Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Svårlöst problem med oljetryck B2x5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148

    ska det vara packningng vid oljetryckreduseringen?

    Har problem med mitt oljetryck på min 9-5:a 2,3 ltt-00 igen.

    Det jag har gjort är tagit bort balans axlar och knackat in lagrena och satt pluggar.
    nya lager både vev o ram och axeallager.
    Och bytt drevena i oljepumpen.
    tillsammans med att byta block till ett t5 block med kolvar.
    detta gjordes för ett år sedan och har fungerat fram tills nu.

    sen har jag efter problemet kom kollat lager o dom är bra.
    tagit ner och kollat bakom kamkedjekåpan, hittade inget fel.
    Bytt oljepickuppen och lite nya o-ringar.
    men har fortfarande problem med oljetrycket.
    det värkar komma egter jag gasat lite hårdare med varm motor
    För det fungerade klockrent hem (ca3,5mil) pendlings fart.
    men började bråka dagen därpå när jag gasade på lite mera.
    felet kom först gången nu nyligen vid acc upp på motorvägen.

    så idag kollar/byter jag oljetryckreduseringen både vid filtret och direkt i kam kåpan mot de som siyter på min andra 9-5:a somm fungerar bra. Men då fick jag se att på den sitter det ingen kopparpackning på skruven. Och jag mins att jag satte dit en vid motorbytet i tron att jag tappat bort den. Hur är det orginal? Ska det sitta packning eller inte? Kan den ställa till problem?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    Jag struntade i packningar på båda bilarna men ingen skillnad i trycket på problembilen efter bara mågra sekunder på tomgång.
    glömde skriva att jag bytt trycksensor nyligen också utan att det gjorde nytta.

    min nya teori är att röret som går i tråget och skickar olja uppåt toppen inte sitter ordentligt eller släpper vid högt tryck snarare.
    folk som konverterar från t7 block till t5 vilket rör används då? Har för mig att t5 (9000) röret inte passa med t7 tråget.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441
    Från motornummer T010438 på 9000, det blir väl ngn gång under 96, är det samma rör som på T7-motorerna. (Art nr 9175696)
    Det tidigare röret säljs heller inte längre. Art nr 9130618.

    Beträffande oljereduceringen ska det sitta en aluminiumbricka vid pluggen.

    Nya drev i oljepumpen skriver du. Men hur ser transmissionskåpan och oljepumpslocket ut? Repigt?
    Kärvar kolven i reduceringsventilen?
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    Kåpan syns inget på, locket syns lite på men inte mycket. Såg likadant ut när jag satte dit det förra året och har ju fungerat fram tills nu.
    Det är det gammla röret från 9000 som satt i denna motor. Men byte till det från min gammla t7 motor pga tråget tog i har jag för mig.
    kolven i reduseringen kärvade inte trillade ut jätte lätt av sig självt bara fjädern kom bort.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148

    Svårlöst problem med oljetryck B2x5

    Detta kommer handla om min Saab 9-5 2,3ltt -00 med något steg1 av okänd leverantör.

    hösten 2012 rasade motor(t7).
    vinter 2012 & våren 2013.
    tog jag motorblock med kolvar, stakar & vev från en 9000 2,3T -96.
    jag valde att låta balansaxlarna sitta kvar, men tog bort kedjan.
    satte ny vevlager, ramlager och axiallager och ny komplett satts med kamkedja.
    tog toppen från min rasade motor och bröstkåpor m.m. från den motorn.

    Då hade jag problem med oljetrycket på låg tomgång med varm motor.
    så jag byte dreven och packningar till oljepumpen men det blev inte bättre, kollade lagerspel m.m. men kom fram till att problemet låg vid balansaxlarna.
    så jag köpte ett kit att ta bort axlarna & den hydrauliska spännaren(av någon här på vårt forum).
    och efter jag knackat in lagerna och monterat pluggarna(gängade upp till m6 och satte skruv i hålet till spännaren) så fungerade bilen bra.

    Så har det varit nu ett år.
    Ibland har man hört att bilen smattrat lite i ventilerna när den varit kall i ca 20sekunder. så jag trodde jag skulle behöva göra rent lyftarna men har liksom skjutit det framåt hela tiden.
    bilen har inte dragit en droppen olja sen dess.

    Så nu för några veckor sedan när jag var ut på långfärd.
    så började den varna för oljetrycket igen.
    kollade nivån då och det var låg helt plötsligt, så fyllde upp och startade men den varna fortfarande.
    Sen dess har det inte försvunnit någon olja och det finns inga synliga läckage.

    så nu har jag haft nere tråget flera gånger. kollat lager som ser bra ut.
    kollat uppe i toppen efter kontigheter, det ända där är att ett av överfallet syns att det blivit ett litet märke på.
    Bytt givaren. Och hittat en lös jordning på insuget som dragits fast igen.

    Tagit ner motor igen för att kolla bakom kamkedjekåpan, tänkte om något hade lossnat och läckte tryck där.
    men det ända var att jag inte satt lim på klacken där oljekanalen går ut från block och ska stoppa mot kåpa. nu är den limmat.
    satte ihop igen och bytte då även silen(kanske även gjorde det redan förra året men mins inte så det blev en ny nu iaf).
    kollade även oljepumpen då men inget konstigt där häller.
    då även ny olja och filter.

    Då fungerade den bra hem(3,5 mil) men dagen därpå började den varna igen efter liten shoppingtur.
    Så jag började fundera på reduceringarna både i kåpan och vid oljefiltret. Så dom bytte jag mot dom som satt på min andra 9-5:a som fungerar.Såg inget konstigt med dom häller.
    Men ingen skillnad.

    Så igår tänkte jag om röret i tråget inte tätar ok,det som går från filtret och styr olja upp i blocket i bakkanten.
    Har nämligen fått för mig att den pumpar runt olja men trycket försvinner på väg upp till toppen.
    man hör nämligen att den tickar i ventilerna lite ibland och lagerna ser ju bra ut.
    min givare är även flyttad till hålet vid vevhusventilationen plastbehållare och pluggad över startmotorn.
    röret läckte iaf inte men satte nya o-ringar där iaf, hade redan tagit hem så lika bra.
    fungerade bra ett litet tag men när jag skulle köra ut bilen började den varna igen.

    Suck jag har helt slut på idéer vad jag ska kolla här näst.
    tänkte som lite desperat handling flytta över drev kåpa m.m. från oljepumpen på min andra bil, byta och se om problemet ändrar sig men jag räknar nog inte med det.
    Andra idéer vad jag ska göra?
    Har haft funderingar om lagerna från balasaxlarna kan ha flyttat på sig men det värkar väll ändå väldigt osannolikt, såg inte några öppna hål när jag hade kåpan nere nu senast.
    Någon som har en lista på vad trycket skall vara vid olika varvtal(jag vet bara att det ska vara 2,5bar vid straxt över 2000varv/min)?
    Tänkte nämligen mäta upp trycket mera exat ikväll så man vet säkert.

    Alla idéer ni kan komma med är välkomna behöver bilen nästa vecka.
    Inte roligt att åka en heldag med hela familjen i lek/banbilen utan acc, inredning & bröligt 3" system.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    248
    Det finns en faktor som du inte verkar ha kollat något man inte tänker på och det är OLJETRYCKSREDUCERINGSKOLVEN jag ska berätta om vad jag råkade ut för,faktiskt jag fick för högt oljetryck vilket hade sitt ursprung från OLJETRYCKSREDUCERINGSKOLVEN som hade fastnat med ett gräsligt oljeläckage som som följd,nu var ditt problem det motsatta nämligen för lågt oljetryck om jag fattat det riktigt. Nu får jag spåna lite här TÄNK om din reduceringskolv har fastnat i en annan position och skapar ditt problem? Nåväl jag löste mitt problem med att ta ut reduceringskolven (enkelt) och putsa bort grader med fin slipduk,jag tror att spåna lite kan vara kreativt.
    Berätta hur det gick.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    Reduseringarna har jag redan kollat och bytt, utan framgång.

    har idag även testat byta allt som har att göra med oljepumpen utom kåpan mellan min två 9-5:or. Det hjälpte inte häller.
    men sen skarvade jag dit våran oljtryckmätare vi har på jobbet för att kolla hur illa det är.
    den säger ungefär 4bars tryck på ganska hög tomgång och går upp till 8bar om jag varvade lite. Så det ser nu ut som det helt enkelt är fel även på den nya givaren.
    Försöka hitta en ny givare i morgon så kanske bilen får komma hem sen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176
    En B235-motor skall enligt SAAB WIS hålla minst 2,5 bars oljetryck vid varm motor (105 grader) och 2000 rpm med 10W/30-olja.
    Oljetryckslampan börjar lysa under 0,3-0,55 bar.
    Oljetrycksreduceringsventilen skall börja öppna vid 3,8 bar.

    Ett oljetryck på 8 bar är alldeles för mycket (men inte ovanligt på en SAAB tror jag)
    Även jag mätte upp oljetrycket på min og9-3Aero -00 och fann ett alldeles för högt oljetryck på höga varv. Efter att ha kortat av reduceringsventilens fjäder 2,25 varv började det bli ett någorlunda vettigt maxtryck. Men fortfarande måste jag "varva försiktigt" innan motorn (oljan) blivit varm för tycket går fortfarande lätt upp till 6 bar.

    En ny fjäder har en totallängd på ca 63 mm. Min fjäder håller nu en längd på ca 56,5 mm
    En minskning av fjäderlängden påverkar inte oljetrycket vid tomgång eller på mellanvarv utan minskar bara maxtrycket.

    Per L

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    Min mätning av trycket var med kall olja med varm motor idag låg det lägre.
    iaf bytte jag givaren och hittade öven en skada på kabeln upp vid huvudstammen, vilket hade skapat konstiga fenomen på lampan.
    så nu funkar det bra o bilen är hemma igen

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårlöst lambda problem p0134 p1133 B2x5
    Av shadow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-10-09, 18:50
  2. Problem med oljetryck ng900
    Av Borg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 22:16
  3. P1141 svårlöst, behöver experthjälp
    Av mse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 20:38
  4. Problem med oljetryck
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 19:49
  5. Problem med oljetryck og 900
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •