Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Felsöka hög oljeförbrukning OG9-5 B2x5

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    Felsöka hög oljeförbrukning OG9-5 B2x5

    Hej!

    Vår kära 9-5 har sedan vi köpte den för två månader sedan dragit stora mängder olja. Förbrukningen varierar mellan 1 liter per 40 mil till 1 liter per 100 mil. Detta är för mycket även för en saab och resulterar i ganska många kronor för olja. Förra ägaren är just nu på semester och jag har ingen uppgift om hur länge den betett sig så här.

    På fredag ska bilen in på verkstad för felsökning. Jag undrar var de skulle behöva leta alt. vilka tester de skulle kunna göra för att ställa diagnos. För mig är det viktigt att man säkert kan säga vad felet är så att jag sedan kan gå vidare med rätt åtgärd (t.ex. byta kolvar eller turbo). Jag har ingen lust att ändra saker på "måfå" om det går att undvikas.

    Bilen uppvisar följande symtom:
    Lite vit rök vid kallstart under kanske 10 sekunder. Ingen rök under gång. Kanske en lätt doft av avgaser i kupén vid kallstart, men inte säkert.
    Turbon laddar bra (mellan gult och rött vid fullt pådrag)
    Motorn låter bra.
    Kompprov med en gammal kompprovare visade på 12 bar för alla cylindrar vid kall motor. Gjorde inget kompprov med olja i cylindrarna eftersom jag inte fick några bra mätvärden alls.
    Inga synliga läckage på marken hur länge bilen än står.
    Har testat att köra motorn några minuter och varva lite utan att det droppar ned på parkeringen.
    Vevhusventilation byttes av mig för en månad sedan inkl. backventiler. Det gamla systemet verkade inte vara igenkorkat.
    Har inte lyft bilen än och känt på undersidan, så kanske läcker det ut olja sakta någonstans som bara syns när man kör.
    Kan se en del gamla slangar som ser torra ut längst till höger i motorutrymmet sett från bilens färdriktning.
    Bilen har gått 18100 mil.

    Som sagt, det viktigaste är att jag får reda på vart felet faktiskt är, men alla tester hittils säger att motorn är bra. Alla verkstäder jag pratar med säger att det absolut inte är turbon eftersom det är en Aero och TD04, men jag känner mig inte absolut säker på att det behöver vara så. Bör de kolla efter olja i turbon och/eller laddluftkylaren? Leakdowntest? Något annat jag missat? Bör en bra verkstad (Holmgrens) hitta felet på egen hand utan allt för många timmars letande?

    Bilen är mycket fin i övrigt och det är värt att få den bra igen. Tack för hjälpen!
    Senast redigerat av Etnoy den 2014-07-30 klockan 11:45.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    1. Turbo
    2. Kolvringar
    3. Ventiltätningar

    Rangordnade efter prioritet

    Bara för att bilen har en TD04 kan du inte lita på att det inte är fel på turbon. Visst, den är lite mer pålitlig än GT17 i de flesta fall, men turboaggregat är aldrig några evighetsmaskiner.
    När jag totalrenoverade motorn i min 9-3 Aero 01 vid sisådär 15-16 000 mil så var turbon helt slut visade det sig. Det var en original TD04. Motorn var trimmad till sisådär 300hk, men ändå. Det är inga evighetsmaskiner. Den drog 1L/100mil och jag är ganska säker på att det var en kombination av dålig turbo och dåliga kolvringar. Nu drar den i princip inget längre
    Senast redigerat av Brisse den 2014-07-30 klockan 11:56.

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Tack för svaret! Nej, bilen är inte trimmad. Jag ber dem kolla turbon i första hand oavsett vad de säger. Jag hoppas verkligen, verkligen att det är turbon eftersom den är relativt enkel att byta jämfört med kolvar och dylikt.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Förresten, noterade idag vid kallstart att det faktiskt kommer en del blå/grå rök från avgasröret. Det händer när jag gasade lite i på uppfarten men minskade i takt med att katalysatorn blev varm. Detta har jag faktiskt inte sett förut och får mig mer och mer att tro att den bränner olja och inte läcker.

    Eller är detta den enda varningen jag får vid oil sludge? Är det redan kört?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, det behöver inte vara oil sludge. Läckande turbo brukar också ge blårök vid uppstart. Turbon kan läcka både på luft och avgassidan, och en del av det som läcker på luftsidan brukar följa med in i förbränningskammaren. Dåliga ventiltätningar kan också ge blårök vid uppstart.

  6. #6
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Bra, det låter tryggare. Få se vad Holmgrens hittar för någonting på fredag, och att de inte behöver jobba allt för många timmar
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Gissar på turbon. Ungefär så gjorde min 9-3'a innan turbobyte, uppgradering av vevhusventilationen, byte av sil i tråget och kontroll/rengörning av ventilkåpan. Men börja med vevhusventilationen och turbokoll.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  8. #8
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873 Visa inlägg
    Hej

    Gissar på turbon. Ungefär så gjorde min 9-3'a innan turbobyte, uppgradering av vevhusventilationen, byte av sil i tråget och kontroll/rengörning av ventilkåpan. Men börja med vevhusventilationen och turbokoll.

    //Jesper #1873
    Vilken turbo hade du? GT17 eller TD04?

    Vevhusventilationen byttes för några veckor sedan utan större förändring.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Har man kört länge med felaktig vevhusventilation är skadan oftast redan skedd.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  10. #10
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Sådär, nu har Holmgrens gjort felsökningen. Inget fel på turbo eller så, ingen olja i turbons rör eller laddluftsystemet. Vi får sluta oss till att det är kolvringarna som börjar bli dåliga. Kolvarna i sig är OK eftersom kompprovet jag gjorde gav bra resultat.

    Då har vi fått lite mer kött på benen, känns bra!

    Är det en bra idé att stoppa in Wössnerkolvar? Ger detta högre bränsleförbrukning? Det är en bruksbil, får man problem med kolvslammer?

    Någon som har tips på en bra motorrenoverare inte alltför långt från Jönköping? Bilen är fin annars med undantag för lite smågrejer.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag har inte upplevt märkbart högre bränsleförbrukning eller kolvslammer med Wössner, men jag har inte haft de så länge än. Bara kört ett par hundra mil.

  12. #12
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Låter bra! Lika bra att sätta in smidda grejer så slipper man hela bekymret med oljeförbrukning och sludge. Nu till att hitta en lämplig renoverare alt. en kompis som vill göra det med mig.

    Ska se till att rengöra oljetråget och ev. byta sil snart också.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Låter bra! Lika bra att sätta in smidda grejer så slipper man hela bekymret med oljeförbrukning och sludge. Nu till att hitta en lämplig renoverare alt. en kompis som vill göra det med mig.

    Ska se till att rengöra oljetråget och ev. byta sil snart också.
    Komp bra, turbo bra... På vilket sätt är detta bra om den drar så mycket olja... Oljetråget eller silen äter väl inte upp oljan. Kan en turbo inte läcka på avgassidan? Jag bara undrar...

  14. #14
    OM du river för att byta kolvar (stort jobb), så är mitt erfarenheteräven låter ngn välrenommerad firma renovera toppen.
    Ska du lämna bort kolv-byte då blir det snabbt "baklänges-ekvation".

    Kolla med föregående ägare..., ärlig?

    Kanske prova lite "wd-40 metod"?

    Jag renoverade +Wössner i vintras, och har bara positiva erfarenheter så här långt:-)
    9-5 aero kombi -01.

  15. #15
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av exilturbo Visa inlägg
    Komp bra, turbo bra... På vilket sätt är detta bra om den drar så mycket olja... Oljetråget eller silen äter väl inte upp oljan. Kan en turbo inte läcka på avgassidan? Jag bara undrar...
    Mitt "Låter bra" var som svar till Brisse.

    Dåliga kolvringar orsakar oljeförbrukning. Jag tror att det har att göra med att olja läcker in i cylindern och förbränns sakta men säkert. De kollade turbon och laddluftsystemet, då antar jag att en märkesverkstad också kollat avgassidan på turbon efter olja. Det kommer inte ut olja ur avgasröret heller, bara lite sot ibland.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Har du sett om det är mycket oljekladd där vevhusventilationen går ut i turbons inloppsrör? Är det mycket olja där så kan det tyda på dåliga kolvringar. Det går att se om man lossar den tjocka slangen mellan luftmassamätare och insugsrör.

  17. #17
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Ola i norr Visa inlägg
    OM du river för att byta kolvar (stort jobb), så är mitt erfarenheteräven låter ngn välrenommerad firma renovera toppen.
    Ska du lämna bort kolv-byte då blir det snabbt "baklänges-ekvation".

    Kolla med föregående ägare..., ärlig?

    Kanske prova lite "wd-40 metod"?

    Jag renoverade +Wössner i vintras, och har bara positiva erfarenheter så här långt:-)
    Har just nu siktet inställt på T5-kolvar och stakar som en kille på forumet kan lägga in åt mig för bra pris. Då kommer också toppen att planas. Bör det göras något mer än planas när du säger "renovering".

    Jo, det kanske vore värt att testa wd40-metoden innan man ger sig på det här, du har rätt!

    Vad tror du om Wössner i en bruksbil? Får man problem med kolvslammer? Bilen går mycket på motorvägen (14 mil pendling enkel riktning i 120 km/h...) och ibland i stan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Har du sett om det är mycket oljekladd där vevhusventilationen går ut i turbons inloppsrör? Är det mycket olja där så kan det tyda på dåliga kolvringar. Det går att se om man lossar den tjocka slangen mellan luftmassamätare och insugsrör.
    Aha, detta är alltså ett test för att kolla kolvringarnas oljeläckage! Det ska förstås göras, vi har hittills bara använt uteslutningsmetoden.
    Verkstaden har kollat efter (och inte hittat) kladd i turbon, borde det inte vara kladd där om det är kladd i vhv-röret?

    Tack för tipset!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    En topplocksrenovering brukar bestå av planing, rengöring, ventilslipning, ventilsätesfräsning, byte av ventiltätningar, mätning av ventilfjädrarnas motstånd med mera...
    Det är inte alls dumt att göra på en gammal motor när den väl är isär.

    Att det skulle vara mer oljekladd beror på att läckande kolvringar släpper förbi mer förbränningsgaser ner i vevhuset vilket ger högre tryck och temperatur (och mer föroreningar i oljan), vilket gör att mer oljedimma försvinner ut genom vevhusventilationen. Det är en mycket dålig förutsättning för motorn att jobba i och oljan kommer ha mycket kort livslängd jämfört med en frisk motor.

  19. #19
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122
    Kassa topplocksbultar kan också vara en anledning till att det drar olja. Provade att efterdra min topp två gånger med original bultar men oljeförbrukningen var densamma. Köpte nya sträckbultar och monterade, då minskade förbrukningen från ~1l/40mil till ~1l/250mil.
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  20. #20
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    För alla som undrar så gjordes en större operation förra veckan. Begagnade kolvar och vevstakar från en Saab 9000 som gått 18000 mil samt nya kolvringar. Materialkostnad 3300 kr + 4300 kr arbetskostnad på en liten verkstad. Har sedan dess kört 200 mil och oljeförbrukningen är nästan nere på noll. Det var enligt mekanikern ganska stort kolvspel i de gamla kolvarna, så de ringarna var helt slut. Dessutom fick jag oljetråget och silen rengjord och det var enbart en liten bit koks, däremot har tråget varit nere tidigare vilket man kunde se eftersom det redan var uppborrat tidigare.

    Men i alla fall, oljeförbrukningen är fixad. Dags att ta tag i resten av grejerna på bilen nu.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning över 1L/100km och blårök vid kallstart OG9-5 B2x5 -01
    Av Saab 9-5 som älskar olja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-04-29, 23:25
  2. Vevhusventilation / Oljeförbrukning OG9-5 B2x5
    Av Göran Larsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •