Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saab 9-3 -99 2.0 turbo Startar ej när motorn är varm.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 -99 2.0 turbo Startar ej när motorn är varm.

    Ok, så ännu en sån här tråd för att jag fortfarande (efter att ha läst igenom otaliga) inte kommit underfund med problemet.

    Jag har en Saab 9-3 som startar utan problem när den är kall. Men vid varm motor så vägrar den gå igång, startmotorn funkar och tuggar på som vanligt men den tänder aldrig. Dock så fort som mätaren för värmen går ner till "Low" så startar bilen utan problem, fick sitta utanför Ica maxi i en timme och vänta på att bilfan skulle kyla ner sig innan jag kunde åka iväg.

    Fick tips av en mekare att det kunde vara vevaxellägesgivaren, har ingen lampa eller liknande som lyser, och att jag skulle testa att kyla ner den eftersom enligt honom "den ändrar ohmtal när den blir varm och räknar fel då, vilket gör att bilen kan gå dåligt/ryckigt/ojämnt när den är varm, eller inte starta alls." och att den skulle gå igång som vanligt bara den blev nerkyld.

    så jag körde bilen varm och sprayade rikligt med kylspray på den men det gav ingen effekt alls.

    efter det misslyckandet så testade jag också att köra en varmstart med startgas, vilket funkade. den startade "bluddrigt" men efter en liten stund så spann den på som den ska.

    Har även fått höra att det kan vara tändkassetten som kan vara slut men har inte testat det då jag inte har någon som jag kan låna eller så.

    Efter startgas-försöket började jag fundera på om det är bränslepumpen eftersom det verkar som om den inte får tillräckligt med bränsle för att komma igång när den är varm.

    Om jag stänger av den och startar den direkt när den är varm så går den igång men om jag väntar någon/några minuter så vägrar den starta.

    Samtidigt som detta problemet så hugger den också till ibland när man håller jämn gas (ca 90km/h på 5an) eller accelererar (t.ex. vid omkörning). har ibland kört med cruise controlen i och denna hoppar ur när bilen hugger till. varvtalen droppar väl ner till 7-800 i någon millisekund sen går den som vanligt igen, finns inget direkt mönster i när den hugger och det kommer lite då och då med olika intervall. Detta fick jag höra av en Saab-kunnig att det kunde bero på att tanklocket inte sitter tätt, vet inte om det kan stämma men har inte undersökt det vidare än, mest fokuserat på det andra problemet.

    Någon som har några tips?

    Har haft bilen i ca 3 veckor och är helnöjd med den i övrigt men jävligt jobbigt när den inte funkar som den ska och jag måste planera varenda körning så jag inte stannar någonstans med motorn varm.


    Tack på förhand, MVH Shinx

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej ! Låter helt klart som en vevaxellägesgivare.

    Börja med att byta denna.

Liknande ämnen

  1. hackar och startar ej när hon är värm. Saab 9-5 2.0t -89
    Av mega 63 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 21:43
  2. Bilen startar ej VARM - Saab 9-5 -98
    Av niklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 21:28
  3. Saab 9-5 startar ej när motorn är varm
    Av jarsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •