Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: AC problem -Dålig kyla OG9-5

  1. #1

    AC problem -Dålig kyla OG9-5

    Hej!

    När jag åkte igår upptäckte jag att det bara kom varm luft på förarsidan, Men kall luft på passagerarsidan.

    Jag har inga felkoder och det har inte hjälpt att kalibrera ac'n med Auto + off.

    Har gått efter denna guiden http://photo.platonoff.com/Auto/2009...d_Door_Repair/

    "Motorn" fungerar och den gröna hävarmen "vit på min" är hel, även "spjället", rörde på det och det var inte trasigt. Monterade ihop allt igen och motorn rörde på sig likaså hävarmen när jag tröck Auto + off. Fortfarande varmt luft som kommer ut.

    Någon som har några andra förslag vad som kan vara för fel? Kan det vara för lite kylmedium? Borde inte passagerarsidan också ha varm luft då?

    tacksam för alla svar
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Kollade du så att axeln inte var av innanför motorn?

    Det är inte för lite köldmedium får då borde det vara varmt på båda sidorna.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Jag ruckade försiktigt på den och den kändes hel. Fler förslag?
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    sollefteå
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Har haft samma fel.
    På torpedväggen under en ventil hänger en värmeväxlare eller något, slangen dit var trasig för mig.
    Böt hela ventil och slang så funkade det igen.
    Min back ventil till slangen var trasig.


    mvh
    Senast redigerat av ginza den 2014-07-25 klockan 00:42.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av ginza Visa inlägg
    Har haft samma fel.
    På torpedväggen under en ventil hänger en värmeväxlare eller något, slangen dit var trasig för mig.
    Böt hela ventil och slang så funkade det igen.
    Min back ventil till slangen var trasig.


    mvh
    Du menar den som sitter till vänster om bromsservon och under det stora kontakt donet? Framifrån sett? Då ska jag ta en titt på det imorgon.
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    sollefteå
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Japp innan jag hittade det på min bil.

    klart värt att kolla

  7. #7
    Jag hade en sådan liggandes som jag vet fungerar. Men det blev ingen skillnad. Får fortfarande inga felkod er. Behöver fler tips jag kan prova?

  8. #8
    Om det kommer kyla eller inte har inget med värmeventilen att göra. Den stänger av vattnet till kupén om begärd temp understiger 6 grader. Om du reglerar spjället manuellt får du kyla då. Om inte ligger felet i spjället annars i styrningen av det, t.ex. stegmotor eller tempgivare.
    Signaturlös

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Om det kommer kyla eller inte har inget med värmeventilen att göra. Den stänger av vattnet till kupén om begärd temp understiger 6 grader. Om du reglerar spjället manuellt får du kyla då. Om inte ligger felet i spjället annars i styrningen av det, t.ex. stegmotor eller tempgivare.
    Då får jag plocka ner allt igen och prova. Tempgivare, vart sitter den? Är det den lilla nålen?
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864
    Fyllde en 9-5 -03 ca 2 månader sedan.
    Blev kallt först på passagerarsidan och sedan kom kylan även på förarsidan, så visst kan det vara för lite gas.

    Kändes lite konstigt att det var så, men men........

    Mvh Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Citat Ursprungligen postat av lallas Visa inlägg
    Fyllde en 9-5 -03 ca 2 månader sedan.
    Blev kallt först på passagerarsidan och sedan kom kylan även på förarsidan, så visst kan det vara för lite gas.

    Kändes lite konstigt att det var så, men men........

    Mvh Magnus
    Den kanske hade problem med blandningsmotorn/spjället/axeln också, det är ett vanlig fel på dessa bilar.
    Kylpaketet är gemensamt för vänster och höger sidan men de har varsitt "luftsystem".
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Jag tycker det är konstigt att jag inte får några felkoder? Kan jag prova utan "motorn" inkopplad och se vad som händer då? Ska man plocka isär ännu mer inåt om det inte fungerar? Motorn fungerar ju så kanske inte det som är fel?

    Vänstersidan har inget att göra med högersidan? Eller ska man riva ner där och kolla också? Går det någon motor/slangar som har koppling till vänster sida?
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Om axeltappen som går in till själva spjället är av så får du inget felmeddelande för då rör ju motorn sig, det finns ingen kontroll på om spjället verkligen rör sig.
    Ta loss motorn och vrid på axeltappen för hand och se/känn om spjället innanför också rör sig, kolla också så det inte är sprickor på axel/tapp.

    Jag antar att du redan provat med att kalibrera? (Auto + off)
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Jag kände på det som satt innanför motorn, Den axeln, den gick att "öppna/stänga" Ska jag ännu längre in än det för att kontrollera ifall det är något som är trasigt? Auto + off har jag provade på Alla grader
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Den axeln går in till spjället och den går att ta ut och inspektera.
    Provade du att vrida axeln så att spjället gick helt i sina ändlägen?
    Och kollade du NOGA så att axeln inte hade sprickor på sig som kan göra att den kuggar över? Den brukar inte vara helt av utan ha sprickor som gör att den kuggar över.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  16. #16
    Antar detta är spjället? http://imgur.com/3AerkSJ Det vred jag på och kände på det. Inget trasigt där vad jag kunde känna. testade Acn utan motorn och när jag vred på det fick jag varm och ljummen luft. Alltså ingen kall.

    Denna monterade jag bort och den var hel http://imgur.com/XaTkKi0

    http://imgur.com/0cDgrJM Motorn fick jag ställa in rätt med hjälp av en tång så den står rakt upp, enligt guiden längre upp, Kalibreringen skötte inte detta. Enligt WIS gick det bra att ställa in den manuellt. Antar det inte spelar roll??

    Vad styr denna? Är den till för att ställa in kall/varm luft? http://imgur.com/rcUM6bt

    Så är det någon som har fler förslag jag kan testa? Kan säga att jag börjar få jäkligt ont i min rygg Söndag 13 så fungerade det klockrent, var iväg till Malung i en vecka och när jag kom hem fungerade det inte längre. Bilen har bara stått.

    Är det bara bita i det sura och lämna in bilen och betala fler tusen??

    Edit: jag kopplade bort motorn och kalibrerade acn utan den och fick felkod 06. Men antar jag fick det för den var bortkopplad?
    Senast redigerat av Paudius den 2014-07-26 klockan 19:11.
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Den kanske hade problem med blandningsmotorn/spjället/axeln också, det är ett vanlig fel på dessa bilar.
    Kylpaketet är gemensamt för vänster och höger sidan men de har varsitt "luftsystem".
    Kolla innan jag fyllde. Inga felkoder fanns och axel och motor fungerade som det ska.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av lallas Visa inlägg
    Kolla innan jag fyllde. Inga felkoder fanns och axel och motor fungerade som det ska.

    /Magnus
    Så ditt tips för Mig är att jag ska fylla på med kylmedium och se ifall det är boven?

    Edit: Jag kopplade iofs bort ac enheten för att byta en lampa som var trasig, Jag satte i kabeln ordentligt. Inte kan väl det ge detta problemet? För det blåste varmt innan jag tog bort den med och kallt Men veckan innan var det kallt.
    Senast redigerat av Paudius den 2014-07-26 klockan 19:09.
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Citat Ursprungligen postat av Paudius Visa inlägg
    Antar detta är spjället? http://imgur.com/3AerkSJ Det vred jag på och kände på det. Inget trasigt där vad jag kunde känna. testade Acn utan motorn och när jag vred på det fick jag varm och ljummen luft. Alltså ingen kall.

    Denna monterade jag bort och den var hel http://imgur.com/XaTkKi0

    http://imgur.com/0cDgrJM Motorn fick jag ställa in rätt med hjälp av en tång så den står rakt upp, enligt guiden längre upp, Kalibreringen skötte inte detta. Enligt WIS gick det bra att ställa in den manuellt. Antar det inte spelar roll??

    Vad styr denna? Är den till för att ställa in kall/varm luft? http://imgur.com/rcUM6bt

    Så är det någon som har fler förslag jag kan testa? Kan säga att jag börjar få jäkligt ont i min rygg Söndag 13 så fungerade det klockrent, var iväg till Malung i en vecka och när jag kom hem fungerade det inte längre. Bilen har bara stått.

    Är det bara bita i det sura och lämna in bilen och betala fler tusen??

    Edit: jag kopplade bort motorn och kalibrerade acn utan den och fick felkod 06. Men antar jag fick det för den var bortkopplad?
    Om du vridit på spjället manuellt och du ändå inte får kall luft på ena sidan så återstår inget annat än att spjället antingen är trasigt inne i huset eller att något lossnat och spärrar spjället inne i huset.

    Jag skriver igen, eftersom det är gemensam kylare (förångare) så är det inte för lite kylmedia för då vore det lika varmt på båda sidor.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Om du vridit på spjället manuellt och du ändå inte får kall luft på ena sidan så återstår inget annat än att spjället antingen är trasigt inne i huset eller att något lossnat och spärrar spjället inne i huset.

    Jag skriver igen, eftersom det är gemensam kylare (förångare) så är det inte för lite kylmedia för då vore det lika varmt på båda sidor.
    Då får jag väl helt enkelt ta mig till en AC firma så får dom felsöka och reparera. Tråkigt att det ska gå sönder när bilen bara har stått stilla en vecka behöver inte ens användas...

    Ni ska ha tack för all hjälp jag fått

    Edit: Eller finns det något mer jag kan göra? Något som är enkelt? Är det någon idé att prova koppla ur passagerarsidans "motor" för att se ifall förarsidans ac går igång? OM det nu är så att kylmediumet kanske inte är tillräckligt för att kyla båda sidor?

    Edit2: 9-5 A/C blows cold on passenger's side, warm on driver's side
    Check the system charge as the system gets low on refrigerant the evaporator will become warmer on the driver's side first. ( http://saabworld.net/f144/saab-9-5-t...k-fixes-25447/ ) Kan det kanske stämma?
    Senast redigerat av Paudius den 2014-07-26 klockan 22:54.
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

Liknande ämnen

  1. Dålig kyla från AC:n (9-5 -00)
    Av Euronymous i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 22:58
  2. Dålig kyla från ACC 9-5
    Av Hans69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 22:40
  3. Dålig kyla ACC OG9-5
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •