Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: T5 kamaxlar i T7

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227

    T5 kamaxlar i T7

    Är i full gång och ska byta ut min T7 botten till T5, har läst lite här och där att folk har T5 kamaxlar, har man nån vinning av det, typ hållbarhet osv? om det är så, kan man bara flytta över dom från T5 till T7?
    Nåt man ska tänka på att byta vad det gäller packningar som till vattenpump och annan kringutrustning. Kommer köra med T5 topplockspackning.
    Saab 9-5 2005

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Under 300hk är det bättre att köra T7-kamaxlar
    T5-kammar ska du endast använda i trimningssyfte, och då först när du planerar att gå över 300hk.
    Under 300hk så kommer din motor gå SÄMRE med T5-kammar.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Under 300hk är det bättre att köra T7-kamaxlar
    T5-kammar ska du endast använda i trimningssyfte, och då först när du planerar att gå över 300hk.
    Under 300hk så kommer din motor gå SÄMRE med T5-kammar.
    Intresserad av att veta vad du menar med sämre.
    Tänker också i samma andetag på att Maptun kittade steg3++, när detta kit fanns, med T5 kamaxlar redan vid 290hk.
    Kör själv med T5'or och gjort så i snart 14000 mil.

    Med vänlig hälsning, Christof

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    290hk, 310hk... Det finns ingen klar och tydlig gräns. När jag säger 300hk så är det en ungefärlig siffra. Det beror såklart även på andra saker, som om det är en 2.0 eller 2.3, eller vilket bränsle motorn körs på.

    Vad jag menar med sämre är att när du byter kamaxlar så gör du alltid en kompromiss. Du tjänar kraft på vissa varvtal, men du tappar kraft på andra varvtal. Kamaxlarna har stor inverkan på motorkaraktären. Med vassare kammar får du mer turbolagg, sämre bottendrag och högre bränsleförbrukning. Väljer man en olämplig kamaxel så får du ett smalt varvtalsområde där motorn går bra och därmed låg medeleffekt.

    Glöm inte också att det finns en hel drös olika T5-kammar med olika egenskaper. Egentligen borde vi benämna kammarna efter deras olika artikelnummer, eller motorkod för att undvika förvirring.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    "En hel drös med olika T5-kammar", är väl ändå att ta i (beroende på definitionen av "drös"). Alla turbomotorer av T5, från 150-225 hk, har samma 240-gradare, vilka utgör majoriteten av sålda bilar. Sedan har 2,3i en egen kam och 2,0i kan ha två (vet ej om de hade annan i 94:ans 900 utan balansaxlar?).

    Sedan finns det en parameter till angående nyttan av vassare kammar, och det är att förbränningstrycket kan bli mildare för en given maxeffekt som kan vara av nytta till de klena T7-kolvarna, samt lägre laddtrycksbehov som kan skona turbon. Men oavsett, så skulle inte jag heller krångla i onödan om man håller sig under 300 hk.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Ok då har jag lite mer att gå på, tanken är ju att gå över 300Hk.
    Saab 9-5 2005

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av aran Visa inlägg
    Ok då har jag lite mer att gå på, tanken är ju att gå över 300Hk.
    Satsa på B234i kammar, de ger några HK extra om du ändå skall byta.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Du behöver inte fundera! ;-)
    ... på annat än om du möjligen vill justera kamdrev för bättre bottenvrid. (Alternativt ännu mer drag på höga varv.)
    Rätt av, utan justering fungerar bra!

    Min, (iofs ganska begränsade), erfarenhet är att jag absolut skulle lägga i "T5" eller 234i (om du inte är ute efter extem bränsleekonomituning)
    Har en bild på hur mycket det för ögat skiljer på nockarnas form mellan T7, "T5" och 234i.
    ...tripp, trapp, trull..
    T7- kammarnas nockar är mycket spetsiga.
    Min känsla är att de blev designsde i samma anda som de "..atans" lågfriktionskolvarna.

    Lyftet ökar från 8.31 mm till 8.65 mm. Durationen ökar från 231 till 240 resp 246 grader.

    Som med allt så är nog "lagom" bäst, om man börjar jämföra med "race-kammar".
    För stora överlapp blir "obra".

    Jag provar 234i kammar och är mycket nöjd så här långt.

    Mvh,
    Ola
    9-5 aero kombi -01.

Liknande ämnen

  1. T5 vs T7 kamaxlar
    Av 2.3-16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 23:32
  2. Vassare kamaxlar till 9000 2,3T
    Av CA-Racing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 00:19
  3. kamaxlar?
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 23:34
  4. Kamaxlar 900 NG
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •