Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Etanol och originalspridare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -

    Etanol och originalspridare?

    Snabb fråga..
    Hur mycket effekt kan man plocka på OG 9-3 Aero bruna originalspridare på bensin respektive etanol?
    Mvh

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Som vägledning kan du kika på t ex BSR, Maptun eller Nordic hemsidor. Skulle tro att det ligger i regionerna 250hk- 260hk.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Har kollat lite och det skiljer en del.. Nordic ger 240hk på etanol utan byte av spridare, Maptun 250hk och GDM Performance 235hk..
    Jag har en biopower i min som ska ge knappt 260hk (steg 2) på bensin 98. Jag bör alltså räkna med 10-20hk mindre med etanol?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jesper och BPM, era siffror är väldigt optimistiska. Jag tror det beror på att ni uppger bensinsiffror. En Biopower-konvertering möjliggör såklart att man kan köra på valfritt bränsle, men trimleverantörerna uppger den maximala effekten, vilket med originalspridare endast kan uppnås med bensin.

    220-230hk på E85 och 250hk på BF98 är ungefär vad man hamnar på om man låter all hårdvara vara original.

    Uppgraderar man bränslesystemet så det har tillräcklig kapacitet så blir det raka motsatsen, det vill säga högre effekt på E85 än på bensin.
    Generellt kan man säga att bilar som är begränsade av bränslesystemet presterar bättre på bensin och bilar som är begränsade av lufttillförsel, värmeutveckling eller knackningar presterar bättre på E85.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Räkneexempel:

    Maximalt statiskt flöde tegelbruna spridare:
    261 g/min

    Varvtal vid maxeffekt:
    5000rpm

    Varvtal i varv per sekund:
    5000/60 = 83,3 varv/s

    Fyrtaktare jobbar bara vartannat varv:
    83,3/2 = 41,7 förbränningar/sekund/cylinder

    Tid mellan varje förbränning:
    1/41,7 = 0,0239 s = 23,9 ms

    Hur mycket bränsle kan sprutas in på den tiden om vi antar att spridaren går på 100% duty cycle, alltså helt öppen?
    261/(60*1000) = 0,00435 gram/ms
    23,9*0,00435 = 0,104 gram

    Hur mycket luft kan vi förse motorn med utan att den går för magert?
    Anta stökiometrisk bränsleblandning på 9,765 AFR för E85
    0,104*9,765 = 1,016 gram

    Luftflöde i milligram per förbränning
    1,016*1000 = 1016 mg/förbränning

    Vridmoment vid vårt uträknade luftflöde:
    1016/2,9 = 350 Nm

    Antal hästkrafter vid uträknat vridmoment och varvtal:
    350*(2*3,14*83,3) = 183000 W = 183 kW
    183/0,735 = 249 hk

    Det är absolut maximal teoretisk effekt. I verkligheten är det fler saker som spelar in och sänker effekten, t.ex. spridarens dödtid (0,92ms om du vill ta med det i beräkningen) och diverse effektförluster. Normalt vill man heller inte ligga över 90% duty cycle för man vill gärna ha lite marginal så att ECU kan justera både upp och ner med sina adaptiva funktioner, eller så att det finns marginal för översvängar i laddtryck. Vid 100% DC och stökiometrisk blandning så kommer förbränningen utveckla mycket värme, eftersom vi inte har något extra bränsle för kylning. Beakta allt detta, och vi är plötsligt nere på omkring 230hk.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Brisse->

    Helt korrekt. Jag glömde liksom bort ursprungsfrågan "ETANOL och originalspridare". Ber om ursäkt.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Jäklar, brisse.. Guru in da house
    Var ditt exempel här uträknat på etanol eller bensin? Gissar etanol, ett steg 3 bensin brukar hos firmorna inte inkludera spridare såvitt jag sett och där anger de högre effekter än knappt 250hk.
    Har förresten cylindervolym osv något med ekvationen att göra? 9-5 Aero och OG 9-3 Aero har väl samma spridare och i en 9-5 plockas ännu högre effekter. Men det kanske återigen bara gäller bensin.
    Kontentan verkar i alla fall vara att så länge man inte löper linan ut och uppgraderar spridarna så tjänar man ingen effekt på att välja en biopower programvara jämfört med en ren bensinvariant. Snarare tvärtom när man tankar etanol.

    Om man byter spridare till, säg de populära deka 630, fattar då programvaran att det finns mer kapacitet eller måste det programmeras om? Och gäller då individuella grejer eller finns färdiga program för sådant? Annars känns det som att biopower är lite bortkastat. Visst, man kan tjäna nån krona milen och det är lättare att hitta pumpar för etanol än 98 oktan men med det hårdare slitaget på bilen, tätare oljebyten osv.. Då kan ju kostnaden för driften sägas gå jämt ut.
    Poängen med biopower känns alltså, sä länge man inte söker effekter över ett normalt steg 2, rätt...liten...

    För hk är väl fortfarande hk? 230 etanolhästar går väl som 230 bensinhästar, eller finns annat med i görningen?
    Senast redigerat av BPM den 2014-07-28 klockan 17:23.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Var ditt exempel här uträknat på etanol eller bensin?
    Mitt exempel var för E85. För bensin, gör exakt samma uträkning, men ändra AFR till 12,0 och dividera med 3,1 istället för 2,9 när du räknar ut vridmomentet.

    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Har förresten cylindervolym osv något med ekvationen att göra? 9-5 Aero och OG 9-3 Aero har väl samma spridare och i en 9-5 plockas ännu högre effekter.
    I detta fallet har inte cylindervolymen någon betydelse. I originalutförande som bensinmotorer så är de inte begränsade av bränslesystemet. De är snarare elektroniskt begränsade. T.ex. og9-3 Aero är bara mappad till 205hk men kan lätt utveckla 250hk (bensin) bara genom att justera mjukvaran. Motorerna blir då andningsbegränsade, det vill säga de kan inte ta in tillräckligt mycket luft och får för högt mottryck i avgassystemet med för höga temperaturer som följd. og9-5 Aero har potential för ännu mer effekt pga. den större slagvolymen.

    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Kontentan verkar i alla fall vara att så länge man inte löper linan ut och uppgraderar spridarna så tjänar man ingen effekt på att välja en biopower programvara jämfört med en ren bensinvariant. Snarare tvärtom när man tankar etanol.
    Beror på vilket utgångsläge man har. T.ex. en og9-3 Aero med 205hk hoppar upp till ca. 230hk på E85. Däremot en og9-5 Aero 06 som från början har 260hk kommer hoppa ner till ca. 230hk.

    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Om man byter spridare till, säg de populära deka 630, fattar då programvaran att det finns mer kapacitet eller måste det programmeras om?
    Nej, det måste programmeras om, annars kommer ECU'n bli helt förvirrad och kommer inte kunna spruta in rätt mängd bränsle. Det är flera parametrar den måste veta, t.ex. statiskt flöde, dödtid vid olika spänningar och spridarens karäkteristik (eftersom spridarna inte är helt linjära). Om inte dessa parametrar stämmer så kommer motorn gå så illa så den knappt kan starta.

    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    För hk är väl fortfarande hk? 230 etanolhästar går väl som 230 bensinhästar, eller finns annat med i görningen?
    Hästkrafter är hästkrafter, så länge vi inte blandar t.ex. metriska hästkrafter med "British horsepower (bhp)".
    Men det är inte riktigt så enkelt trots allt.
    När vi säger 230hk så tittar vi bara på ett specifikt varvtal där vi har max effekt. Det säger inget om hur mycket effekt vi har vid t.ex. 4000rpm.
    Med E85 får man en plattare effektkurva. På låga varvtal har du mer effekt tillgängligt med E85 än du skulle haft med bensin även på en motor som är begränsad av bränslesystemet, därför att det finns mycket längre tid att spruta in bränslet. Vid 3000rpm finns dubbelt så mycket tid som vid 6000rpm.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Jäklar, brisse.. Guru in da house
    Var ditt exempel här uträknat på etanol eller bensin? Gissar etanol, ett steg 3 bensin brukar hos firmorna inte inkludera spridare såvitt jag sett och där anger de högre effekter än knappt 250hk.
    Har förresten cylindervolym osv något med ekvationen att göra? 9-5 Aero och OG 9-3 Aero har väl samma spridare och i en 9-5 plockas ännu högre effekter. Men det kanske återigen bara gäller bensin.
    Kontentan verkar i alla fall vara att så länge man inte löper linan ut och uppgraderar spridarna så tjänar man ingen effekt på att välja en biopower programvara jämfört med en ren bensinvariant. Snarare tvärtom när man tankar etanol.

    Om man byter spridare till, säg de populära deka 630, fattar då programvaran att det finns mer kapacitet eller måste det programmeras om? Och gäller då individuella grejer eller finns färdiga program för sådant? Annars känns det som att biopower är lite bortkastat. Visst, man kan tjäna nån krona milen och det är lättare att hitta pumpar för etanol än 98 oktan men med det hårdare slitaget på bilen, tätare oljebyten osv.. Då kan ju kostnaden för driften sägas gå jämt ut.
    Poängen med biopower känns alltså, sä länge man inte söker effekter över ett normalt steg 2, rätt...liten...

    För hk är väl fortfarande hk? 230 etanolhästar går väl som 230 bensinhästar, eller finns annat med i görningen?
    Häst som häst. Inte päron och äpplen. 230 hk är 230 hk oavsett om det är kärnkraft eller fotogen. Finns en del mappar som måste ändras varav den viktigaste: Injector constant (som iofs är en konstant och inte en mapp)
    Spridarbyte = ovillkorlig omprogrammering + flashning.
    Finns säkert några som vill utveckla....med bl.a. batt.corr map etc
    /Lufto

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg

    Hästkrafter är hästkrafter, så länge vi inte blandar t.ex. metriska hästkrafter med "British horsepower (bhp)".
    Men det är inte riktigt så enkelt trots allt.
    När vi säger 230hk så tittar vi bara på ett specifikt varvtal där vi har max effekt. Det säger inget om hur mycket effekt vi har vid t.ex. 4000rpm.
    Med E85 får man en plattare effektkurva. På låga varvtal har du mer effekt tillgängligt med E85 än du skulle haft med bensin även på en motor som är begränsad av bränslesystemet, därför att det finns mycket längre tid att spruta in bränslet. Vid 3000rpm finns dubbelt så mycket tid som vid 6000rpm.
    Om jag tolkar det du skriver rätt så skulle det alltså kunna innebära att bilen visserligen går maximalt fortare med bensin (250hk) jämfört med etanol (230hk) men att bilen med etanol i tanken vid de 99% av tiden man inte kör med plattan i mattan kan upplevas som lika stark som då man kör på bensin?

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Starkare skulle jag vilja säga. Du får bättre bottendrag med E85. Säg att vi har 230hk på E85 och 250hk på bensin, så lovar jag att den ändå känns piggare på E85 vid vardagskörning. Däremot om man t.ex. kör bana och alltid växlar vid exakt rätt tillfälle så kommer den vara snabbare på bensin.

    Det är nästan som att jämföra en bensinmotor med en dieselmotor. Många tycker ju dieselmotorer känns pigga trots att de har ganska blygsam toppeffekt. Det är för att de är bra bottendrag, och det är det man behöver vid vardagskörning.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Kul
    Har bara kört bensin ännu men tanken närmar sig vägs ände så det får bli en tank etanol nästa för att känna på.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Etanol....ja.....tänk att det finns så många anhängare.
    I min värld finns det bara ett scenario när man vill köra med detta bränsle: Man vill trimma och ladda på utav h-vete utan knack och utvinna så mycket effekt som möjligt.

    För övrigt rekommenderar jag täta oljebyten vid denna strategi.

    Jag utvecklar inte mer.
    /Lufto

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Jag utvecklar inte mer.
    Det är lugnt, det behövs inte. Vi har förstått att du är forumets största (och kanske enda) etanolmotståndare. Du har rätt till din åsikt, jag har rätt till min, och nästa person har rätt till sin.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Kör nu etanol i bilen och den går ungefär som med bensin. Lika lättstartad och jag verkar hamna på en förbrukning runt 1.2L/mil.. Helt ok.
    Snackade med några Saabintresserade polare och de verkar ha fått en del om bakfoten. Inställningen bland folk som inte vet är att man får MER effekt på etanol jämfört med bensin och saker som spridarbegränsningar finns inte i sinnevärlden. De är övertygade om att 270 etanolhästar är inga problem med de tegelbruna originalspridarna.
    Har dock problem nånstans i insuget så jag har inte velat testa om det skiljer märbart i effekt utan kör lugnt till jag hittat felet.

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Får man fråga vem som ligger bakom mjukvaran i ditt motorstyrdon då?
    Det är väl inte TB?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Kan vara en dum fråga men jag har alltid trott att med E85 så får du mera vrid samt mera Hk. Men de verkar som man får mer häst med bensin fast sämre vrid eller?

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Gnodan det beror på vad det sitter för prylar under huven. Läs inlägg #4 i denna tråden, där har jag redan förklarat vad som händer i olika situationer.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Kan vara en dum fråga men jag har alltid trott att med E85 så får du mera vrid samt mera Hk. Men de verkar som man får mer häst med bensin fast sämre vrid eller?
    Med T7 får du ju precis så mycket vrid och effekt som programvaran är konfigurerad att ge, ingenting händer av sej själv bara för att man kör på E85. Sen har etanol några specifika egenskaper som gör att man kan ta ut mer effekt och vrid med en given hårdvara, och därför så brukar dom flesta mappa ut lite mer effekt på E85 än på bensin.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    därför så brukar dom flesta mappa ut lite mer effekt på E85 än på bensin.
    Eller mindre, om det är spridarna som är begränsningen.

Liknande ämnen

  1. Storlek på originalspridare, 9-3SS Aero?
    Av painter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 22:05
  2. Etanol 900 og??
    Av Turbosaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 17:26
  3. ETANOL VAD VET NI OM DET!!!!
    Av jon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •