Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laddtrycksfrågor 9-5 2,3t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Laddtrycksfrågor 9-5 2,3t

    Tja!

    Jag har letat runt på forumet men inte hittat det jag letat efter så jag skapar en ny tråd. Skulle någon moderator ha något klockrent exempel på tråd som hanterar samma frågor så är det fritt fram att länka/ta bort denna tråd.

    Jag har en 9-5 2,3t Vector som jag har lite funderingar runt:

    Dels undrar jag hur mycket "laddtrycksmätaren" ska visa på en sådan orginalbil? Ska nålen stanna i det gula, eller ska den ligga mellan gula/röda?

    Kan man på något bra sätt identifiera om det är uppgraderad mjukvara från Nordic? Har rostfritt Nordic 2,5tum på och Nordic-stämplar i serviceboken. Har ställt samma fråga till Nordic som har lovat att återkomma, men det var en vecka sen nu.

    Vart stannar "laddtrycksmätaren" om man skulle ha det som Nordic kallar Steg1? (Sitter Garret-laddare på så antar att det inte är steg 2)

    Skälet till att jag ställer dessa frågor är att jag har till och från haft felkod P1110 som pekar på Avlastningsventil. Den konstaterade jag trasig igår (gick att blåsa igenom) så den byttes idag. Fick dock motorlampa tänd igen. Och det som gör att jag tycker att det är ännu konstigare är att när jag startar bilen och kör en stund så laddar den ca 75% in i det gula området och motorn går som man kan förvänta sig. Men efter några mil så börjar den ladda en bit in i det röda och går betydligt "bättre". Men här kommer det riktigt lustiga. Motorlampan tänds aldrig medan man kör, utan efter motorn har laddat in i det röda, och man sen stänger av motorn och startar igen, då tänds lampan.

    Är det någon som känner igen detta? Jag vill inte köra sönder något, men frågan är ju som sagt vad som är rätt. Det låga eller det höga trycket?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    I originalskick ska den inte gå in i det röda, men om den är trimmad kan det vara fullt normalt att den gör det. Egentligen är den inbyggda laddtrycksmätaren ett dåligt verktyg för att jämföra trimmad och otrimmad bil därför att det är motorstyrdonet som bestämmer dess läge, och om motorstyrdonet är omprogrammerat (vilket det är, om bilen är trimmad) så kan kalibreringen för laddtrycksmätaren vara ändrad.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    I originalskick ska den inte gå in i det röda, men om den är trimmad kan det vara fullt normalt att den gör det. Egentligen är den inbyggda laddtrycksmätaren ett dåligt verktyg för att jämföra trimmad och otrimmad bil därför att det är motorstyrdonet som bestämmer dess läge, och om motorstyrdonet är omprogrammerat (vilket det är, om bilen är trimmad) så kan kalibreringen för laddtrycksmätaren vara ändrad.
    Men omkalibrerad eller inte, borde inte laddtrycksmätaren visa samma värde, eller snarare, borde inte turbon ladda lika mycket, oavsett hur länge bilen varit igång så länge motorn är varm?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jo, visst är det så.

    Leta efter luftläckage
    Kontrollera backventilerna i EVAP-systemet
    Kontrollera wastegate
    Kontrollera om det finns sprickor i avgashuset
    Testa att köra bilen med LMM bortkopplad

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jo, visst är det så.

    Leta efter luftläckage
    Kontrollera backventilerna i EVAP-systemet
    Kontrollera wastegate
    Kontrollera om det finns sprickor i avgashuset
    Testa att köra bilen med LMM bortkopplad
    Har kollat vakumslangar och dom verkar vara bytta nyligen till Silicon-modeller överallt, men ska kolla dom igen. Wastegate har slagit mig också, att den kanske kärvar med högre temperatur, men det borde vara ganska genomvarmt där efter 1 mils körning kan jag tycka.

    Har kört en del med bilen idag och trots att den gick med det "höga" laddtrycket när jag kom hem igår så tändes ingen motorlampa i morse som det gjort tidigare. Och första pådraget efter start idag (efter kanske 3-4 minuters körning) så gav den då direkt höga laddtrycket, vilket aldrig har hänt förut. Och vid varje försök därefter likadant. Fortfarande ingen motorlampa, trots flertal starter och framprovocerat högt laddtryck. Med andra ord så verkar det för stunden som att det laddtryck den nu ger är det som den ska ha, för jag får ingen felindikation.

    Frågan är... jag har nyligen köpt bilen och meckat ganska mycket med den, oftast med batteriet frånkopplat. Kan det vara så att man har några mils adaptioner innan man hittar hem till rätt laddtryck? Det skulle kunna vara så, när jag tänker efter, att varje gång jag har kört den och den har laddat lågt, så har batteriet varit av innan. Och nu när jag bytt dumpventil så har det gått till sig och allt är som det ska och det är därför lampan inte längre tänds?

    Det som stör mig dock, är att vid fullt laddtryck så hörs ett skrikande ljud. Som ett högt visslande, men inte så som man förväntar sig turbo-vin eller surge-ljud. Som en högfrekvent flöjt skulle man kunna säga. Tyder på läckage kanske, men låter det bekant?

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av TheMeinking Visa inlägg
    Har kollat vakumslangar och dom verkar vara bytta nyligen till Silicon-modeller överallt, men ska kolla dom igen. Wastegate har slagit mig också, att den kanske kärvar med högre temperatur, men det borde vara ganska genomvarmt där efter 1 mils körning kan jag tycka.
    Beror på hur du kör. Vid vanlig landsvägskörning så håller avgaserna bara 4-500°C men kör du full gas så blir det snabbt dubbelt så varma avgaser, över 900°C. Avgashuset blir då bokstavligen talat så varmt så det glöder.

    Citat Ursprungligen postat av TheMeinking Visa inlägg
    Frågan är... jag har nyligen köpt bilen och meckat ganska mycket med den, oftast med batteriet frånkopplat. Kan det vara så att man har några mils adaptioner innan man hittar hem till rätt laddtryck? Det skulle kunna vara så, när jag tänker efter, att varje gång jag har kört den och den har laddat lågt, så har batteriet varit av innan. Och nu när jag bytt dumpventil så har det gått till sig och allt är som det ska och det är därför lampan inte längre tänds?
    Absolut, adaptionen har betydelse, och den nollas när batteriet är bortkopplat.


    Citat Ursprungligen postat av TheMeinking Visa inlägg
    Det som stör mig dock, är att vid fullt laddtryck så hörs ett skrikande ljud. Som ett högt visslande, men inte så som man förväntar sig turbo-vin eller surge-ljud. Som en högfrekvent flöjt skulle man kunna säga. Tyder på läckage kanske, men låter det bekant?
    Antingen läckage eller att turbon är i dåligt skick. Det ska inte låta speciellt mycket, och det ska absolut inte låta störande. På en originalbil i bra skick hörs turbon knappt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Jag har forskat vidare rätt hårt i detta och konstaterat att det inte är några laddtrycksproblem. Motorn går som den ska och jag har nu kört typ 150mil utan problem. Det var problem med avlastningsventil så den är bytt, alla vakuumslangar är bytta till Silicon och jag har provtryck wastegate som börjar öppna vid 0,35-0,4bar. Inga konstigheter här med andra ord.

    Det som dock nu är skumt är att jag fortfarande till och från får motorlampa tänd. ALDRIG när jag kör, men vid uppstart ibland. Felkoderna som triggar lampan är p1334 och p1312, alltså dom som normalt pekar på ledsen tändkasett. Jag har nu suttit med Tech 2 och lyckats provocera fram att lampan tänds, och varje gång är det p1312 och p1334. Skulle det kunna vara så att man av någon anledning får misständning i eller direkt efter startögonblicket? Är det någon som varit med om detta förut?

    Sen undrar jag en till sak. Jag har läst ut mjukvaruversion. Är det någon som vet hur man ska tyda den?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •