Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: og900 T5 startproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    og900 T5 startproblem

    Tjenare, jag behöver lite hjälp att sparka liv i min 900. Den har tidigare gått med trionic 5.5 men bilen har nu stått i ca 4 år.
    Startproblemet är just nu bränslerelaterat, när man slår på tändningen klickar det till i bränslepumpsrelät och pumpen går 4-5 sekunder. Men när man försöker starta går den inte alls. Slår man av tändningen och slår på den igen går inte pumpen alls, det är alltså bara första gången man vrider på tändningen efter att ha lyft jordpunkten på batteriet som pumpen går.

    Bränslefilter, spridare och bränslepump har bytts ut, bränslesystemet är med andra ord fullt med luft. Kan det påverka något? Jag har bara hällt i ca 5 liter bränsle kan det påverka? urluftningsventil har jag inte lyckats lokalisera, ska bränslepumpen gå utan denna?
    Kan felkopplade givare eller fel givare ge sådanna beteenden? Finns 3 kontakter på kabelhärvan som passar på t.ex. vevaxelgivare, tror dock jag fått dem rätt.
    Jag försökte brygga två kontakter där bränslepumpsrelät sitter då gick inte pumpen heller. Jag bryggade enligt denna bild även om bränslepumpsrelät i min bil sitter i kupen. Ska detta funka på T5.5?

    Styrenheten får matning på +15 och +30.
    Tacksam för alla tips just nu

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman Visa inlägg
    Startproblemet är just nu bränslerelaterat, när man slår på tändningen klickar det till i bränslepumpsrelät och pumpen går 4-5 sekunder.
    Det är tryckuppbyggnaden som aktiveras.
    Om du inte rör bilen på några timmar (minns inte exakta tiden kommer den göra lika igen)

    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman Visa inlägg
    Men när man försöker starta går den inte alls.
    Det behövs varvtalssignal från vevaxelgivaren för att pumpen ska gå.
    Gissar att denna saknas.


    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman Visa inlägg
    Jag försökte brygga två kontakter där bränslepumpsrelät sitter då gick inte pumpen heller. Jag bryggade enligt denna bild även om bränslepumpsrelät i min bil sitter i kupen. Ska detta funka på T5.5?

    Styrenheten får matning på +15 och +30.
    Tacksam för alla tips just nu
    Huvudrelä och pumprelä är inte lika kopplade på T5 och LH
    Koppla efter ett T5 schema är mitt tips
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Mycket riktigt, det var signal från vevaxelgivarn som satt fel ja. nu går bilen, dock riktigt stökigt.
    Det första som händer är dock att slavcylindern börjar pissa bromsvätska även om den är ny, det får bli nästa veckas bekymmer..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman Visa inlägg
    Mycket riktigt, det var signal från vevaxelgivarn som satt fel ja. nu går bilen, dock riktigt stökigt.
    Det första som händer är dock att slavcylindern börjar pissa bromsvätska även om den är ny, det får bli nästa veckas bekymmer..
    Jag vet av egen erfarenhet att kablarna till MAP också går att förväxla...
    Bilen går inte bra om man gör så
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Startproblem og900 t16 trionic 5.5
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 10:47
  2. Startproblem og900 -92
    Av emde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 12:42
  3. [LÖST] Startproblem og900 T16
    Av B205R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •