Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är det värt och byta kamkedjan på bilen som gått 20800 mil

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Är det värt och byta kamkedjan på bilen som gått 20800 mil

    Hej jag sitter och funderar om jag ska ge mig in på att byta detta paket.

    Jag köpte bilen för 10.000
    För ca 2 månader sen.
    Bilen har fullstämplad bok och ganska fri från rost förutom skärmkanterna, som jag fixat.
    Nytt avgassystem.
    Turbon bytt byttes när den hade gått 17.

    9-5 år 02

    Mätte sträckaren till 17,3 1 klick ifrån max.

    Hade lite ljusbrunt på oljestickan. Andra gången jag pilla upp den på samma minut hade jag inget andra gången. ?
    har inte behövt fylla på kylaren.
    vevhusvent uppgraderad.

    Ska man låta den gå pch sen skrota eller byta? eller köpa en annan bil som kanske har samma problem.
    Senast redigerat av toorp den 2014-07-27 klockan 20:09.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Nu vet jag ju inte alls vad det kostar ifall man lämnar in den, då jag aldrig uppsökt en verkstad med ngn av alla mina Saabar, men jag skulle nog absolut ha fixat det där (även om jag var tvungen att anlita verkstad), så rullar bilen många tusen mil till. Att köra tills det rasar bara för att man inte tycker det är värt det, kanske får en annan innebörd om det sker mitt ute i obygden en kall snöig januarikväll...

    Köper du en annan begagnad bil av valfritt märke, så vet du inte vad den har för otrevliga överraskningar, så alternativet bilbyte för bättre driftsäkerhet kan bara ställas till en helt ny (eller nästan ny) med fabriksgarantier kvar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Byter du kamkedja och tar topplockspackning samtidigt så är den ju ganska säker i framtiden om du ser till att VV är schysst och byter olja frekvent.

    Det kommer kosta mer än vad bilen är värd men ska du ha kvar bilen så är det ju värt det.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    såhär låter den nu.

    https://www.youtube.com/watch?v=vcIt8wRdlqg

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Nu vet jag ju inte alls vad det kostar ifall man lämnar in den, då jag aldrig uppsökt en verkstad med ngn av alla mina Saabar, men jag skulle nog absolut ha fixat det där (även om jag var tvungen att anlita verkstad), så rullar bilen många tusen mil till. Att köra tills det rasar bara för att man inte tycker det är värt det, kanske får en annan innebörd om det sker mitt ute i obygden en kall snöig januarikväll...

    Köper du en annan begagnad bil av valfritt märke, så vet du inte vad den har för otrevliga överraskningar, så alternativet bilbyte för bättre driftsäkerhet kan bara ställas till en helt ny (eller nästan ny) med fabriksgarantier kvar.
    15 till 19 tusen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Byter du kamkedja och tar topplockspackning samtidigt så är den ju ganska säker i framtiden om du ser till att VV är schysst och byter olja frekvent.

    Det kommer kosta mer än vad bilen är värd men ska du ha kvar bilen så är det ju värt det.
    grejen är den att jag har aldrig gått så djupt i en motor service. Jag har bytt olja, packning, vattenpump osv. men detta är avancerat, Motorn måste flyttas också.


    ibland är det svårt att få i backen också, är bilen varmkörd och jag växlat är det inga problem. Står bilen still måste jag lägga i 1:an ibland för att få i backen.
    Senast redigerat av toorp den 2014-07-27 klockan 22:12.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Gällande backen så år det mer regel än undantag. Det är oftast problem med synkningen till backen då den slits för att läggas i varje gång man parkerar

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Gällande backen så år det mer regel än undantag. Det är oftast problem med synkningen till backen då den slits för att läggas i varje gång man parkerar
    Okej för när jag får i backd så hackar det till. Men är bilen varm är det inga problem.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Kam- och balans kedjebyte med allt vad det innebär går på 15 000kr på SAAB, även mekonomen (här uppe i alla fall) ska ha runt 15 000 kr. Jag ska ge mig på bytet själv hade jag tänkt om ca 1½ månad men arbetet i sig är inte så bara. Själven Kam- och balans kedjekit innehållande allt kostar hos SAAB 2200kr.

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Henriku Visa inlägg
    Kam- och balans kedjebyte med allt vad det innebär går på 15 000kr på SAAB, även mekonomen (här uppe i alla fall) ska ha runt 15 000 kr. Jag ska ge mig på bytet själv hade jag tänkt om ca 1½ månad men arbetet i sig är inte så bara. Själven Kam- och balans kedjekit innehållande allt kostar hos SAAB 2200kr.
    Ja. Har man hjälp så tror jag man lyckas. Dock är det inte så bara haha men man måste ju om plånboken är tunn.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av toorop Visa inlägg
    15 till 19 tusen.
    Jag tror du kan få det billigare om du letar lite och låter verkstan göra det när de får tid över. På 17.3 mm så är det inte så akut, går att köra en rätt bra stund till (under förutsättningen att mätningen är rätt), men ge akt på om det blir mycket skrammel.

    På en modern bil för 10k så får du ju räkna med uppdämda kostnader för reparationer, som man måste vill ha om man ska ha den kvar några år.

    Sedan lite ljusbrunt på stickan med inget andra gången? Om du har den svarta stickan, se till att du mäter oljenivån rätt: Torka av noga, och avläs genom att spegla mot ljuset. Det finns många som läst av fel och trott att de haft tillräckligt med olja när nivån i själva verket inte ens nått upp till stickans underkant.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Jo jag tänker det med. På videon rasslar det bra högt. Men inte i verkligheten. Dåligt ljud. Iaf så tänkte ja behålla den några år så får väl byta. Ja lite ljusbrunt första gången. Sen peta jag ner den o upp 4 gånger igen. Såg inget mer. Märkligt. Bilen har dock stått orörd 8 dagar. Är det någon runt värmland / östergötland som vill hjälpa mot betaling. Skicka pm.

Liknande ämnen

  1. Värt att trimma 9-5 -08 som gått 27000 mil?
    Av Danne75an i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 16:47
  2. Bilen har gått 15 000 mil, dags för bussningsbyte?
    Av jockessaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 22:38
  3. Hjälp! Bilen gått i lås
    Av hockeyfrilla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 17:32
  4. serva bilen när?en 9-5:a snart gått 14000mil
    Av classic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •