Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Mäta krypström

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Mäta krypström

    Hej! Har mätt krypstöm på min Saab 9-3 2005... Men är inte säker på att jag har rätt inställning på multimetern? någon som
    har koll på detta? Bifogar en bild på multimetern och batteri där man ser hur jag kopplat mellan pluspol och pluskabeln...
    Med vänlig hälsning Uffe
    http://www.ladda-upp.se/bilder/nprxjpzzesgxe/
    Senast redigerat av vector2005 den 2014-07-27 klockan 21:39.

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Hej! Du mäter rätt , dock hade jag ställt den på 10A och flyttat den röda kablen på multimetern till 10A uttaget istället just för att minimera risken att säkringen i multimetern går sönder vid en strömpik.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Stämmer lite som Turbo_Danne säger, kolla vad det står vid uttagen under kablarna, det brukar stå något i stil med "Fused 10A" eller "unfused" beroende på vilket uttag du kollar på, kan stå på baksidan också.

    Som du kopplad nu och vridit ratten så mäter du extremt små strömmar microampere, byt till 200m om du behåller kabeln i det uttaget du har nu, vilket jag skulle säga kan vara pämpligt med den ström du har nu men börja inte slå på något för då är risken stor att ev. säkring går.
    Krypström är ju oftast små oönskade strömmar som dränerar batteriet.
    Och 10A räcker inte heller lång om du tänder lyse, vrider om nyckeln eller dylikt, Då är en tångamperemeter bättre.
    Man börjar alltid på stort mätområde och går nedåt A ->mA

    Lycka till
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-07-28 klockan 02:17.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej! Tack flyttade kabeln och ställde om till 10 amp första mätningen fick jag 5 amp men om jag håller kvar typ 1 minut så sjunk det till 0.20 amp...Man hör när man börjar mäta att det är något som går igång tror det är dc spelaren och typ något som surrat en kort stund...När jag mäter igen efter en liten stund så får jag 0.20 amp varje gång...Antar att om jag mäter igen i morgon så får jag nog samma resultat den går upp till 5 amp för att sedan gå ner till 0.20.för det värdet är väl okej??? då borde väl batteriet räcka typ
    250 tim eller 10 dygn?
    Senast redigerat av vector2005 den 2014-07-27 klockan 22:55.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Här kan du läsa:
    http://kjelectronic.com/laddning.html
    Du har 250 mA och de är faktiskt mycket, nästan 10ggr mer än normalt.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Ja, 250mA är mycket. ng9-3 tar en lång stund att gå ner riktigt i standby och få en låg ström. Hur lång tid har du väntat när du fått 250mA?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det tar minst tio minuter för all elektronik att stänga av efter att tändningen slås av. Att bara vänta en minut räcker inte.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Och se till att alla belysningar är avslagna, som instegsbelysningen...

    Jag skulle säga att en normal viloström bör vara i mycket grova drag runt 10mA, men det beror mycket på vad som hänger på i form av stereo och larm. Strömmar i storleksordningen 0.2A får bilen svårstartad på vintern inom några dagar även med friskt batteri.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-07 klockan 10:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Har själv gott igenom att testa varför batteri snabbt laddas ur. Har tagit bort säkring efter säkring för att ringa om felet.Slutligen släppte en relä i handskfacket, hördes tydligt, och strömmen skänk. Efter detta blev bra.Tror att det med AC att göra.
    PS! Stabilisering av viloström på min 9000-91 skär efter ca 19 sec och viloström vart 10 mA, de är den bilen som hade problem.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ca 3 minuter
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Ja, 250mA är mycket. ng9-3 tar en lång stund att gå ner riktigt i standby och få en låg ström. Hur lång tid har du väntat när du fått 250mA?
    - - - Uppdaterad - - -

    Tack alla för tips /info ska mäta igen å se
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Och se till att alla belysningar är avslagna, som instegsbelysningen...

    Jag skulle säga att en normal viloström bör vara i mycket grova drag runt 10mA, men det beror mycket på vad som hänger på i form av stereo och larm. Strömmar i storleksordningen 0.2A får bilen svårstartad på vintern inom några dagar även med friskt batteri.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej! Har nu haft bilen på saabverksta för byte av cim ..Med den nya cim,n så startar bilen för första gången på 3 månader ...MEN stannar efter ca 15-20 sekunder???? Men va fan nya felkoder..någonting med relä/tändning....Någon som har några tips? Bilen har alltså blivit kortsluten på batterikablarna plus på minus å viseversa

    Bilen var stendöd å jag hade ett fritidsbatteri till min solcellanläggning som jag
    skulle testa om det var batteriet som var fel....Polerna sitter tvärt om på ett fritidsbatteri nice det sprakar till å 3st 40 amper har brunnit av plus några små säkringar
    och det står rattlåsfel stanna bilden på säker plats och kontakta verksta........
    Okej hur gör jag såg på youtube att det var ganska lätt att byta sim,en?
    Uffe

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Ajj....
    Ingen bli mycket strul efter ett sånt misstag tyvärr
    Det är troligen bara att jobba vidare med felkoder till hjälp och hoppas att det löser sig utan att byta halva bilen...
    Är ju bra om det finns någon skrotbil på verkstaden att låna delar från så det dels blir billigare och dels slipper ta någon dag i beställnings för varje moment. .

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

Liknande ämnen

  1. Problem med krypström eller kasst batteri? 9-5 2,0t
    Av kyan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 08:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •