Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur växlar man rätt?

  1. #1

    Hur växlar man rätt?

    Hej,

    Detta må vara en mycket dum fråga men jag känner mig lite osäker, hur som helst jag kör en 9-3 SC 2006 kombi. När jag åker med annat folk så märker jag att många av dem liksom "håller fast" kopplingen i dragläget alldeles för länge när de ska växla t.ex 3:an till 4:an så när de väl släpper upp kopplingen helt skakar bilen till lite granna och för mig känns inte detta riktigt rätt för de måste ju slita väldigt mycket på växellådan/kopplingen? Sen är de ju sjukt drygt att åka med någon som kör så.

    När jag själv kör så släpper jag upp kopplingen ganska snabbt så fort jag fått i växeln och då känner man inte något "skak" alls - gör dock inte detta mellan 1:an och 2:an där jag brukar hålla lite i kopplingen tills man fått upp varvtalet/fart lite för att inte få motorstopp.

    Hur gör ni? Vad är "rätt"?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Det handlar väl mycket om "känsla". Så det är någon man lär sig om man vill köra mjukt. (ja inte alla klarar dock tyvärr detta) Olika kopplingar beter sig ju olika bereonde på typ, slitage, motor, utväxling, vridmoment, m.m.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag växlar med gaspedalen. Lyckas man matcha varvtalet mellan växellåda och motor redan innan man fått i växeln så behöver man inte fundera på kopplingsslir. Då kan man dumpa kopplingen hur hårt man vill

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Eller så lär man sig sin växellåda riktigt bra och använder bara kopplingen när man skall iväg, resten av växlingarna sköter man utan koppling (och utan skrap!)
    Nå, jag körde en ng9-5 TTiD nyligen och där är tydligen eletroniken smart; när man trycker ner kopplingen efter att ha gasat upp t.ex. tvåan så lägger sig motorvarvet automagiskt på det varv det skall ha när trean skall i. Det gör att växlingar går otroligt smidigt.

  5. #5
    Det här kan i alla fall inte jag svara på, det sitter i ryggmärgen. Säkert olika för olika bilar, man vill ju att det ska vara mjuka växlingar.
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Eller så lär man sig sin växellåda riktigt bra och använder bara kopplingen när man skall iväg, resten av växlingarna sköter man utan koppling (och utan skrap!)
    Det var bland det dummaste jag hört.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Det var bland det dummaste jag hört.

    +1

    Undrar om inte Bollman kan filma och visa oss hur det går till !
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Det Bollman skriver fungerar när allt i lådan är i "synk", rätt varvtal. Då kan man peta i växel utan skrap. Men det krävs att man vet hur.

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    blir långsamma växlingar om man inte skall slita ut synkringarna....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Givetvis, inga race växlingar. Men det är inte grejen, utan att det går.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag hade en 9000 CD 1989 under knappt 10 år från 1990. Det var något tillverkningsfel som gjorde att huvudcylindern till kopplingen pajade på många av de bilarna. Naturligtvis tog reservdelarna slut hos Saab så jag fick vänta. Då lärde jag mig att växla riktigt bra utan koppling. Start från stillastående går hyfsat bra om man stänger av motorn, lägger in ettan och startar med startmotorn. Jag körde så i två veckor till de fick hem en ny huvudcylinder.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    scanias lasblilar med automatlåda (opticruise) med kopplingspedal måste man använda kopplingen vid start , men sen växlar lådan själv genom att lägga "nollmoment" på lådan och anpassa varvtalet. Givetvis går det att köra likadant med en personbil och bra gehör på varvtal, om man inte rycker i växlarna utan drar i mjukt så funkar det att utjämna varvtalet rätt ok... var det förresten inte så att saab med frihjul uppmanades man att växla upp utan koppling?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Varför skulle det vara svårt att växla utan koppling? Som sagt, när kopplingscylindrarna ger sig har man ju inget val, har kört många mil till och med i storstadstrafik. Efter en stund kan man växla rätt snabbt även utan koppling.
    Att det går att växla utan koppling med bil med frihjul beror ju på att frihjulet kopplar åt dig.

Liknande ämnen

  1. Rök när man växlar!!
    Av Maverik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •