Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sökes: IT-folk på verkstäder/skrotar osv

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Sökes: IT-folk på verkstäder/skrotar osv

    Nu när du läser denna tråd så kanske du jobbar åt någon av de stora? Mekonomen, Biltema eller så.

    För några år sen kom jag över kopior av den MDB-fil som innehåller alla personbilar i Sverige. Filen levererades med ett säljprogram för bilskrotar, men samma access-databas kunde (kan?) man köpa någonstans ifrån som jag inte vet och sen nyttja i sin programvara.
    Databasfilen heter AJSKBIL.MDB och kallas någonstans för "Transportstyrelsens VTR" eller "Vägtrafikregistret", och tydligen kunde man köpa från Transportstyrelsen förr.
    De kopior jag har börjar nu bli väldigt gamla och det hade varit mysigt att få tag på nyare än 2007.

    Är det någon som har sett den här filen/typen av fil i nyare version än 2007 som skulle kunna peka mig i rätt riktning för att få tag på nyare?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Här kan man ju köpa utdrag, inte direkt gratis, men ändå...
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...r-fordonsdata/
    Senast redigerat av Wigglo den 2014-08-02 klockan 09:55.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, det där är inte samma sak. Jag är inte intresserad av personuppgifter. Den där tjänsten är ju till för företag som vill skicka riktad reklam.
    Det enda jag är intresserad av är en matchning av chassienummer och registreringsnummer, i stort sett. All övrig info är bonus.
    Därför är ju såna här databaser som används av Biltema/Mekonomen osv väldigt användbara.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Tror det är så att alla betalar för inlogg på transportstyrelsen, sedan har man tilläggstjänster, som tex alla bilar märke Saab i Karlskrona kommun osv. Där kan man även söka på delar av chassienummer och få fram alla i serier och se reggning osv. Allt är online numer.

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Så du menar att när jag söker bildelar passande min bil på Biltema baserat på mitt bilnummer så görs en onlineslagning hos transportstyrelsen? Det undrar jag...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, det där är inte samma sak. Jag är inte intresserad av personuppgifter. Den där tjänsten är ju till för företag som vill skicka riktad reklam.
    Det enda jag är intresserad av är en matchning av chassienummer och registreringsnummer, i stort sett. All övrig info är bonus.
    Därför är ju såna här databaser som används av Biltema/Mekonomen osv väldigt användbara.
    I exempelfilen som finns där är ju chassinummer och regnummer med.
    Det står ju dessutom "Köp adressuppgifter eller fordonsdata"
    Men som sagt, det kostar ju endel...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Så du menar att när jag söker bildelar passande min bil på Biltema baserat på mitt bilnummer så görs en onlineslagning hos transportstyrelsen? Det undrar jag...
    Tror tyvärr att det är så, det länkas igenom via databas, så uppgiften hämtas direkt ifrån transportstyrelsen, in i deras system. Så fungerar vårt system på jobbet och där länkas det igenom ADP2000.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ens-prislista/ kostanden varje gång uppgift hämtas eller ändras

    - - - Uppdaterad - - -

    Och här är tjänsten som används, men är via transportstyrelsen http://www.bilvision.se/tjanster.html?serv-bilregister

    Och prislistan på fler tjänster http://www.bilvision.se/blikund.html?prislista

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag undrar. Den här bilvision-tjänsten och transportstyrelsen är ju tjänster som innehåller mycket mer information än vad t.ex. Biltema är intresserade av när man gör en slagning i deras register. Den stora skillnaden är ju att de tillhandahåller person-information om den som äger bilen, något som Biltema skiter i.
    Den enda infon de hämtar från registret är ju chassienummer, modell, effekt, cylindervolym och registreringsdatum/tillverkningsdatum. Sen kompletterar de ju informationen med motorkoden.
    Detta är ju bara en bråkdel av den info som finns i VTR.
    I vilket fall, om du/ni jobbar på ett ställe där man kan mata in regnr och få information om fordonet, kolla runt lite om ni hittar ajskbil.mdb. Jag skulle vara evigt tacksam för nyare versioner än 2007, jag tror den där filen producerades åtminstone ett par år senare än 2007, även om den nu kanske är ersatt av online-funktioner

Liknande ämnen

  1. Tips på bra självplocks skrotar från Örebro och uppåt
    Av Glader9991 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-26, 01:18
  2. Vad är det för fel på folk?!
    Av _Strongman_ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 18:28
  3. Skrotar i västagötalandslän ??
    Av Mekarbruden i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 13:13
  4. SAAB skrotar!
    Av _The_Ghost_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 15:16
  5. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •