Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Flåsande insugsljud, och dumpar genom originalfilter??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -

    Flåsande insugsljud, och dumpar genom originalfilter??

    Har lite märkliga ljudfenomen i min OG 9-3 Aero-2001.

    På gaspådrag, särskilt vid låga varv, får jag ett flåsande insugsljud och det är speciellt märkbart på 5:ans växel. Insugspackning? Tycker det verkar komma ifrån luftburken..
    Vidare så dumpar bilen klart hörbart vid växlingar men jag har ingen dumpventil eller ens ett öppet filter utan originalfilter i original luftfilterbox.. Går det komma ifrån? Är 40 bast så det är inte ett önskvärt ljud om man säger så..
    Tips?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jodå, "dumpventil" eller avlastningsventil som det egentligen heter, finns på alla dessa bilar, från fabrik. Den är dock väldigt tyst när den fungerar korrekt.

    Skulle tro att du har ett läckage någonstans, det kan ge konstiga ljud och det kan förstärka ljudet från avlastningsventilen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jodå, "dumpventil" eller avlastningsventil som det egentligen heter, finns på alla dessa bilar, från fabrik. Den är dock väldigt tyst när den fungerar korrekt.

    Skulle tro att du har ett läckage någonstans, det kan ge konstiga ljud och det kan förstärka ljudet från avlastningsventilen.
    Känns rimligt.. Jag får också en viss "tvekan" och lätt ryckighet vid hårdare gaspådrag.
    Tips om var jag ska börja leta?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Börja med att kolla så inga slangar lossnat. Då menar jag allt från luftfilterboxen och hela vägen till insuget på motorn. Glöm inte alla små vakuumslangar.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Kanske lika bra att köpa på mig några meter 4mm och börja byta ut.. Har inte haft just denna Saab så länge och vet för lite om den..så delar ska börja bytas ut hursomhelst.
    Tackar!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Täby
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Kolla den stora först, så det inte sugen tjuvluft efter luftburken. Kolla även att luftburken inte är spräckt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Har kollat vad jag kan, och jag kan inte hitta någon läcka.. Hörs extremt tydligt, särskilt vid gaspådrag på höga växlar på låga varv, men luftburken verkar hel, slangen efter LMM är hel... Mer tips på var jag kan söka? Är rätt pinsamt att ligga och åka med..
    Jag märker också att det skiljer en del mellan vad som är begärt och vad som levereras i mRec/mAir i open sid..

    Please! Var letar jag härnäst. Jag har inte hittat någon slang som inte sitter som den ska och inte sett någon slang som verkar uppenbart trasig, sprucken eller ens torr men jag är rätt kass på detta och vet inte vilka slangar som hör till vad. Finns någon bild nånstans på vad som hör till insuget så man vet vad man bör kika på?
    Senast redigerat av BPM den 2014-07-31 klockan 17:30. Anledning: Stavfel

Liknande ämnen

  1. Ovanligt högt insugsljud
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 00:46
  2. Dumpar genom filtret? Förklaring?
    Av oZZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:41
  3. Hur ser jag skillnad på originalfilter och sportfilter?
    Av Zed82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •