Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: wd 40 metoden fast bromsrengöring?

  1. #1
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    wd 40 metoden fast bromsrengöring?

    har länge undrat om hade det inte gått bättre om man hade i bromsrengöring (https://www.wurth.se/Produkter/Produ...kecleaner/?p=1)
    eller industrirengöring (https://www.wurth.se/Produkter/Produ...rengoring/?p=1)


    det måste ju vara ett säkert kort för att få lås kolvringarna?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 027
    Medlem#
    3471
    Bromsvätska är ju effektivt mot mkt, det bör fungera och det blir billigare iaf.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson Visa inlägg
    har länge undrat om hade det inte gått bättre om man hade i bromsrengöring (https://www.wurth.se/Produkter/Produ...kecleaner/?p=1)
    eller industrirengöring (https://www.wurth.se/Produkter/Produ...rengoring/?p=1)


    det måste ju vara ett säkert kort för att få lås kolvringarna?
    Hur blir det med bromsrengörning då den är gjord för att dunsta snabbt?
    Saab 9-5 Aero -02

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 159
    Bromsrengöring är till för att få bort fett från skivorna och att det skall avdunsta ganska snabbt, tror inte det är rätt metod för att få loss kolvringar som sitter fast.
    Ett gammalt trick om man har motor som stått ute länge är att slå i diesel och låta stå ett tag innan man drar runt motorn, funkar ganska ofta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Swedol har någonting som de kallar Kraftschampo (art.nr OF-2802001), spädes i olika blandningar med vatten beroende på vad man ska ha det till. Detta har jag badat lösa kolvar i, koks å skit som i princip är omöjlig och få bort löses upp och är bara och spola av med vatten efter ca 1-2tim. Funkar bäst om man blandar med varmt vatten.

    Vet inte om jag skulle vilja tömma det i en motor, det får någon annan ta ställning till...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Swedol har någonting som de kallar Kraftschampo (art.nr OF-2802001), spädes i olika blandningar med vatten beroende på vad man ska ha det till. Detta har jag badat lösa kolvar i, koks å skit som i princip är omöjlig och få bort löses upp och är bara och spola av med vatten efter ca 1-2tim. Funkar bäst om man blandar med varmt vatten.

    Vet inte om jag skulle vilja tömma det i en motor, det får någon annan ta ställning till...
    Om man tar ner tråget så hade det ju inte varit så farligt att få i vatten i motorn. Den lilla mängden vatten som möjligtvis finns kvar efter att man är klar lär ju försvinna vid oljebytet man gör efter några enstaka mil. För wd40-metoden kräver ju några oljebyten efteråt för att vara säker på att allting är borta.


    När det gäller bromsrengöring så skulle det kunna fungera också för om man t.ex sprutar bromsrengöring i ett glas så dunstar det ju inte bort direkt. Det blir ju som en flytande vätska bara.

  7. #7
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Om man tar ner tråget så hade det ju inte varit så farligt att få i vatten i motorn. Den lilla mängden vatten som möjligtvis finns kvar efter att man är klar lär ju försvinna vid oljebytet man gör efter några enstaka mil. För wd40-metoden kräver ju några oljebyten efteråt för att vara säker på att allting är borta.


    När det gäller bromsrengöring så skulle det kunna fungera också för om man t.ex sprutar bromsrengöring i ett glas så dunstar det ju inte bort direkt. Det blir ju som en flytande vätska bara.

    Precis det jag tänkte med, är det mycket bromsrengöring så dunstar det inte utan bara löser upp olja till ex.
    Hade tänkte ta ner tråget för att samtidigt göra rent det.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Det tipsades om RME Diesel i tidigare tråd.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 416
    Jag tvättade ovansidan av kolvarna med packningsborttagare när jag bytte blockpackning , det löste upp väldigt bra så jag dränkte dem i det och vickade kolvarna så det kom ner runt ordentligt. Återstår att se om det fungerar.

  10. #10
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    vet att packingsborttagning är aggresift som fan, det kanske man kan ha i först och sedan bromsrengöring sen diesal.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson Visa inlägg
    Precis det jag tänkte med, är det mycket bromsrengöring så dunstar det inte utan bara löser upp olja till ex.
    Hade tänkte ta ner tråget för att samtidigt göra rent det.

    Breakclean dunstar visst även om det nu skulle vara "mycket" det dunstar bara inte så fort...
    Saab 9-5 Kombi Aero -00

  12. #12
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    väldigt sakta isåfall. och har du i över 0.5L i varje cylinder så tar det ett tag innan det dunstat, tror skiten har löst upp sig innan det är borta
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Bromsrengöring är rätt lättflyktigt så de rinner nog igenom rätt fort

  14. #14
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    har man sumpen av så är det ju bara att återanvända

    sen kostar 5L bromsrengöring inte många kr. man kan ju köpa 10L och testa
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. WD40-metoden
    Av kuling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 297
    Senaste inlägg: 2021-11-18, 20:50
  2. wd40 metoden
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 21:57
  3. WD40-metoden
    Av Aceman67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •