Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: En enkel fråga om bakhjulslager Saab 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    En enkel fråga om bakhjulslager Saab 9-5

    Verkstan har bytt mina bakhjulslager 9-5 Aero 2004 men när jag tittar i centrum på fälgen är det fortfarande det gamla "centrumet" Är inte centrumet en del av lagret och sen kommer bromskivan utanpå ? Eller kan de ha bytt enbart lagret?

    Tack på förhand
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Nej. Navet är en del av hjullagret och går inte att dela. Skulle tippa på att de monterat ett begagnat nav...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Är du hundra på detta? Att det inte går att byta enbart lagret?

    Då har killen på verkstan blåst mig på två hjullager och känns inte som att han som är så engagerad i bilen och jag har betalat ca 22.000:- till honom de senaste veckorna skulle ha någon anledning att göra så.... Tror knappast det är några begagnade som satts dit tycker det ser precis ut som mina alltid gjort..

    Om jag skruvar av hjulet i morgon kan jag se och avgöra utan att behöva skruva ner bromsarna bak? Såg att han hade lagt på underredsmassa på baksidan på bägge sidorna.

    Kolla bilden på länken, är alltså det rostiga centrum vi talar om..

    http://www.garaget.org/?car=326361&image=3438432

    Mvh Daniel
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Har suttit och googlat lite och hittar bara bilden du länkar, blir riktigt irriterad nu hur kan man vara så ful så man blåser en återkommande kund på 2 hjullager a 2800:- st !!

    Bilden i din länk det går alltså inte att sära på den yttre delen och den inre? Vill vara 100 innan jag konfronterar mekanikern. Jag kan väl se bakdelen av lagret om jag plockar bort hjulet va? Bakom bromsskivan typ?

    Mvh Daniel
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  6. #6
    Det där är väl bild på ditt framhjul?
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Nej det är höger bak, tog kortet här nu ikväll efter jag blev misstänksam.. Kröp under bilen och de 4 bult/muttrar som håller lagret är defenitivt orörda. Rostskyddsmassa är sprejad ovanpå gammal vägsmuts..
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    har du kvitton på att det är bytt så skruva bort bromsskivan och kolla hur det ser ut. Är det inte bytt så hota med polisanmälan för bedrägeri. Nog för att ett nytt hjullager som är obehandlat kan bli rätt fult i centrum men det där ser ju som sagt gammalt ut.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Pratade med mekanikern idag. Det visade sig att han hade en kille som jobbade för honom som hade slarvat och inte bytt dem då han tyckte det var svårt. Så nu kommer han att personligen byta lagren och sen får jag hjälp med lite lackering och fixa dörruppslag som plåster på såren. Så jag tror allt att jag kan lita på honom Tyckte det var konstigt om han hade försökt lura en återkommande kund och som själv har rätt så bra koll på sina bilar.
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  10. #10
    Frågar man inte sin chef då om det är svårt att byta? Låter lite konstigt faktiskt. Tur det löste sig för dig
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Det visade sig att han hade en kille som jobbade för honom som hade slarvat och inte bytt dem då han tyckte det var svårt.
    Men han klarade av att ta betalt för jobbet ändå? Det var fan det dummaste jag har hört på länge..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Men han klarade av att ta betalt för jobbet ändå? Det var fan det dummaste jag har hört på länge..
    +1
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Kan bara instämma med ovanstående. Han klarar inte av att fråga chefen, för visst kan man förstå att det är svårt om man aldrig gjort det tidigare, men trots det lyckas man debitera arbete som aldrig blivit gjort!!!
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Pratade med mekanikern idag. Det visade sig att han hade en kille som jobbade för honom som hade slarvat och inte bytt dem då han tyckte det var svårt. Så nu kommer han att personligen byta lagren och sen får jag hjälp med lite lackering och fixa dörruppslag som plåster på såren. Så jag tror allt att jag kan lita på honom Tyckte det var konstigt om han hade försökt lura en återkommande kund och som själv har rätt så bra koll på sina bilar.
    Går du på den lätta? Synd för dig att du inte fattar att han försökte blåsa dig. Men så länge kunder som du finns så kommer också sådana verkstäder att överleva.
    Signaturlös

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Jo, låter som man försökt dra en rövare och sen nu ljuger ihop nåt som ska verka trovärdigt.

    Jag hade defintitivt synat de andra jobben som gjorts.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    Hade jag råkat ut för detta hade jag nog anmält verkstan, detta är rent bedrägeri, om du inte hade kollat så hade du kört vidare på dina gamla lager.

    Sjukt oseriös verkstad, hade aldrig lämnat bilen där igen, oavsett hur bra de vart innan.
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    "anmält verkstan" vartdå?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    25
    Hade aldrig lämnat in bilen till den I**oten igen... Blåsa folk är det värsta som finns...

    Han ljuger bara och skyller ifrån sig... Du har inte lust att namnge verkstaden så man vet vart man ska hålla sig borta?
    Saab 9-5 Kombi Aero -00

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Varför skulle lagret bytas från början, var det ett fel du upptäckt så KAN det vara som han säger...
    Var det han som påstod att lagren var dåliga från början så osar det tyvärr som att han lurar dig för då var antagligen inte lagren dåliga men han skulle blåsa dig på den kostnaden.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Jag har hört ett ljud någon gång så jag tvivlar inte på det så det var på min begäran som bägge lagren skulle bytas. Och ägaren av verkstan känner väl till att jag har stenkoll på mina bilar och de andra jobben han gjort tidigare har inte varit några problem alls jag har kontrollerat även de. Resultatet för mig nu är ju helt okej då han står för omlack av huv och front som jag hade beställt sedan tidigare och skall utföras här framöver
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

Liknande ämnen

  1. "Nybliven" SAAB-ägare med en enkel fråga?
    Av slipztream i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 08:58
  2. Enkel fråga om däck?
    Av Skeden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 23:49
  3. enkel fråga ang Högtalare?
    Av Blyfot-GBG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-12, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •