Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 99 Turbo, konstig del

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Saab 99 Turbo, konstig del

    Hej

    Har en kompis i England som har en 99 Turbo, motor 79-82 enligt uppgift. Han har en del som han kallar "turbo warm up pressure regulator". Vad är det på svenska? Var får man tag i en ny?

    Tacksam för hjälp.

    (har försökt ladda upp en bild, men lyckades inte)

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    är det inte styrtrycksventilen han menar då? Den är ju speciell på tidiga turbo om det är så han menar. De senare har ju ingen laddtrycksupprikning utan det sköts separat på de senare om jag inte är ute och cyklar.
    Aluminiumburk som sitter ihop med sex skruv, två bränsleanslutningar på toppen plus laddtryck.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Om jag bara visste hur man laddade upp bilden.. :-)

    Prylen ser lite ut som en del av en vattenpump, men en del som verkar ansluta direkt mot motorblocket och en del där man ansluter en gummislang, och däremellan flödar vatten styrt av en termostat man ser på bilden (som en vanlig kylartemostat). Sedan finns det ett litet rör som troligen ska anslutas till nogot också.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ja då är det nog inte det jag menar............

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej Stefan

    Jo, jag tror att du har rätt och att det är jag som missuppfattat vilken del det gäller. Nu kallar han det för "turbo fuel pressure regulator" och jag tror att det är den prylen du beskriver ovan. Heter den "styrtrycksventil"? Och har du någon aning om var man får tag i en sån ny?

    Mvh Staffan

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    bor han i england så borde det finnas firmor som har sådana utbytes ? Googla på boschnumret som står på den så brukar det dyka upp nåt. Nya från bosch är ju inte att tänka på även om jag tror de nyligen startat med en del egna renoverade via sitt eget klassiska sortiment. Antar att det mest är Mercedes där än så länge.
    Det är ju ganska vanligt att de ger upp, sitter ett tunt membran i dem som brukar spricka och då läcker det ut bränsle.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Problemet är att han har testat tre begagnade och nu vill han ha en ny. Men det är Bosch som är tillverkare?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    har han testat flera begagnade kanske han har den gamla lös och kan läsa boschnumret? Finns några att välja på beroende på årsmodell så man kan ju kolla om han har rätt överhuvudtaget.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Har lyckats få tag i Bosch-numret: 0438140122. Verkar dock svårt att få tag i delen.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det är ju inte ens rätt del så den är ju ingen ide att leta reda på. Den hör hemma på Ford Sierra 2.8. Det bästa till att börja med är att ta chassinumret och kolla med nån som har reservdelskataloger kvar och få rätt saabnummer till att börja med. Då kan man få fram rätt boschdel. Tyvärr kan man inte gå via bosch för de listar bara en regulator numera och den är troligen inte rätt den heller eftersom det finns flera olika beroende på årsmodell.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tyckte det var skumt när jag googlade på numret och fann att det var en Ford-del. Antingen hade man samma i SAAB (knappast troligt) eller så var det helt enkelt fel nummer. Det där med reservdelskataloger lät intressant, någon idé om var man hittar en sån?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ibland kan det ju vara samma som till andra bilmärken såklart men i det här fallet är det inte så. Har du nån lokal saab återförsäljare kan du ju alltid börja där, har du tur kan de ju ha kvar papperskatalogerna. Själv har jag bara upp till -73 men nån annan här kanske kan bistå.
    Sen är det ju frågan om det är originalmotorn eller om den är bytt?, förutsättningarna att få rätt del är ju också att det matchar bilen ifråga så ingen har varit där och städat bort nån funktion i samband med nåt motorbyte.

Liknande ämnen

  1. har bytt turbo men nu är tomgången konstig. s
    Av Jon_vmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 21:06
  2. Saab 9000 Turbo -88 konstig vid kallstarter!
    Av styris i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 01:31
  3. Saab 9-5 Konstig ACC
    Av göken i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 19:54
  4. Turbo fråga (kanske lite konstig)
    Av Saab9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 04:54
  5. saab 9000 cse 2.0 turbo -93 konstig hjälp
    Av Stefan.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 08:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •