Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Skruv till ventilkåpa 9-5

  1. #1

    Skruv till ventilkåpa 9-5

    Hejsan,

    Har kommit över en 9-5 med B205E årsmodell 2000 med ett visst renoveringsbehov.

    Då till problemet, kommer att behöva byta alla skruvar till ventilkåpan. Var kan man införskaffa dessa lättast och helst billigast?
    Ska tydligen vara partnr 92151832, stämmer detta? Hoppas att någon här inne har lite mer koll än mig.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Varför måste du byta alla skruvarna?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Varför måste du byta alla skruvarna?
    Ja det kanske var en överdrift, kan nog återanvända ett par men vissa var rejält skadade.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av galnegunnar Visa inlägg
    Ja det kanske var en överdrift, kan nog återanvända ett par men vissa var rejält skadade.
    Ta med dom till närmsta bygghandel som har skruvar och hitta något som ser lämpligt ut. Lär ju vara bättre än torxskiten som sitter original. Har själv planerat att göra detta när jag skall byta ut min ventilkåpa.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Använder ni inte momentnyckel? Klart det går sönder om man drar allt man har, men drar man med rätt moment håller de hur länge som helst.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Ta med dom till närmsta bygghandel som har skruvar och hitta något som ser lämpligt ut. Lär ju vara bättre än torxskiten som sitter original. Har själv planerat att göra detta när jag skall byta ut min ventilkåpa.
    I praktiken så fungerar vilken M8 x 35 (även M8 x 30 fungerar) med en tillräckligt liten skalle. Att man använder Torx är ju dock inte för att djävlas med hemmemekare som saknar dessa verktyg utanför att denna typ av skalle innebär en betydande förbättring jämfört med sexkantsskallar såväl som philips-skallar. Jämfört med sexkant så reducerar man drivvinkeln från 60 grader till 15 grader med Torx vilket innebär en betydande reducering av kontaktbelastningen som vill göra skruvskallen rund såväl som sprängkrafterna i hylsan. För en biltillverkare så innebär det enklare montage på tillverkningslinan såväl som bättre livslängd hos verktygen som används. Torx skallen utgör heller ingen försvagning av skallen vilket är fallet med philips-skallar, vilka för övrigt får sägas vara helt odrägliga att arbeta med.

    Att man sedan använder kullerskalle (MRT/DIN 7985/ISO 14583) är mest en kosmetisk grej.

  7. #7
    Perfekt, då ska jag kolla runt.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Jag hade nog föredragit insex före torx ändå. Visst är torx bra när dom är nya, men när dom väl börjat rosta så är det inte kul. Vissa av mina torx till ventilkåpan har börjat rosta och det skapar problem för mig. :/ Så jag måste försöka få tag på några insexskruvar istället.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Jag hade nog föredragit insex före torx ändå. Visst är torx bra när dom är nya, men när dom väl börjat rosta så är det inte kul. Vissa av mina torx till ventilkåpan har börjat rosta och det skapar problem för mig. :/ Så jag måste försöka få tag på några insexskruvar istället.
    Orsakar inte rostiga insex (eller andra typer av skruvar) lika mycket problem?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Orsakar inte rostiga insex (eller andra typer av skruvar) lika mycket problem?
    Man köper självklart rostfritt.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Rostfritt & alu. ihop kan ju ge problem då risken för korrosion ökar. Rostfritt är ju "ädlare" än alu, så om alun offrar sig så kommer alu.gängorna ge vika.

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Jag kör elförzinkade M8 insex, funkar bra

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Fast torx till ventilkåpan är väl ganska lindrigt jämfört med torx till oljetråget? :| alltid 3-4 skruvar som blir runddragna!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Orsakar inte rostiga insex (eller andra typer av skruvar) lika mycket problem?
    Insex brukar vara riktigt jobbiga att få bort då de rostat, då de är så små.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Rostfritt & alu. ihop kan ju ge problem då risken för korrosion ökar. Rostfritt är ju "ädlare" än alu, så om alun offrar sig så kommer alu.gängorna ge vika.
    Nu är det dock inte gängorna som korroderar utan materialet vid skruvskallen där smutsen runt skruven fungerar som elektrolyt. Detta kan ge upphov till problem men det beror lite på.

  15. #15
    För att avsluta tråden, efter att ha letat på diverse järnaffärer och byggvaruhus utan att hitta dessa skruvar (dåligt sortiment?). Så hade jag vägarna förbi biltema och där fanns en ask om 10st insex m8x30 kvar. Pris 14;90, Den fick det bli. Gick att återanvända några torxar, men det ser ju lite lustigt ut med insex och torx blandat. Fungerar gör det dock.

    Om någon har andra konkreta tips om var man kan handla torx/insex m8x35/30 får ni gärna bidra.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    http://verktygsboden.se/insexskruv/i...uv-mc6s-88-fzb
    Sen finns det säkert hos Swedol också.

  17. #17
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    m8x35mm är ju originalstorleken. Vågar man verkligen använda kortare skruv än 35mm?

Liknande ämnen

  1. Skruv till krängningsbussning gick av.
    Av Saab_Performance i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 21:13
  2. Skruv till ABS givare 900 -96
    Av fabbe72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 03:55
  3. Konisk skruv till vxl länkaget!
    Av Sterran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 19:36
  4. Skruv till kamöverfall? 9-5
    Av Matte76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 21:39
  5. Skruv till stora vingen till og900 -85
    Av 900lyxen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •