en gång i tiden Det kan hända att det gäller R4an också iof..

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Med största säkerhet R4an. Denna V6a kommer från Holden, Australia.
    Jag har faktiskt kört en Holden, Statesman hette modellen. Ämlans skräp faktiskt. Tråkig så man ville ut ur den 😉

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Med största säkerhet R4an. Denna V6a kommer från Holden, Australia.
    Jag har faktiskt kört en Holden, Statesman hette modellen. Ämlans skräp faktiskt. Tråkig så man ville ut ur den ������
    Ja att själva motorn kommer därifrån har jag också hört, men en stor del av "finliret" ska tydligen SAAB gjort i Sverige. Bland annat turboutvecklingen skedde i Södertälje, enligt vad jag kan läsa mig till. Och det är väl egentligen det viktigaste


    http://teknikensvarld.se/saab-9-3-sp...t5-awd-124115/
    http://www.aftonbladet.se/bil/biltes...cle10590248.ab

  13. #13
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Välkommen hit!
    Den motorn är såvitt jag förstår ganska stryktålig givet att den servats ordentligt. Problem har varit tändspolar samt att expansionskärlet till kylarvätskan verkar kunna spricka. Snål är den dock inte...
    /Johan
    Expansionskärlet byttes under en kampanj utan kostnad så de flesta borde ha ett nytt.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det som möjligen är lite surt med dessa är att man måste köra så jävla fort för att de skall gå snålt! Kör jag till jobbet ligger den på närmare litern där en 9-5a Aero ligger på kanske 0,7. Sen kör man motorväg så ligger 9-5an på litern och V6an på 0,8!?
    0,8??? Hur kör du då? Jag har lyckats få ner min V6:a under litern vid nåt enstaka tillfälle då jag kört extremt(!) försiktigt. Min drar 1,1-1,2L/mil oavsett hur jag kör. 50 i stan eller 150 på motorväg spelar ingen roll. Dryga litern konstant...

    Citat Ursprungligen postat av AnteO Visa inlägg
    Edit: Den kunde larma om låg oljenivå (trots att oljan var på rätt nivå) efter en par timmars bilkörning, ofta i konstant varv typ motorväg. Försvann iofs när oljan byttes...
    Har hänt mig en gång under fyra års ägande. Det var efter ca 3,5-4 timmar i konstant motorvägsfart. Blev orolig och kollade oljan som var helt ok men felet kvarstod. Fick lyfta av en batteripol en kort stund för att få bort felindikeringen.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Då skulle nog jag kolla din bil lite noggrannare Kör jag lugn vardagskörning runt där vi bor så ligger jag på 0,95-1,05, men lugn motorväg, alltså jämna 110, så brukar jag ligga runt 0,8. Jag är mest irriterad över att jag inte lyckas komma ner i SAABs siffror som säger 0,74 på landsväg. Siffrorna säger sen 1,1 blandad och där ligger jag på 1,05 sett över cirkus 3000 mil nu och stad säger SAAB 1,72 och det klarar jag _långt_ under. Det är ju landsvägssiffran som hägrar Eventuellt skulle man kanske försöka sänka den där jämna farten något, 100 kanske är bättre. Under 100 så börjar det tydligen gå trögt på sexan och tar man då femman så stiger varvet. Helt klart är att den _inte_ går snålast runt 70-80 som alla mina andra SAABar gör!
    Tilläggas kan då att jag kör med 18" 225or. Skall försöka skaffa bättre vinterdäck än nu, som är mer lättrullande och de är ju bara 16" så det borde gå att köra betydligt snålare med dem på, kanske man kan komma ner till 0,74 då

    Detta med varningen om oljenivån kan komma lite när som, gärna som sagt efter några timmars konstant motorvägande. Hänt mig flera gånger på min, och en gång när jag lånade en TurboX.
    Sen kan man ju säga att CIMen inte är någon höjdare, men det är ju inte specifikt för V6an utan mer för modellen som helhet.

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Jag kör ju inte originalmjukvara i min så mina siffror är väl egentligen inte representativa. Jag kör ofta på väldigt låga varv(runt 1000rpm), motorn är ju sjukt stark, fast den kanske drar mer då än om man växlar ner lite och tar upp varvet till 1500-1800rpm.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Min är inte heller original Min är ju dessutom automat så jag kan ju inte köra så lågt som 1000 rpm, då växlar den ju ner själv, oavsett manuellt läge eller inte.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, körning på 1000rpm vill jag inte uppmana till. Anledningen är att den specifika bränsleförbrukningen ökar vid låga varv, det vill säga mer bränsle går åt för varje kilowattimme man producerar.

    Jag har inga siffror för just denna motorn men generellt brukar det se ut såhär:


    Dessutom fungerar inte balansaxlarna som tänkt vid låga varvtal. B2x5 t.ex. måste upp i 1800rpm innan balansaxlarna fungerar optimalt.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag undrar dock om det där verkligen stämmer på de vanliga B2X5-motorerna. Där är ju absolut bäst utbyte runt 80km/h och då ligger man ju på typ 1800rpm. Sen är det ju så att även om motorn blir effektivare vid lite högre varv, så motverkas ju det av att luftmotståndet ökar drastiskt. Över 80 är det nog luftmotståndet som kräver mest effekt.

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag önskade att jag hade en graf för våra T7-motorer eller liknande men jag kan tyvärr inte hitta det.
    Jag är dock väldigt säker på att den grafen jag länkade till ovanför har sitt optimala varvtal högre än t.ex. en T7-motor.
    Den grafen ser bäst ut mellan 3000 - 4000rpm.
    De flesta moderna bilmotorer vill nog snarare ligga på 2-3000rpm.
    Själv brukar jag försöka ligga runt 1800-2300 om möjligt.

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vi som sysslar med trim får ju också tänka på att en del modifikationer flyttar den optimala driftspunkten, oftast mot högre varvtal.
    Exempel:
    Större spridare har svårt att dosera små mängder bränsle, vilket ger sämre BSFC på låglast.
    Vassare kamaxlar försämrar fyllnadsgraden på låga varvtal.
    Större turbo ger sämre verkningsgrad vid låglast.

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-5 Aero "långmil"
    Av mixbox i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 18:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •