Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Dämpare och fjädrar till 9000 Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Dämpare och fjädrar till 9000 Aero

    Hej,

    Jag har en 9000 Aero 1996 som jag precis ställde på efter 3 års förvaring i garage. Dämparna börjar ta slut och fjädrarna är inte så fräscha de heller så jag går i tankar på att byta ut hela paketet. Bussningar och leder i framvagn är fräscha och de i bakvagnen ska bytas ut.

    Nu verkar det ju dock som att det inte går att få tag i dämpare och fjädrar till AERO någon annanstans än på SAAB längre. De vill ha nästan 15000 kr för en uppsättning Aero dämpare och fjädrar vid varje hjul vilket är lite väl saftigt för min plånbok. Jag skulle ju kunna montera komponenter avsedda för standardchassit men det känns lite trist.

    Så min fråga är då vad det finns för alternativ? Jag vill inte ha en studsig bil där man biter sig i tungan när vägen blir ojämn, den helst inte sänkas något jämfört med Aero-chassit heller, en liten sänkning kan jag dock leva med. Det ska vara kvalitetskomponenter till ett "rimligt" pris som resulterar i ett chassi så nära original Aero chassit som möjligt. Lite fastare gör inget.

    Har kikat på Bilstein B4 och B6-dämpare tillsammans med fjädrar från Lesjöfors. Hur är de dämparna? B6 är mer eller mindre dubbelt så dyra som B4, är det värt skillnaden? Hur är Lesjöforsfjädrarna i hårdhet? De ska sänka 25mm jämfört med standardchassit men eftersom Aeron redan är sänkt 15(?)mm bör det resultera i en sänkning på ca 10mm i mitt fall vilket är helt ok.

    Bilstein B4: http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=4416
    Bilstein B6: http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=4421
    Lesjöfors fjädrar: http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=2924

    Vad tror ni?

    Tack på föhand.

    /Martin
    Senast redigerat av Wallborg den 2014-07-31 klockan 13:03.

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Aeron är sänkt 10 mm
    tyvärr sänker nästan alla satser 30 eller 40 mm
    letar själv ungefär samma som du

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Aeron är sänkt 10 mm
    tyvärr sänker nästan alla satser 30 eller 40 mm
    letar själv ungefär samma som du
    Okej så kanske det var. Ja många gör ju det. Då känns Lesjöfors 25 mm bäst, 15 mm ytterligare sänkning är inte så farligt. Nu är frågan vilka dämpare man ska ha bara...

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Bilstein är av högsta kvalitet. Så det är ett mycket bra val. B4 ska ju motsvara standard & B6/B8 är ett sportigare alternativ som är hårdare. Koni finns också om du vill ha ett alternativ.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Bilstein är av högsta kvalitet. Så det är ett mycket bra val. B4 ska ju motsvara standard & B6/B8 är ett sportigare alternativ som är hårdare. Koni finns också om du vill ha ett alternativ.
    Har du någon koll på om den standard som B4 ska motsvara är standardchassit. Vill helst inte göra ett nedköp från Aero-dämparna som sitter på nu. B6 har jag hört kan vara lite i hårdaste laget för vardagsbruk. Koni finns ju också ja men ska man använda dessa kräver det att man bygger om och anpassar främre fjäderben om jag har förstått det hela rätt?!

    Mvh
    Martin

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Bygga om främre till Koni är lätt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Finns Saab väghållningssats till 9000 att köpa fortfarande ?
    Det är ju samma delar som till Aero och var tidigare vettigt prissatt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Finns Saab väghållningssats till 9000 att köpa fortfarande ?
    Det är ju samma delar som till Aero och var tidigare vettigt prissatt
    Jag tror inte det. Vet att Speedparts hade den förut men kan inte hitta den där nu.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg Visa inlägg
    Har du någon koll på om den standard som B4 ska motsvara är standardchassit. Vill helst inte göra ett nedköp från Aero-dämparna som sitter på nu. B6 har jag hört kan vara lite i hårdaste laget för vardagsbruk. Koni finns ju också ja men ska man använda dessa kräver det att man bygger om och anpassar främre fjäderben om jag har förstått det hela rätt?!

    Mvh
    Martin
    Nej, tyvärr vet jag inte. Jag hade B6 med H&R sänkfjädrar på min 9000Aero -96. Jo, det var nog allt lite hårt för en vardagsbilist. Men passade mig bra just då. Koni har jag inte haft på 9000, bara 9-5. Men RZ som svarat har erfarenhet av Koni på 9000.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Smaksak.. allt kommer kännas som en dröm jämfört med det du har idag oavsett.
    Jag åker konidämparna på max firmness och fjädrar som är bra mycket hårdare än orginal och trivs ändå med komforten..
    B4orna och 25/25 kommer troligen kännas väldigt likt orginalchassit som det var när det var nytt. Dock är ju 9000 lite baktunga enligt mig så 40/25mm hade kanske passat bättre.. menmen, lycka till och hoppas du blir nöjd!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg Visa inlägg
    Nu verkar det ju dock som att det inte går att få tag i dämpare och fjädrar till AERO någon annanstans än på SAAB längre. De vill ha nästan 15000 kr för en uppsättning Aero dämpare och fjädrar vid varje hjul vilket är lite väl saftigt för min plånbok. Jag skulle ju kunna montera komponenter avsedda för standardchassit men det känns lite trist.
    Om fjädrarna inte säckat/gått av bör de behållit sin styvhet och kan behållas? Om du nu inte vill ha hårdare fjädring förstås.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Tack för alla råd och tips! Det lutar åt Bilstein B4 med Lesjöfors fjädrar.

    Mvh
    Martin

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    9000 märks det väldigt stor skillnad på om det sitter nya fjädrar och dämpare, större skillnad än på en gammal 900 tycker jag.

    B4 kommer bli mycket bättre än de som sitter på, men jag hade köpt B6 för det blir roligare när det svänger. Åker du 16" originalhjul så blir den inte så stötig tycker jag, men visst blir den hårdare än original.

    Jag hade köpt en sänksats, typ 30/30 eller 40/40. Om bilen skulle bli lägre bak än fram (vilket ser förjävligt ut) så är det tacksamt och kapa fjädrarna fram på 9000 då fjäderformen tillåter det, ett halvvarv eller så gör det antagligen "lagom". Det finns 60/40 satser och köpa också, men det kan nog kanske bli lägre än du vill ha.

    Bakre länkarmsbussning (fram) i polyuretan istället för gummi gör bilen trevligare och svänga med också. Många eftermarknadsbussningar i gummi är för mjuka och blir skrot riktigt fort och då blir styrkänslan typ nolla.

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    9000 märks det väldigt stor skillnad på om det sitter nya fjädrar och dämpare, större skillnad än på en gammal 900 tycker jag.

    B4 kommer bli mycket bättre än de som sitter på, men jag hade köpt B6 för det blir roligare när det svänger. Åker du 16" originalhjul så blir den inte så stötig tycker jag, men visst blir den hårdare än original.

    Jag hade köpt en sänksats, typ 30/30 eller 40/40. Om bilen skulle bli lägre bak än fram (vilket ser förjävligt ut) så är det tacksamt och kapa fjädrarna fram på 9000 då fjäderformen tillåter det, ett halvvarv eller så gör det antagligen "lagom". Det finns 60/40 satser och köpa också, men det kan nog kanske bli lägre än du vill ha.

    Bakre länkarmsbussning (fram) i polyuretan istället för gummi gör bilen trevligare och svänga med också. Många eftermarknadsbussningar i gummi är för mjuka och blir skrot riktigt fort och då blir styrkänslan typ nolla.

    Kolla skick på topplagring/fjäderbenslagring också, har sett det glappa flera millimeter på några bilar. En bil glappade det så illa på att det syntes på att däcket blev snedslitet.

    Nu var det exakt samma pris, men dämparna finns på Neobrothers också http://www.neobrothers.co.uk/complet...00-p-2921.html

    Bara handla där de har billigast frakt typ. De har billiga fjäderbenslagringar också om det behövs, typ halva priset mot Sverige.
    Senast redigerat av joH900 den 2014-08-04 klockan 22:33.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    9000 märks det väldigt stor skillnad på om det sitter nya fjädrar och dämpare, större skillnad än på en gammal 900 tycker jag.

    B4 kommer bli mycket bättre än de som sitter på, men jag hade köpt B6 för det blir roligare när det svänger. Åker du 16" originalhjul så blir den inte så stötig tycker jag, men visst blir den hårdare än original.

    Jag hade köpt en sänksats, typ 30/30 eller 40/40. Om bilen skulle bli lägre bak än fram (vilket ser förjävligt ut) så är det tacksamt och kapa fjädrarna fram på 9000 då fjäderformen tillåter det, ett halvvarv eller så gör det antagligen "lagom". Det finns 60/40 satser och köpa också, men det kan nog kanske bli lägre än du vill ha.

    Bakre länkarmsbussning (fram) i polyuretan istället för gummi gör bilen trevligare och svänga med också. Många eftermarknadsbussningar i gummi är för mjuka och blir skrot riktigt fort och då blir styrkänslan typ nolla.

    Kolla skick på topplagring/fjäderbenslagring också, har sett det glappa flera millimeter på några bilar. En bil glappade det så illa på att det syntes på att däcket blev snedslitet.

    Nu var det exakt samma pris, men dämparna finns på Neobrothers också http://www.neobrothers.co.uk/complet...00-p-2921.html

    Bara handla där de har billigast frakt typ. De har billiga fjäderbenslagringar också om det behövs, typ halva priset mot Sverige.

    Tack för ditt svar! Jag kommer köra på B4, ekonomin tillåter inte merkostnaden som B6 innebär tyvärr.

    Yes en lite sänkning blir det i form av Lesjöforsfjädrar, tror att det blir lagom men vill helst slippa kapning av fjädrarna.. det känns lite läskigt. :P Får se hur det ser ut när allt väl är monterat.

    Bakre länkarmsbussning i fram är redan i polyuretan faktiskt, överlag så är bussningarna i framvagnen fräscha, eventuellt så behöver de i styrväxeln bytas.

    Bra tips angående fjäderbenslagringen, hur kollar man lättast om det är glapp utan att lossa på någonting? Beställer gärna alla delar jag behöver innan jag börjar skruva då jag inte kan ha bilen stående för länge. Alla bussningar i bakvagnen kommer att bytas ut mot nya i gummi, visserligen eftermarknads men förhoppningsvis ska de hålla sig fräscha ett tag iaf...

    Förresten, har du (eller någon annan) koll på vilken typ av skruv det ska vara till bakre stötdämparna? Vet att de sällan går att få bort utan vinkelslip eller annan form av våld så ett par sådana vill jag införskaffa innan jag börjar. Såg att de är restade på Speedparts men får jag bara dimension, gänga, längd osv ska jag nog kunna skaka fram ett par på annat vis.

    /Martin

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Är intresserad av en recension på hur det blev efteråt!

    Jag köpte G&M motorsports 40/35 sänkningssats på chassit.se till min A50 och bilen blev såklart lägre bak än fram ändå..
    Körde så i något år och sen bytte jag till kapade standardfjädrar bak och det blev märkbart bättre. Godset på de sänkfjädrarna var mycket tunnare än på originalfjädrarna. Dämparna var inte mycket att hurra över heller.
    Man får vad man betalar för.. Har Lesjöfors/Kilen på min og900 och är riktigt nöjd med dom så jag är lite sugen att testa Lesjöfors på min 9000 med!

    Speedparts har en monteringssats för stötdämpare bak: http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...bak/85010.html
    Dock så står det att dom är tillfälligt slut just nu.

    EDIT: Missade att du skrivit att du hittat dom på speedparts.. my bad!

    /Anton
    9000 2.3T A50

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Är fjäderbenslagringen riktigt kass (som den va på den bilen jag fick byta på) så räcker det med att du hissar upp bilen så hjulet hänger fritt i luften och rycker i fjädern fram och tillbaka mot dig/ifrån dig. Då rörde sig hela fjäderbenet ordentligt.

    Bättre alternativ som är mer "exakt" borde va å släppa på de tre bult som håller benet i karossen uppe i tornet och trycka ned det ett par centimeter i tornet. Då borde man kunna snurra på tallriken också och höra/känna hur lagret känns.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Luban Visa inlägg
    Är intresserad av en recension på hur det blev efteråt! ...............................

    /Anton
    Lite återkoppling nu då.

    Jag har nu kört några dagar efter uppgraderingen och jag måste säga att jag är enormt nöjd! Bilen ligger MYCKET bättre på vägen och kurvtagning är en fröjd jämfört med tidigare. Angående komfort så är den fortfarande bra. Visst, chassit känns väldigt fast men inte stötigt.

    Komponenter som byttes:

    Bistein B4 både fram och bak.
    Lesjöfors 25 mm sänkfjädrar fram och bak.
    Alla bussningar i bakvagnen byttes till nya i gummi bortsett från krängningshämmarbussningarna som byttes till nya i polyuretan.

    Detta till en kostnad av 6000 kr, allt beställdes från Partsforsaabs i England.

    Tidigare har alla bussningar i framvagnen bytts mot polyuretanbussningar där det fanns att tillgå och nya i gummi på resterande.

    Kort sagt, mycket nöjd och allt till en överkomlig summa. Nu saknas bara ett fjäderbensstag...


    /W

    EDIT: Skruven till bakdämpare/krängare var för övrigt en M12, 110 mm lång.
    Senast redigerat av Wallborg den 2014-08-22 klockan 20:47.
    9000 Aero -96

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg Visa inlägg
    Nu saknas bara ett fjäderbensstag...

    /W
    Du kommer att känna en sjuk skillnad då.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Du kommer att känna en sjuk skillnad då.
    Ja jag har hört det. Måste bara hitta ett, det är restat på Speedparts..
    9000 Aero -96

Liknande ämnen

  1. skillnad på dämpare o fjädrar Aero vs 2.3T
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 14:47
  2. Val av dämpare och fjädrar till 9-3ss
    Av Hamilton i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 19:53
  3. Dämpare och fjädrar till en aero Passar det?
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 10:02
  4. og9-3 Aero-dämpare och fjädrar på en og9-3 SE?
    Av rjonsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 03:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •