Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Brända skivor i Saab Audio System 9k 1998 *problem kvarstår*

  1. #1
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507

    Brända skivor i Saab Audio System 9k 1998 *problem kvarstår*

    Jag har stora problems med att få mina brända skivor att fungera i vår bil. Stereon är originalstereon, en Saab Audio System - den med 2 DIN-enheter (CD+kassett/radio). Frågade runt här på forumet innan vi köpte bilen om andra haft problem med brända skivor i sina sådana stereosar och det verkade vara grönt ljus men nu sitter jag här med hackande skivor i alla fall.

    Nu undrar jag vad det kan bero på? Möjliga teorier:
    * Dåliga skivor (köpta på Clas Ohlsson)
    * Brända på för hög hastighet, 48x (kan detta spela roll?)
    * Skitig Cd-spelare?

    Ang. punkt 3, vågar man köra en rengöringsskiva i en bilstereo?

    Jag vill ju kunna spela alla våra *host* backup-skivor i bilen ju...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188
    Skivor brända på hög hastighet har jag haft problem med på lite äldre spelare. Testa och bränn på lägre hastighet.

    Brorsan hade likadan stereo i sin förra 9000 och den hade inga problem med att spela brända skivor. Dock var det några år sedan så de var brända på låg hastighet.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Jag har samma orginalstereo och den klarar alla skivor som jag har brännt iaf.
    Kanske en skitig lins i spelaren?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    351
    Jag har kommit underfund med en konstig grej som funkar på min

    Jag frågade ang. detta för ett tag sen då min slutade spela skivorna efter ett par minuter sen kom texten

    "cd error 12" upp... det var längesen den gjorde det

    har inte kommit upp än då jag testade att bränna med "disc at once" istället för "track at once"

    gör ett försök.. jag bränner med 48* hastighet....

    mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    135
    Skulle rekomendera att bränna din "back-up" skiva med låg hastighet eller/och byta till lite bättre skivor!
    Hade kasett/cd i min 9000 -92 å det var inga problem att spela "back-up" skivor i den!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Använder också brända skivor i min orginal sterio.
    Kan ha att göra med om de är CD-RW eller CD-R skivor.
    RW skivorna är inte säkert att dom funkar men CD-R funkar.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    OK, lyfter denna min egen gamla tråd.

    Jag har fortfarande problem med mina brända skivor. Nu har jag testat att bränna i lägre hastighet samt köpt märkesskivor. Men problemet kvarstår. Många av skivorna funkar men spelaren har svårt att hitta låtarna på skivan och kan ibland tappa bort skivan mitt i en låt och börja skippa och ha sig.

    Har kört rengöringsskiva i spelaren oxå. Vad mer kan man göra, jag vill ju inte byta ut grejerna för jag är mycket nöjd med ljudet i övrigt och gillar "original-looken" i cock-pit med 9000 Audio System. Ska man satsa på att lämna in cd-spelaren till nån ljud-meckare och typ få lasern renoverad/utbytt? Vad kan en sån operation gå på?

    Detta måste ju gå att fixa med tanke på alla er som påstår er köra samma grejer med brända skivor utan problems...

    (och JA, jag har originalskivor oxå, en j***a massa till och med men råkar tycka att det är nice med egenkomponerade blandskivor i bilen )
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  8. #8
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    OK, lyfter denna min egen gamla tråd.

    Jag har fortfarande problem med mina brända skivor. Nu har jag testat att bränna i lägre hastighet samt köpt märkesskivor. Men problemet kvarstår. Många av skivorna funkar men spelaren har svårt att hitta låtarna på skivan och kan ibland tappa bort skivan mitt i en låt och börja skippa och ha sig.

    Har kört rengöringsskiva i spelaren oxå. Vad mer kan man göra, jag vill ju inte byta ut grejerna för jag är mycket nöjd med ljudet i övrigt och gillar "original-looken" i cock-pit med 9000 Audio System. Ska man satsa på att lämna in cd-spelaren till nån ljud-meckare och typ få lasern renoverad/utbytt? Vad kan en sån operation gå på?

    Detta måste ju gå att fixa med tanke på alla er som påstår er köra samma grejer med brända skivor utan problems...

    (och JA, jag har originalskivor oxå, en j***a massa till och med men råkar tycka att det är nice med egenkomponerade blandskivor i bilen )
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Ovetenskapligt ?

    Prova att bränna långsamt på en märkesskiva. Dubbla tiden innan första låt. Antagligen 2 sec nu. Ta 4 sekunder i starten och mellan varje låt. Blir det skillnad ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Saab Clarion Audio System MY84-94
    Av henrikg i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-05, 22:56
  2. Saab 9000 Audio System
    Av nixs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 15:23
  3. Saab 9000 audio system
    Av Leffe Andersson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 22:20
  4. 9000 Audio system i en 1998 Classic
    Av Angus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •