Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ojämn tomgång 9-5 2.3T -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    13

    Ojämn tomgång 9-5 2.3T -08

    Hej

    Jag har problem med ojämn tomgång på min Saab 9-5 2.3T -08.

    Felet yttrar sig ibland och aldrig på kall motor. Till exempel om jag kallstartar
    bilen och åker och handlar och sen när jag åker iväg från affären så går den ojämnt
    på tomgång samt om jag ligger och kör på lägre varvtal i 80-90, det känns då som att köra
    i "motvind" och man ser att varvtalet ändrar sig upp och ner.

    Ställer man bilen på tomgång så går den då väldigt ojämnt när felet uppträder.

    För några veckor sen så gick den i limphome läge och check engine lampan tändes.

    Har återställt från limphome o släckt lampan men felet är naturligtvis kvar.

    Provat att spreja startgas runt spjällhuset men ingen effekt, dvs ökande varvtal.

    Häromdagen kopplade jag bort LMM men ingen skillnad, dvs den gick jämnt när den var kall
    och sen efter en stund tändes check engine o det var då en felkod som hänvisade till att LMM var trasig.
    Den gick lite ojämnt på slutet av provturen endast då som var på ca 10-15 minuter.

    Släckte lampan och undrar om nån kan ge råd om nästa steg.

    Det jag har funderat på är att göra rent spjällhuset.

    Bilen har varit servad hos Saab verkstad fram till 6000 mil och sen har jag bytt olja på den var 1000-1500 mil.
    Den har nu gått 10000 mil ca.
    Saab 9-5 Sportcombi Biopower 2,3t -08

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    Gör rent spjällhuset och kolla alla Vakumslangar och backventiler.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    13
    Ok, hur gör man enklast rent spjällhuset ?

    Kan man göra det på plats eller bör det tas av först ?
    Saab 9-5 Sportcombi Biopower 2,3t -08

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Spjällhuset kan du göra rent på plats , köp en ny o-ring till trycktöret och byt samtliga vakuumslangar , köp 2meter med 4mm innerdiameter.

    När byttes tändstift och luftfilter? Vilket bränsle kör du på?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    13
    Det gjorde nog senast vid 6000 mil så det är väl dags för tändstift o filter..
    Kör mest på bensin.
    Saab 9-5 Sportcombi Biopower 2,3t -08

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det finns många olika möjligheter, vad fick du för felkod när den gick i limp-home? Om det var den limp-home som släppte ner gaswiren och man måste lyfta tillbaka den för hand vid återställning så betyder det att du har problem med spjällhuset, och det kan vara orsaken, men behöver inte alls vara det, till dina problem vid varm motor.

    Har du en tändkassett i närheten skulle jag provbyta med den, fast om du har kört 6000 mil på tändstiften så bör du börja med att byta dem först, det kan vara så enkelt att du har ett ohyggligt tändgap...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    13
    Jag missade att spara felkoden som var när den gick i limphome tyvärr men som du skriver fick jag manuellt lyfta tillbaka den
    Saab 9-5 Sportcombi Biopower 2,3t -08

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    20
    Kolla vacumslangen på baksidan å spjällhuset...min va det en liten spricka i....orolig på tomgång och hackade på jämn gas

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av lrs Visa inlägg
    Jag missade att spara felkoden som var när den gick i limphome tyvärr men som du skriver fick jag manuellt lyfta tillbaka den
    Om du får spjällhusfel på en -08 (som har en ganska tolerant mjukvara) så är det nog hög sannolikhet för att spjällhuset rätt ofriskt, och det behöver troligen bytas. Tumregeln är att man kan prova att återställa en gång, återkommer det är det dags för byte (eller så kan man försöka reparera/rengöra, något som så gott som aldrig görs av verkstäderna). Detta fel är i sig däremot ofarligt ur följdfelssynpunkt, och jag skulle antagligen vänta och se, sannolikheten för att den kommer att ramla ner i limp-home i allt raskare takt är mycket hög (och planera för byte innan vintern, det är jobbigt med limp-home när det börjar bli kallt).

    Sedan, som andra skriver, kontrollera vakuum-slangarna, speciellt vevhusventilationen, om du inte gjort det nyligen. Den måste alltid vara fungerande för att motorn ska må bra, så även om den inte skulle vara orsak till problemet (vilket den kan vara) så är det inte bortkastad tid.

    Byt tändstiften än?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång NG 900 -97 2.3:a
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 12:31
  2. OjÄmn tomgång 9-5 2,0
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •