Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Glapp i Servon Saab 9000 1998 CSE A50

  1. #1

    Glapp i Servon Saab 9000 1998 CSE A50

    Hej där Saab club, detta är andra tråden jag skapar här men nu är det snart dags för premiär roadtrip, (flyttning från föräldrar), då min å så älskade Saab 9000 måste rulla. Förra tråden jag gjorde handlade om att bilen stod och läckte el, det var ett relä som hade gått sönder i det fallet.

    Nu är vi vid styrning. När jag "kör rakt" med bilen så finns det ett litet glapp mellan höger och vänster. För att förtydliga detta lite. Om jag svänger åt höger så finns det inget glapp i ratten under svängläge, detsamma gäller om jag svänger vänster. Kör jag rakt fram så kan jag sitta och vicka lite på ratten, säg en cm, utan att bilen reagerar på detta. Skulle jag sitta och vicka 1 cm på ratten under svängning så noterar bilen detta och svänger. Det är svårt att beskriva via text.

    Bilen var nyss inne på 19000 mils service och har gått ca 17 000, när den var här inne så sa jag åt killarna på verkstaden att kolla på styrning och när jag hämtade ut bilen sa han att han hade öppnat upp styrning och skruvat åt allt. Personligen kände jag ingen skillnad. Det ska tydligen inte vara något problem att få den genom besiktningen ändå, men jag stör mig på småfel och att ha lite lös ratt är jobbigt.

    Nu undrar jag om det är någon här som har någon aning om vad det kan vara för fel. Jag har försökt att beskriva problemet så tydligt som möjligt och om det är något ni undrar över så är det bara att skriva. Bilen är en Saab 9000 A50 CSE 2.0T från 1998.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Glappa styrleder? Fast det borde de ha upptäckt på verkstan isåfall kan man ju tycka.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Glappa styrleder? Fast det borde de ha upptäckt på verkstan isåfall kan man ju tycka.
    Jo kanske, jag vet inte riktigt. Som sagt, det är inget större problem men jag stör mig riktigt mycket på småsaker och om bilen ska rulla långt nu så kan det vara trevligt att man inte behöver sitta och tänka på att det är lite löst i ratten.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Det finns en bult man kan dra åt kvarts varv och den blir som en Ferrari...
    Den sitter under en gummi damasker precis där rattstången går ut ur kupen (vid pedalerna).
    Damaskern är bara i trädd i en plåtkant i kupe väggen så det är "bara" att krångla loss den och
    i knuten under så drar du åt den med en 13mm nyckel (tror jag att det var).

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det finns en bult man kan dra åt kvarts varv och den blir som en Ferrari...
    Den sitter under en gummi damasker precis där rattstången går ut ur kupen (vid pedalerna).
    Damaskern är bara i trädd i en plåtkant i kupe väggen så det är "bara" att krångla loss den och
    i knuten under så drar du åt den med en 13mm nyckel (tror jag att det var).
    Men kommer detta att lösa glappet? På verkstaden, Mechanum, så sa han att han hade dragit åt bultarna men att det fortfarande fanns ett glapp. Jag menar, är det ens bultarna som skapar glappet? Det är det jag inte vet.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Prova, det är en enkel och billig reparation. Man får dra åt klämringen ordentligt med bulten. Det hjälpte på mitt glapp efter forums tips, t.ex: http://forum.saabturboclub.com/showt...glapp+styrning

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Prova, det är en enkel och billig reparation. Man får dra åt klämringen ordentligt med bulten. Det hjälpte på mitt glapp efter forums tips, t.ex: http://forum.saabturboclub.com/showt...glapp+styrning
    Jag ska gå ut och kika på det efter att jag har besiktigat bilen. Jag vill inte göra sönder något precis innan besiktning eftersom att jag flyttar 70 mil om 1.5 veckor och verkligen är i behov av den.

Liknande ämnen

  1. Bakbroms : Saab 9000 Aero, 1998
    Av dboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-04, 17:31
  2. Saab 9000 CSE 2.3T 1998 Centrallås-problem
    Av Brokkoly i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •